Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové řekli, proč teď Lada nevyrábí žádná auta, konflikt na Ukrajině to pochopitelně není
15.5.2022 | Petr Miler
Ruský automobilový průmysl je momentálně v troskách. A jakkoli to neznamená, že v nich bude navěky, je na místě se ptát, proč tomu tak je. Politici mají odpověď. A byť je poněkud účelová, úplně nepravdivá také není.
Pokud jste od konce února z jakéhokoli důvodu nevnímali svět kolem vás, máme pro vás špatné zprávy. Na Ukrajině se válčí, Rusko kvůli tomu stihly bezprecedentní sankce a jak největší zemi světa, tak zejména zbytek Evropy to dostává do dekády nevídaných ekonomických problémů. Ve zkratce řečeno.
Hůř je na tom v tuto chvíli nepochybně Rusko, to byl smysl oněch sankcí, které zasáhly i tamní automobilový průmysl. V zemi se v tuto chvíli vyrábí jen minimum aut jak domácí, tak zahraniční provenience. Tvrdě zasažen pak byl i domácí AvtoVAZ, výrobce Lad, jehož produkce od chvil následujících vypuknutí rusko-ukrajinského konfliktu s menšími přestávkami stojí.
Proč tomu tak bylo v březnu, je jasné, dodávky mnoha dílů ze západu se zastavily a na mnoha modelech Lady mají významný podíl. Bylo třeba najít jiné dodavatele, upravit jim výrobní proces a začít nabízet trochu jinak specifikované vozy. Teď je ale půlka května, továrny stojí dál a očekávaná spása se pořád teprve blíží - výroba má znovu začít až 23. května. Proč?
Na to byl novináři tázán Dmitrij Azarov, gubernátor Samarské oblasti, kde AvtoVAZ sídlí. Už dříve slíbil zlepšení, to ale nenastalo, tak má co vysvětlovat. A vysvětlení našel: „Noví dodavatelé byli nalezeni, jak jsem už řekl. Navíc bylo dosaženo patřičných dohod a jejich formalizace. Bohužel, lockdown, který byl zaveden v řadě částí Číny, nedovolil včasné dodání komponentů. Takže tohle je důvod - Covid-19, který znovu narušuje plány výrobců aut na celém světě,” řekl Azarov podle agentury RIA Novosti.
Je to poněkud idealizované vidění situace - hlavní důvodem je „speciální vojenská operace” na Ukrajině a z ní vyplývající sankce. I bez nich by AvtoVAZ měl problémy, ale ne takové. Na druhou stranu je třeba dodat, že potíže mají skutečně i jiní a dění v Číně na nich má svůj podíl. Ruský trh s auty v dubnu klesl asi o 80 procent, o 20-30 procent ale padají i jiné trhy. A specifické komplikace některých značek mohou být větší. Například odbyt Škody Octavia poklesl v dubnu o 74 procent meziročně v Evropě a o 56 procent v ČR. A my nikde neválčíme, sankce se nás přímo netýkají, s poptávkou alespoň v takové míře problém neni´.
Ladě se tak dozajista sešlo více věcí nehrající jí do karet, to je bez debat. Hlavním důvodem měsíce trvajícího výpadku produkce ale jistě není Covid, prostě ne. A ani fakt, že teď musí spoléhat hlavně na Čínu, nelze brát jako uspokojivé vysvětlení.
Výroba Lad stojí a chvíli stát bude. Důvodů je víc a situace v Číně do tohoto stavu jistě promluvila, svést na ni ale vše nelze. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: RIA Novosti, Zdroje dat: Avtostat, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 24 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami