Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství
27.12.2021 | Petr Prokopec
Poněkud utrápený projekt působil dojmem, že sankce EU a USA znemožní jeho dokončení, nakonec mu ale s odstupem času pomohly stát se lepším. První ruský letoun s kompozitními křídly funguje, rozsahem použití inovativních materiálů je světově unikátní.
V roce 2014 anektovalo Rusko ukrajinský poloostrov Krym. Na to Evropská unie odpověděla ekonomickými sankcemi, stejně jako třeba Spojené státy. Mnohé restrikce Rusku ekonomicky ublížily, odveta - třeba v podobě zákazu dovozu potravin ze západu - ale poškodila i zahraniční firmy. Rusové si navíc dokázali najít mnohé skryté cestičky, kterými omezení daná sankcemi obešli. A jak se navíc nově ukázalo, zemi mohou dokonce pomoci k mezinárodním prvenstvím.
Před pěti lety letecká společnost Irkut Corporation začala pracovat na vývoji nového letounu MC-21-300 pro 163 až 211 cestujících. Jeho výjimečností je rozsáhlé použití kompozitních materiálů, z nichž jsou vyrobená i celá křídla. Práce na nich měly původně odvést zahraniční firmy, stejně jako měly být dováženy i materiály potřebné na výrobu. Tyto plány nicméně byly překaženy oněmi sankcemi. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu proto vyčlenilo částku 4,4 miliardy rublů (cca 1,33 mld. Kč) a zadalo práci Rosatomu.
Do vývoje se mimo to zapojila ještě Moskevská státní univerzita, přičemž daný trojlístek zahrnující i zmiňovanou firmu Irkut pár týdnů před Vánoci dosáhl potěšujícího výsledku. Nový pokročilý prototyp letounu totiž vzlétl k testovacímu letu. Šlo tak o jednu z finálních teček, neboť inovativní křídla již prošla zátěžovými testy i zkušebními lety jak v roce 2017, tak v roce 2018 a 2019. Nyní tak již nic nebrání dodávkám, s nimiž se počítá od roku 2022.
Společnost Irkut aktuálně má rozestavěných šest exemplářů letounu MC-21-300, z nichž dva již mají křídla zcela hotová. Rusové díky kompozitům, jež tvoří 40 procent konstrukce letadla, světově rekordní část u tak velkého letounu, dosáhli velmi nízké hmotnosti, načež bylo možné zvětšit průměr trupu a prodloužit kabinu. Cestující tak budou moci počítat s větším komfortem. Kromě toho došlo v důsledku použití lokálních komponentů ke snížení nákladů. Sankce zde zafungovaly jako tlak, který vyústil v pokrok.
Nejde přitom pouze o snížení výrobních nákladů, zlepšená aerodynamika křídel má vést také k nižší spotřebě. I proto společnost Irkut pracuje na novém motoru PD-14, který by měl umožnit výrazně delší dolet. Sankce Bruselu tak sice Rusům znepříjemnily život a celý projekt zbrzdily, výsledkem ale nakonec je, že MC-21-300 je prvním letadlem Ruska s kompozitními křídly a jediným srovnatelně velkým letadlem s tak rozsáhlým použitím kompozitů.
Rusové se pochlubili prvním vlastním letadlem s kompozitními křídly. S nimi klesla hmotnost, dojít tak mohlo na zvětšení kabiny. Lepší aerodynamika pak navíc snižuje provozní náklady. Foto: Irkut Corporation
Zdroj: Irkut Corporation
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024