Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové
23.2.2020 | Petr Prokopec
Dnes se výkony motorů zvyšují snadno. S turbomotorem zajedete k úpravci, který některým z možných způsobů pozmění jeho elektronické řízení a je hotovo. Dříve bylo nutné sáhnout i do samotného motoru a Rusové to pro domácí atmosféry dál nabízí.
Pokud patříte mezi pamětníky starých časů, nejspíše si vzpomenete na řadu populárních metod, jimiž byl zvyšován objem i výkon motoru. Všechny byly z dnešního pohledu velmi složité, i mezi nimi ale existovaly snazší cesty - místo komplikovaného převrtání stačilo „pouze” vyměnit klikovou hřídel, ojnice a písty. Samozřejmě za menší a hlavně užší komponenty, jež následně vytvořily dodatečný prostor ve válcích. Tento způsob si oblíbili hlavně majitelé žigulíků, kteří jen takto jednoduchým způsobem navyšovali objem motorů o přibližně tři deci. Přitom mohli použít továrních dílů, což snižovalo obavy z poškození agregátu.
Jak se ukazuje, tato praxe nevymizela. Místo toho se v Rusku stala dokonce profesionální záležitostí společnosti Super-Auto, která má vazby i na samotný AvtoVAZ. Pro automobilku až do konce loňského roku produkovala karoserie modelu Niva ve verzi pick-up. Mimo to se starala i o některé speciální konverze, jež vznikaly hlavně na míru zdravotníkům. Daný kontrakt byl ale před pár týdny ukončen, nyní se tak úpravce začal soustředit na modifikace zahraničních pick-upů.
Od Lady nicméně Super-Auto úplně neuteklo. Právě naopak má pro majitele modelů Granta a Priora připravenou úpravu pohonné jednotky. Ta původně továrnu opouštěla jako 1,6litrová, úpravou jí objem roste na 1,8 litru. Stojí za tím právě specifická klikovka, ojnice a písty, se kterými dorazila rovněž přeprogramovaná řídicí jednotka. To je vůči minulosti novinka, neboť kdysi bylo třeba vždy jen trochu poštelovat karburátory. Nicméně postupně se elektronika dostala i do ruských aut, proto je třeba i takových zásahů.
V případě zájmu o tento vlastně tradiční, byť nyní již prakticky nevyužívaný tuning, byste si měli připravit zhruba 37 tisíc rublů (cca 13 400 Kč), což je pořád láce. Tato cena platí za předpokladu, že chcete konvertovat motor u vozu, kterého jste již vlastníkem. V takovém případě se s ním ovšem budete muset rozloučit na nějakých pět dní. Očekávat nicméně kromě většího objemu můžete i vyšší výkon, který je možné zvednout z původních 98 až na 123 koní. Maximální nárůst je ale již zpoplatněn vyšší, zatím neupřesněnou cenou.
Dopřát si ale můžete i zcela nový vůz, který se po sjetí z továrních montážních linek rovnou dočká tuningu. Výkon si můžete specifikovat, dle toho se však bude lišit cena. Příkladem může být aktuálně nabízená Granta, která původně měla jedna-šestku a 106 koní. Nyní však má motor 1,8 l, přičemž výkon poskočil na 117 koní. Na trhání asfaltu to sice stále není, ovšem s lepší jízdní dynamikou počítat můžete. A překvapivě pak i s nižší spotřebou.
Super-Auto uvádí, že při zachování jízdního stylu budete s výkonnějším a objemnějším agregátem jezdit v průměru o 0,5 litru úsporněji. Sprint na stovku pak může být vylepšen ještě lépe, jakkoliv pro 117koňové provedení nejsou přesná data k dispozici. Nicméně u verze se 123 koňmi je na danou disciplínu potřeba 11,2 sekundy. Stovky tedy dosáhnete o 1,6 sekundy rychleji než u továrního originálu s 98 koňmi.
Nabízená Granta ve výbavě Comfort vychází na 589 900 RUB (cca 213 000 Kč), což na první pohled vypadá lákavě, neboť standardně se toto provedení s jedna-šestkou prodává za 552 500 RUB (cca 201 000 Kč). Ovšem Lada aktuálně nabízí výrazné slevy, sedan je tak k mání již od 465 750 rublů (cca 169 000 Kč). Přímo u Super-Auta se tedy nové vozy nakupovat nevyplatí, spíše bude lepší zůstat u onoho tuningu.


Ruská firma Super-Auto navyšuje objem i výkon motorů AvtoVAZu klasickým způsobem...





...tedy pomocí nové hřídele, ojnic a pístů. K nim je pak zapotřebí ještě přeprogramovaná řídicí jednotka, to aby nechyběla ani trocha moderny
Zdroje: Super-Auto, Drom
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 2 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před hodinou
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 2 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
