Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ruský speciál pro postapokalyptický svět se ukázal v nové verzi, náklad odveze prakticky kamkoli
22.2.2024 | Petr Prokopec
Dosud byl určen hlavně k expedicím do oblastí věčného sněhu a ledu, což má své opodstatnění. Nové provedení ovšem mění kukaň pro cestující za korbu pro několik tun nákladu, která jistě najde širší využití.
Rozhodně nepatříme mezi ty, kteří hrdě nosí tričko s obrázkem ruského prezidenta Vladimíra Putina. Přesto všechno ale čas od času musíme dát palec nahoru technice, která se v Rusku „urodí“. Často jde totiž o stroje, které nikde jinde na světě nepotkáte. Nepatří samozřejmě na vrchol sofistikovanosti či kultivovanosti, před zbytkem planety nemají ani náskok v rámci motorů či převodovek. Ty jsou naopak spíše archaického střihu, jako takové ovšem zvládají přežít pomalu vše.
Přesně takové jsou ostatně i samotné vozy, do kterých jsou zakomponovány. Tedy na jedné straně svérázné, na druhé však schopné ustát pomalu i jadernou katastrofu. Firmou, která mezi nimi vyniká, je přitom bezesporu Trekol. Již od svého založení v roce 1988 totiž produkuje vozy, které jsou osazeny velkými bezdušovými pneumatikami s nízkým tlakem. Jako takové následně snadno dokážou překonat močály či sněhové pláně. Roční prodeje pak nepřekvapivě dosahují zhruba 400 kusů.
Největším vozem, který Trekol nabízí, je speciál Arktika. Ten byl doposud vyráběn pouze v expediční verzi, pročež se za kabinou skrývala nástavba s několika řadami sedadel. Celkově se přitom dovnitř vešlo jednadvacet cestujících včetně řidiče, jež izolované stěny, podlaha a strop chránily před třeskutým mrazem. Nově se nicméně Trekol rozhodl nabídku rozšířit také o „pick-up“, jak Rusové nazývají užitkovou verzi. Ta přitom zvládá odvést až 4 tuny nákladu.
Stejně jako u „autobusu“, což je pro změnu označení určené variantě pro cestující, je základem vozu originální trubkový rám. Na ten byly navěšeny čtyři nápravy, přičemž všech osm kol roztáčí 4,4litrový turbodiesel YaMZ-534 produkující 170 koní a 600 Nm. Jejich přenos pak dostal na starosti pětistupňový manuál, kterému asistuje dvoustupňová redukce. Na trhání asfaltu při akceleraci lze přitom zapomenout, ostatně osmikolka se po něm příliš pohybovat nebude.
Kabina novinky se od původní varianty neliší, očekávat lze tedy dvě sedadla, za nimiž se nachází lůžková zóna. Jde nicméně spíše o nouzové řešení než královskou dvoupostel. Kromě stěn z hliníku přitom posádku chrání i externí rám, tím nám ale dostupné informace pomalu končí. Dodat lze už víceméně jen pár základních dat, jako je délka 8 628 milimetrů, šířka 2 550 mm a výška 3 550 mm. Mimo to Arktika váží 6,7 tuny a do svých nádrží pobere 370 litrů motorové nafty.
Za „pick-up“ si přitom Rusové účtují 15 milionů rublů, tedy zhruba 3,8 milionu korun, zatímco „autobus“ stojí od 16,6 mil. RUB (4,2 mil. Kč). Na řízení každé z verzí je přitom třeba oprávnění na traktor kategorie AIII, s ohledem na toto omezení, jednostranné zaměření a cenu jsou tak registrace značky nemalým úspěchem. I když je třeba dodat, že o většinu z nich se starají menší off-roadové speciály jako Trekol 39041 startující na 3,7 mil. RUB (938 100 Kč).






Ruský speciál Arktika je nově k mání také jako „pick-up“, což je název pro užitkovou variantu, která převeze až 4 tuny nákladu, respektive i 5,5 tuny s připojeným přívěsem. Foto: Trekol
Zdroj: Trekol
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 8 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- V prostřední kubatuře není nic rozhodnuto včera 18:52
- Vznikl ES Road Racing včera 15:07
- Aprilia SR GT Replica 2025: v designu MotoGP motocyklů včera 14:41
- Finále šampionátu MS-Superbike začíná v Aragónu 24.9.2025
- Stane se Marquez mistrem světa už v Motegi? 24.9.2025
Nejnovější články
Hacker provalil specifikace nové nejlevnější Tesly, bude to auto oholené až úplně na kost
před 7 hodinamiPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 8 hodinamiDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
před 9 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro bosse, nebo jde o vrak?
před 11 hodinamiČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva