Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusko a Írán chytře obešly sankce západu. Přes zákazy odhalily nový vojenský speciál
21.11.2018 | Petr Prokopec
Možností, jak obejít mezinárodní sankce, je zjevně spousta. Rusové za normálních okolností nesmí s Íránem s vojenskou technikou obchodovat, speciál Toufan ale do zapovězeného území putuje jako náklaďák.
Říká se, že nepřítel mého nepřítele je můj přítel. A Rusku s Íránem toto vnímání zjevně není cizí. Obě tyto země dnes figurují na seznamu států zatížených mezinárodními sankcemi západu, takže by nás nemuselo překvapit, že spolupracují. Na první pohled tato kooperace zůstává jen v rámci nastavených pravidel, neboť obě země touží po opětovném navázání spolupráce se západem. Na ten druhý je ale zjevné, že některá pravidla dodržují spíše jen na oko.
Jen díky tomu si nyní můžeme představit nový armádní speciál Toufan, který je původem z Ruska a sloužit bude v Íránu hlavně při odminování země. Přes bohulibý účel by něco takového nemělo být možné, neboť obchodování s vojenskými auty mají obě země zapovězené. Jenže ono to možné je a naprosto legálně. Srdcem novinky je totiž ruský náklaďák Kamaz 43502, který Irán oficiálně nakupovat může. Jde přece o užitkový stroj, který se sankcemi zaměřenými na vojenskou techniku nemá pranic společného.
Nicméně po překročení hranic dochází ke kompletní demontáži ruského náklaďáku, přičemž zcela přes palubu míří zejména kabina. Zachovány jsou ovšem nosné rámy, nápravy, zavěšení, převodovka, pohon všech čtyř kol a v neposlední řadě také pohonná jednotka. Tedy osmiválcový turbodiesel naladěný na 360 koní. Iránci na to pak namontují pancéřovanou kapsli místní výroby, která zvládá převézt až deset vojáků a bez problémů odolá střelám kalibru 7,62 mm.
Kromě neprůstřelné karoserie došlo i na modifikace podvozku, jehož spodní partie jsou vytvarovány do písmene „V“. Díky tomu může Toufan najet i na osmikilovou minu, aniž by došlo k ohrožení zdraví posádky. Kola navíc používají technologii run-flat, i po explozi je tedy vůz schopen vás odvézt z místa činu až do 50 km vzdáleného bezpečí.
Kromě jízdy s prázdnými plášti je Toufan schopen brodit vodu až 1,5 m hlubokou, stejně jako mu problémy nedělá hladký asfalt. Na něm se může pohybovat rychlostí až 100 km, a to dokonce i za předpokladu, že nepůjde o „holátko“, ale verzi osazenou útočnými zbraněmi středního a těžkého kalibru. I tahle možnost ukazuje, že jde zkrátka o vojenské auto, niv více a nic méně.
Název Toufan vychází z perštiny a odkazuje na bouři či hurikán. Pokud by jej Iránci nakupovali již hotový na mezinárodních trzích, vyšel by je jeden kus na půl milionu dolarů (cca 11 475 000 Kč). Nicméně vzhledem k nákupu základních ruských kamionů, jež startují na 49 500 Eur (1 287 800 Kč), je koncová cena prý výrazně nižší. A co je podstatnější, Irán ani Rusko tímto krokem žádná pravidla neporušují. Jak chytré...












Nový iránský armádní speciál Toufan...
...vznikl na základě ruského Kamazu. Obě země jsou přitom zatíženy mezinárodními sankcemi a nesmějí obchodovat s vojenskou technikou. Mezeru v pravidlech ale zjevně našly
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Miláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 2 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 4 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva