Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin

Na stroj budoucnosti se nám nezdá být zase tak futuristický, ale v zemi, kde někteří budou už za pár dnů vítat leden, možná vědí víc. Snahou je přiblížit ruské tahače světové špičce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin

16.12.2019 | Mirek Mazal

Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na stroj budoucnosti se nám nezdá být zase tak futuristický, ale v zemi, kde někteří budou už za pár dnů vítat leden, možná vědí víc. Snahou je přiblížit ruské tahače světové špičce.

Od založení Kamského automobilového závodu známého pod jednoduchou zkratkou Kamaz uplynulo 50. let. Přesně v pátek 13. prosince si vedení ruského podniku připomnělo půl století od zahájení činností směřujících postupně k výrobě nákladních vozů, tahačů, kamionů, tanků, autobusů nebo naftových motorů.

Na počest kulatého jubilea byl právě na sklonku minulého představen tahač Kamaz Continent. Značka jej tituluje jako vůz budoucnosti, který ji má učinit konkurenceschopnou i v další dekádě tohoto století. Výrobce si troufá auto srovnávat s nejlepšími rivaly nákladního segmentu, údajně Rusové nikdy nevyrobili nic lepšího. Hotový exemplář nijak futuristicky nevypadá, ale odvážná chvála byla nutností v přítomnosti zvědavého Vladimira Putina.

Prezidentovi nebyl představen žádný divoký koncept, v den svátku se ukázal údajně budoucí sériový produkt s továrním označením 54907. Continent vznikl modernizací verze 54901, která byla letos uvedena do provozu s převzatou kabinou z Mercedesu-Benz Actros generace BM963. Pod odpruženou karoserií je uložena hybridní pohonná jednotka tvořena především šestiválcovým turbodieselem vyvinutým společně se společností Liebherr. Přesnější technické specifikace nebyly zveřejněny, ale automobilka se chválí 17% papírovou úsporou paliva na průměr 25 l/100 km, což by bylo u 40tunového kamionu dobrým výsledkem. Elektrická část se může využívat v uzavřených oblastech, nebo při jízdě z kopce.

Zvenčí se nový Kamaz liší nepřítomností bočních zrcátek - místo nich řidič sleduje okolí na dvou vertikálních obrazovkách ve sloupcích. Narozeninový typ 54907 se navíc vyznačuje plně diodovými světlomety, lakovanými nárazníky i boční kapotáží. Na přídi je vidět lesklý osvětlený panel se znakem nahrazující klasickou masku chladiče. Za designovým prvkem přídě jsou skryty senzory a radary autonomního řízení třetí úrovně.

Autopilot má ulehčit život profesionálního řidiče, který má pro sebe celou jednomístnou kabinu. Druhé sedadlo cíleně chybí, aby se zaměstnanec přepravní firmy nemusel omezovat. Dálniční poutník má pro sebe volný prostor vybaven lednicí, mikrovlnnou troubou, vařičem, umyvadlem, zrcadlem, trezorem a pohodlnou pohovkou.

Zvláštní pozornost byla věnována elektronickým systémům, proto je digitální přístrojová deska doplněna 15,5palcovým dotykovým displejem určeným k ovládání komfortních prvků jako navigace, internet, sledování videa, poslech hudby, předpověď počasí, a kromě zábavy počítač ukáže i provozní informace o tahači, respektive o celé soupravě.

Stav člověka za volantem monitorují dvě kamery spojené s programem na vyhodnocování polohy hlavy, frekvenci mrkání, zaměření pohledu a řady dalších ukazatelů, jejichž celková hodnota ukazuje unavenost pilota těžkotonážní soupravy. Zajímavostí je zabudování bezkontaktního zámku, který detekuje alkohol v dechu a nedovolí pohyb v případě pozitivního výsledku. Bohatou palubní elektroniku napájí solární panely ze střechy automobilu.

Tvůrci podle všeho skutečně konkurenceschopného tahače použili otočné sedadlo řidiče s elektromagnetickým odpružením, které je neustále aktivní a snaží se tlumit co nejvíce obtěžujících vibrací. Zdravé sezení zbaví tělo údajně až 90 % otřesů a tím se sníží zatížení páteře.

Je důležité poznamenat, že nový Kamaz nebyl náhodně vytvořen jako připomínka 50 let továrny, jedná se o projekt odstartovaný již mezi léty 2013-2014. Continent by měl jít do výroby v době, kdy Rusko vybuduje tranzitní trasy spojující Čínu s Evropskou unií, časově to vypadá na rok 2024 či 2025.


Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 1 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 01Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 2 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 02Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 3 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 03Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 4 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 04Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 5 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 05Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 6 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 06Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 7 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 07Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 8 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 08Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 9 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 09Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 10 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 10Rusové odhalili tahač budoucnosti, pýchu konstruktérů si přijel prohlédnout i Putin - 11 - Kamaz Continent 2020 foto prvni 11
Kamaz 54907 bude sériově vyráběn, ale zatím existuje v jediném prezentačním provedení

Zdroje: Kamaz, Drom, PAO KAMAZ@Youtube

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše