Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové své nové armádní monstrum prodají i civilistům, s jeho parametry to bude něco
24.8.2020 | Petr Prokopec
Některé z jeho parametrů si dokážeme obtížně představit v praxi i na válečných kolbištích, Rusové jsou ale Rusové, a tak věří tomu, že civilizovaný armádní obrněnec prodají i civilistům.
Firma VPK neboli Vojensko-průmyslová společnost, u nás nepatří mezi nejznámější ruské automobilové entity. Specializuje na armádní dopravní a prostředky nedávno představila nové lehké pancéřované vozidlo jménem Strela, které se snaží vykrýt mezeru na ruském trhu. A to přesto, že VPK armádě dodává velmi podobné vozidlo jménem Tiger.
Rozdíl je zejména v hmotnosti, neboť zatímco „tygr“ vykáže na ručkách vah 7 200 kilogramů, Strela váží „pouze” 4,7 tuny. Jako takovou ji tedy lze transportovat do vzdálenějších oblastí letecky, ideálně pak na externím závěsu vrtulníků Mil Mi-8 nebo Mil Mi-17. Nejde však o jedinou nuanci, navzdory nižší hmotnosti novinka poskytuje lepší balistickou ochranu, neboť podvozek dokáže ustát výbuch až 2 kilogramů TNT. Tiger oproti tomu zvládá pouze 600gramové nálože.
Vedle toho je Strela odolná také proti většině střelných zbraní od malých ručních přes AK-47 až po pušky odstřelovačů doplněné teplem kalenými projektily. Útočiště přitom dokáže poskytnout až osmi lidem včetně řidiče, v tomto jediném ohledu tak na sourozence ztrácí. Tiger se totiž vyrábí v až jedenáctimístné konfiguraci. Na druhou stranu však může jet maximálně jen 140 km/h, zatímco v případě „střely“ je nejvyšší rychlost omezena až na 155 km/h. Při zmíněné, skoro pětitunové hmotnosti, je to sakramentsky rychlý kolos.
Značka VPK zatím vyrobila pouze jediný prototyp, který si můžete prohlédnout na fotografiích. Dle dostupných informací pod přední kapotou trůní 4,4litrový turbodiesel z produkce značky YaMZ. Tento motor může produkovat až 330 koní, v případě Strely by nicméně měl skrze manuální převodovku posílat na všechna čtyři kola 215 koní.
Co je pozoruhodné, tento zřetelně armádní stroj se dočká i civilní verze. Na výstavě Army-2020 pořádané v Kubince nedaleko Moskvy to dnes oznámila sama firma VPK a odhalila i první oficiální ilustrace. Vůz se stejnou technikou dostane nový design, který bude vypadat přece jen o něco přátelštěji než armádní varianta. Karoserie bude pětidvéřová a použije maximum existujících dílů - na ilustracích vidíme hlavní světla z katalogu Helly, zadní z GAZu Next nebo kliky dveří z Gazelle Next.
K dispozici mají být obrněné verze pro ty, kteří ve voze nachází zalíbení pro jeho armádní původ, ale také neobrněné, které by mohly pro svou průchodnost posloužit lovcům nebo farmářům. Podle toho se také bude lišit hmotnost. Výše zmíněné cifře by se auto mohlo blížit jen v případě hodně zabezpečené verze, ostatní mají být citelně lehčí a se stejným motorem nabídnout i lepší dynamiku. Kdy by se vůz mohl dostat do prodeje a za jakou cenu, nebylo zatím upřesněno.


Oblibu ve stavbě civilních verzí armádních aut mají Rusové dlouhodobě, nová Strela nebude výjimkou. Ilustrace: VPK






Ruská Strela má být tím typem vozu, který tamní armádě chyběl. Díky relativně nízké hmotnosti jej totiž může transportovat vrtulník. Foto: VPK, BMPD Live Journalhttps://bmpd.livejournal.com/4087127.html
Zdroje: RG, VPK
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 11 hodinami
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
včera
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
