Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025 | Petr Prokopec
Chápeme, že jde o výjimečné zboží, ale je tak výjimečné, aby za něj někdo dal tolik jako za otevřené Porsche 911? Jsme si skoro jisti, že rozprodat finální 300kusovou edici Supry nebude snadné, až příliš okatě využívá toho, že podobná auta končí a už se nevrátí.
Před pár dny jsem v provozu narazil na Toyotu Supra páté generace. A jakkoli bych mohl být rád, že se v Čechách našlo pár nadšenců, kteří si toto kupé koupili, pohled na zadní partie vozu mě moc nenadchnul. Stojí za tím spoiler ve tvaru kachního ocasu, který není usazen na hraně zavazadelníku, ale někde mezi ní a spodní linií zadního okna. Kvůli tomu ale Supra nepůsobí dvakrát přitažlivě. Přičemž čarokrásná ve výsledku není ani zepředu, ani v bocích. Na druhou stranu, výjimečnost tohoto auta netkví ve vzhledu a nebudu se vám divit, pokud pro ni máte slabost. Ale jak velká je?
To se Toyota očividně rozhodla si ověřit na rozlučkové edici A90 Final Edition, kterou odhalila loni v listopadu. Už svým názvem dává jasně najevo, že Japonci s aktuální Suprou balí krám, což činí docela brzy. Pátá generace totiž byla představena až v roce 2019, a tak má za sebou teprve šest let na trhu - kdysi to byla doba, kdy už jsme vyhlíželi nástupce, dnes mívají (zvlášť taková) auta životní cyklus snadno desetiletý i delší. Proč s autem Toyota končí, nevíme - zájem o něj sice není ohromující, ale nic jiného se ani nedalo čekat.
Tím spíš nás překvapuje, v jak velkém stylu se Supra pokouší loučit. Technicky je vše v pořádku, výkon třílitrového šestiválce od BMW byl v případě rozlučky navýšen ze 340 na 435 koní, zatímco točivý moment narostl z 500 na 570 Nm. Očekávat lze tedy působivou dynamiku, byť třeba jízda v přímém směru nebyla pro automobilku prioritou. Místo toho se zaměřila na zábavu, i proto je jedinou dostupnou převodovkou šestistupňový manuál. Dále tu máme stavitelný podvozek KW převzatý ze závodní verze GT4, stejně jako odlehčená kola obutá do širších pneumatik.
Toyota rovněž zrevidovala řízení i nastavení aktivního diferenciálu. Posílení se dočkaly také brzdy, zatímco dovnitř zamířila sedadla Recaro. Opomenout pak nesmíme ani titanový výfuk Akrapovič, stejně jako řadu vizuálních modifikací. Tou nejvýraznější je přitom zadní křídlo, které se nad oním kachním ocasem tyčí s pomocí „labutích“ úchytů. S pomocí těchto doplňků přitom Supra vypadá o poznání dravěji, minimálně pak na fotografiích. Jak je tomu naživo, ale dost možná nikdy nezjistíme.
Japonci se totiž rozhodli, že vyrobí jen 300 kusů, přičemž tato produkce bude rozdělena mezi zemi vycházejícího slunce a Evropu. Kolik aut je vyhrazeno starému kontinentu, Toyota neupřesnila. Zájemci o ně ale budou muset sáhnout opravdu hluboko do kapsy, neboť třeba v Německu Supra A90 Final Edition startuje na 142 800 Eurech, tedy na 3,57 milionu korun. To je na chlup stejná částka, jakou musí Němci zaplatit za Porsche 911 Cabriolet a o 350 000 Kč více, než kolik stojí 911 Coupe.
Pokud by pak naši sousedé místo do showroomu Toyoty zamířili k prodejci Fordu, ten by jim za danou sumu nabídnul Mustang GT Dark Horse, který disponuje osmiválcem s 453 koňmi. Ovšem ne jeden kousek, nýbrž hned dva, neboť cena v tomto případě startuje na 72 500 Eurech, tedy na 1,8 milionech korun. Pokud byste pak rozpočet jen o trochu navýšili, můžete sáhnout po dvou BMW M2, neboť toto kupé pro změnu startuje na 77 500 Eurech, což odpovídá 1,93 milionům korun.
Jinými slovy tu tedy máme až nemravně drahou rozlučku, kterou dost možná vynechají i největší fanoušci páté generace. Samozřejmě, okolnosti Supře hrají do karet - ony chystané sportovní novinky jako znovuzrozená Celica totiž pod kapotu dostanou dvoulitrový čtyřválec. Ten pak dost možná sice bude výkonnější, ovšem k uspokojení jisté části publika mu stejně dva válce budou chybět. Na druhou stranu nelze ignorovat, že Supra za relativně malé peníze ve všech verzích loni neoslovila v Evropě ani 500 lidí za celý rok. Kdyby tedy z oné edice zbyla na Evropu půlka, prodat tu 150 exemplářů Final Edition za zmíněné peníze by mohl být hodně tvrdý oříšek k rozlousknutí.
















Supra páté generace se loučí verzí A90 Final Edition, která má konečně evropskou cenu. Auto je to nepochybně lákavé, jeho cena je však tak vysoká, že prodat ho nebude snadné ani nejtvrdšímu jádru fanoušků tohoto modelu. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025
Nejčtenější články
Volkswagen oznámil zaměstnancům, že skončí se všemi modely ID. Sálem se začal nést bouřlivý potlesk
13.8.2025Číňanům už se to trochu vymklo z ruky, postavili auto s výkonem přes 3 000 koní
13.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025Hit Kie a symbol její proměny z výrobce béčkových aut končí, nepřímý nástupce dostane nevhodný pohon, jinou karoserii nebo obojí
13.8.2025Mercedes musí spolknout další fiasko, jeho nový vrcholný supersport je o sekundu na kolo pomalejší než předchůdce
13.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva