Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 5 hodinami | Petr Prokopec
Tahle auta už se stihla „spustit” i do nižších sfér trhu, vyloženě levná ale nikdy nebyla. Novinka Lady to mění. Jde na to sice opačnou cestou než snad všichni konkurenti, při její ceně to ale asi bude potenciálním kupcům tak nějak jedno.
V roce 2019 se Renault pochlubil tehdy novým SUV-kupé Arkana. Byl to svým způsobem převratný krok, neboť ačkoli myšlenka SUV-kupé nebyla v automobilovém světě nová, do té doby šlo z toho ranku volit jen drahé modely prestižnější značek. Arkana byla určena pro obyčejné lidi.
Renault si tak v jejím případě zkraje nevymýšlel žádné nesmysly. Model spojoval stylový vzhled s 1,6litrovým atmosférickým motorem, jehož 114 koní pochopitelně asfalt na cucky netrhalo. Stejně tak nebyl vrcholem techniky, ostatně tak jako zbytek vozu. Možná i proto jej Renault nabídl zpočátku pouze v Rusku. Na tomto trhu pak Francouzi zabodovali způsobem, o jakém při vývoji ani nesnili. Klientela jim doslova trhala ruce, a to i díky ceně, která startovala na 999 tisících rublech, což dle tehdejšího kurzu představovalo částku zhruba 360 tisíc korun.
Ruský úspěch Renault namlsal, značka se tak model Arkana rozhodla nabídnout i v zemích Evropské unie. Jenže přistoupila k jeho zásadnímu přepracování, které nespočívalo pouze v odlišných motorech, ale i jiné platformě. Ač tedy i k nám dorazilo podobně vypadající SUV-kupé, jaké bylo k mání v Rusku, reálně šlo o zcela jiný vůz. To nicméně vedlo k opravdu šílenému zdražení, třeba v Německu se základní Arkana se 140 koňmi prodávala od 728 tisíc korun nahoru. Francouzi tak na druhé zrození bestselleru mohli rovnou zapomenout.
V mezičase se odehrálo mnohé, zmínit musíme především eskalaci rusko-ukrajinského konfliktu, který vedl k rozvázání pout mezi Renaultem a AvtoVAZem a odchodu Francouzů ze země. S nimi pochopitelně zmizela i Arkana, která je momentálně u nás k dispozici díky řadě zvýhodnění od 556 280 Kč. Rusové se ovšem nemusí se závistí dívat přes hranice na západ, i když Renault už si standardními cestami nekoupí. AvtoVAZ totiž vyrukoval přisel se svými SUV-kupé pro nejchudší.
Za tímto pojmem se skrývá Lada Granta Active Cross, tedy SUV-kupé zrozené opačnou cestou. Běžně automobilky snižují střechu SUV, Lada zvýšila stavbu liftbacku, který světlé výšky větší o 23 milimetrů - nyní je tedy na celkových 198 mm. Jeho podvozek se díky tomu vznáší výše nad zemí, než je tomu u mnoha skutečných SUV. Souběžně s tím bylo upraveno i zavěšení a na obou nápravách lze nově najít pneumatiky o rozměru 195/55 R15, které nejsou určené jen pro hladký asfalt, ale i polní cesty s ostrými kamínky.
Granta Active Cross se dále dočkala tradičních plastových lemů karoserie, stejně jako ochranných plátů podvozku vpředu a vzadu. Klientela si ji bude moci objednávat také s novým červeným metalickým odstínem Flamenco, oficiální fotky však ukazují vůz zatím jen v černé. Po stránce motorické pak zůstala zachována nabídka ze standardní Lady Granta, volit lze tedy mezi dvěma verzemi atmosférické jedna-šestky. Ta osmiventilová produkuje 90 koní, šestnáctiventilová pak 106 kobyl.
Obě jednotky lze spojit pouze s pětistupňovým manuálem a pohonem předních kol, znovu vybírat si však klientela bude moci u výbavy. Základní stupeň komfort zahrnující třeba klimatizaci, audio systém či vyhřívaná sedadla je přitom k mání od 1 185 000 rublů, což při současném kurzu vychází na ještě podstatně nižších 319 tisíc korun. Za 1 370 000 RUB (asi 368 tisíc Kč) pak lze mít silnější motor s multimédii, zpětnou kamerou, parkovacími senzory či dokonce s tempomatem.



Pokud ruský Renault Arkana byl SUV-kupé pro chudé, pak Lada Granta Active Cross s karoserií liftback je tímtéž pro nejchudší. Stojí vážně málo a styl jí nechybí. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
před 3 hodinamiPorsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
před 4 hodinamiRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 6 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 7 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva