Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové našli řešení dnešní automobilové krize, EU něco takového nikdy nedovolí
25.8.2021 | Petr Prokopec
Krize nepřežijí ve zdraví ti nejsilnější, ale ti nejpřizpůsobivější. Je tak třeba maximum flexibility, aby se automobilový průmysl vyrovnal třeba s aktuálním nedostatkem čipů, proto v Rusku dočasně není povinný systém nouzového volání. EU to nedovolí.
Pokud jste posledních pár měsíců netrávili v umělém spánku či mimo civilizaci, nejspíše víte, že automobilovou branži zachvátila nevídaná krize. Na jejím počátku přitom stál koronavirus, který narušil dodavatelské řetězce. V důsledku toho výrobcům chybí kde co, především však polovodiče, bez kterých dnešní „počítače na kolech“ nemohou výrobci kompletovat. Jak velký dopad to na ně má, před pár dny vykreslila Toyota. Ta přitom na podobné komplikace byla připravena lépe než kdokoliv jiný, i ona nicméně musí v září snížit svou globální produkci o neskutečných 40 %.
Podobné výpadky se pochopitelně týkají i ostatních výrobců. Pro všechny přítomné na ruském trhu má ovšem velmi dobrou zprávu Euroasijská obchodní komise. Ta totiž přišla s přelomovým rozhodnutím, které jde proti snahám úřadů z posledních let, které měly vést k navýšení bezpečnosti. Automobilky, které mají své továrny na území euroasijského regionu, což je v podstatě prakticky bývalý Sovětský svaz, totiž nově mohou své vozy vyrábět bez systému Era-Glonass.
Co přesně to znamená? V tomto ohledu můžeme poukázat na evropskou iniciativu eCall, tedy automatickým nahlášením závažnějších nehod, přičemž úřadům jsou v danou chvíli havarovaným automobilem zaslány i koordináty o místě incidentu. Tento prvek je od roku 2018 povinný pro všechna auta prodávaná v Evropské unii, stejně jako je povinný systém Era-Glonass využívající satelitní sítě Glonass pro výrobce alokované v Rusku. Právě s jeho zavedením přitom spotřeba čipů citelně vzrostla.
Nově ovšem Era-Glonass nemusí být ve vozech přítomný, neboť dle ruského ministerstva průmyslu a obchodu je nepřijatelné, aby došlo na uzavírání továren či aby dealeři neměli co prodávat. To je k celému automobilovému průmyslu neskutečně vstřícný krok, který ovšem od takového Bruselu nemůžeme očekávat. A to přesto, že jde o opatření dočasné, které je navíc v podstatě jen odkladem. Do 30. června příštího roku totiž musí být všechny vozy prodané bez Era-Glonass daným systémem zpětně osazené.
Otázkou nicméně je, zda postupem času nedojde na odložení daného termínu. Singapurská společnost Flex, která je třetím největším světovým producentem mikroobvodů, totiž uvádí, že nedostatek stěžejního komponentu bude výrobce trápit ještě minimálně rok. Přičemž dodávky by se měly ustálit až někdy ve druhém pololetí příštího roku. To koresponduje i s odhady mnoha analytiků, jakkoliv mnozí naznačují, že problémy nebudou u konce ani v roce 2023.
Právě zazší datum nejspíše bude reálné, neboť lhůta dodání některých automobilových systémů se momentálně natáhla na neskutečných 60 týdnů, tedy na déle než rok. Ovšem ani v takové chvíli výrobci negarantují, že na realizaci objednávky skutečně dojde. To pochopitelně ceny nedostatkových komponentů žene nahoru. Pokud tedy nyní máte možnost koupit nový vůz, raději tak učiňte, dokud je levný, tedy dokud je vůbec k mání.



























Nové rozhodnutí Euroasijské obchodní komise se týká i Škody, která v Rusku vyrábí svá auta v Nižném Novgorodu. Aktuálně je tedy nebude muset osazovat systémem Era-Glonass, ten však musí instalovat zpětně, a to nejpozději do 30. června 2022. Je to docela rozumné řešení či alespoň pomoc, jejíž opakování ovšem v EU nelze očekávat. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 51 minutami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejčtenější články
Volkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
28.9.2025
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Německé automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
28.9.2025
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
28.9.2025
Ceny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
28.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 06:39 - řidičBOB
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
