Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ruský speciál pro postapokalyptický svět se ukázal v nové verzi, náklad odveze prakticky kamkoli
22.2.2024 | Petr Prokopec
Dosud byl určen hlavně k expedicím do oblastí věčného sněhu a ledu, což má své opodstatnění. Nové provedení ovšem mění kukaň pro cestující za korbu pro několik tun nákladu, která jistě najde širší využití.
Rozhodně nepatříme mezi ty, kteří hrdě nosí tričko s obrázkem ruského prezidenta Vladimíra Putina. Přesto všechno ale čas od času musíme dát palec nahoru technice, která se v Rusku „urodí“. Často jde totiž o stroje, které nikde jinde na světě nepotkáte. Nepatří samozřejmě na vrchol sofistikovanosti či kultivovanosti, před zbytkem planety nemají ani náskok v rámci motorů či převodovek. Ty jsou naopak spíše archaického střihu, jako takové ovšem zvládají přežít pomalu vše.
Přesně takové jsou ostatně i samotné vozy, do kterých jsou zakomponovány. Tedy na jedné straně svérázné, na druhé však schopné ustát pomalu i jadernou katastrofu. Firmou, která mezi nimi vyniká, je přitom bezesporu Trekol. Již od svého založení v roce 1988 totiž produkuje vozy, které jsou osazeny velkými bezdušovými pneumatikami s nízkým tlakem. Jako takové následně snadno dokážou překonat močály či sněhové pláně. Roční prodeje pak nepřekvapivě dosahují zhruba 400 kusů.
Největším vozem, který Trekol nabízí, je speciál Arktika. Ten byl doposud vyráběn pouze v expediční verzi, pročež se za kabinou skrývala nástavba s několika řadami sedadel. Celkově se přitom dovnitř vešlo jednadvacet cestujících včetně řidiče, jež izolované stěny, podlaha a strop chránily před třeskutým mrazem. Nově se nicméně Trekol rozhodl nabídku rozšířit také o „pick-up“, jak Rusové nazývají užitkovou verzi. Ta přitom zvládá odvést až 4 tuny nákladu.
Stejně jako u „autobusu“, což je pro změnu označení určené variantě pro cestující, je základem vozu originální trubkový rám. Na ten byly navěšeny čtyři nápravy, přičemž všech osm kol roztáčí 4,4litrový turbodiesel YaMZ-534 produkující 170 koní a 600 Nm. Jejich přenos pak dostal na starosti pětistupňový manuál, kterému asistuje dvoustupňová redukce. Na trhání asfaltu při akceleraci lze přitom zapomenout, ostatně osmikolka se po něm příliš pohybovat nebude.
Kabina novinky se od původní varianty neliší, očekávat lze tedy dvě sedadla, za nimiž se nachází lůžková zóna. Jde nicméně spíše o nouzové řešení než královskou dvoupostel. Kromě stěn z hliníku přitom posádku chrání i externí rám, tím nám ale dostupné informace pomalu končí. Dodat lze už víceméně jen pár základních dat, jako je délka 8 628 milimetrů, šířka 2 550 mm a výška 3 550 mm. Mimo to Arktika váží 6,7 tuny a do svých nádrží pobere 370 litrů motorové nafty.
Za „pick-up“ si přitom Rusové účtují 15 milionů rublů, tedy zhruba 3,8 milionu korun, zatímco „autobus“ stojí od 16,6 mil. RUB (4,2 mil. Kč). Na řízení každé z verzí je přitom třeba oprávnění na traktor kategorie AIII, s ohledem na toto omezení, jednostranné zaměření a cenu jsou tak registrace značky nemalým úspěchem. I když je třeba dodat, že o většinu z nich se starají menší off-roadové speciály jako Trekol 39041 startující na 3,7 mil. RUB (938 100 Kč).






Ruský speciál Arktika je nově k mání také jako „pick-up“, což je název pro užitkovou variantu, která převeze až 4 tuny nákladu, respektive i 5,5 tuny s připojeným přívěsem. Foto: Trekol
Zdroj: Trekol
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
včera
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
včera
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.10. 21:21 - M.Z.
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.10. 14:32 - Gasky09
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
