Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 | Petr Prokopec
Obě automobilky Rusko formálně opustily, fakticky ale nikoli. V jejich bývalé továrně, kterou si do dvou let mohou zase vzít zpátky, tak nechaly i sklady napěchované díly potřebnými na výrobu 70 tisíc aut. Právě ta jdou nyní do prodeje s novým označením.
První sankce byly na Rusko uvaleny před deseti lety. Právě taková doba uplynula od chvíle, kdy Kreml usoudil, že poloostrov Krym už nenechá Ukrajině a vezme si ho zpátky. A i když ony sankce byly zavedeny prakticky ihned, jejich platnost byla soustavně odkládána mimo jiné proto, aby nebyly poškozeny zájmy západních firem, které na ruském území podnikaly.
Po invazi na Ukrajinu ale už na podobné ohledy nikdo brát nemohl, a tak nové sankce z Ruska ve větší či menší míře vyhnaly prakticky všechny automobilky pocházející ze zemí, které se k nim připojily. Takový je formální stav věci, ten faktický ale bude vždy trochu spletitější, jak ukazuje i osud automobilek Hyundai a Kia.
Ty byly v Rusku mimořádně populární, šlo o jasně nejúspěšnější zahraniční značky, jejichž modely se jako jediné dokázaly prát s vozy Lady o místa na čele pomyslné top 10 nejžádanějších vozů. Obě značky ale musely od roku 2022 své aktivity umenšovat, třebaže zrovna Jižní Korea nebyla v zavádění sankcí až tak zbrklá. Lokální aktivity firem tak jely dál, stejně jako jejich továrna v Petrohradu - i ta v omezeném režimu fungovala ještě nedávno.
Loni nicméně začalo být jasné, že válka hned tak neskončí. I Korejci proto nakonec začali pracovat na svém odchodu ze země, který ve formální rovině proběhl letos v lednu. Hyundai totiž prodalo onu továrnu za pouhých 10 tisíc rublů (cca 2 500 Kč) ruskému konsorciu AGR Automotive Group. Následně Korejci oznámili, že jejich ztráta z této operace bude činit 287 miliard wonů, tedy něco přes 5 miliard korun, nemusí to ale být konečná bilance. Korejci si totiž do dvou let mohou továrnu za stejných podmínek koupit zpět, víc než co jiného ji tak AGR půjčili.
Tento v dnešním Rusku ne až tak neobvyklý model má ale v tomto případě ještě jednu pikantní rozměr. Korejci přenechali AGR nejen onu továrnu, ale i veškeré výrobní vybavení a napěchované sklady. V těch se nachází komponenty na zhruba 70 tisíc aut, pro která chyběly pouze karoserie. Zrovna to je ale něco, s čím si petrohradský podnik dokáže bez problémů poradit - jeho součástí je totiž jak lisovna, tak lakovna. Momentálně tak dochází na to, že se tamní Hyundai a Kie v Rusku vyrábí a začnou prodávat znovu, jen ne jako Hyundai a Kie.
Korejské automobilky tak našly vskutku šalamounské řešení - sankcím dostojí, ale ruský trh fakticky neopustí. A i když je tak či onak budou popsané operace finančně bolet, nastalý stav dává šanci, že se do dvou let do Ruska znovu vrátí a nepřijdou do snědeného krámu - zákazníci budou dál mít přístup k jejich vozům coby novým autům, náhradním dílům atp. Opětovné rozjetí byznysu tak bude o hodně snazší než za situace, kdy by museli začínat s čistým stolem.
Značky Hyundai a Kia u toho v mezičase nebudou, místo toho byla založena nová značka Solaris, která odkazuje na někdejší místní bestseller, tedy na Hyundai Solaris. Ten se nově bude nabízet jako Solaris HS, zatímco Hyundai Creta bylo přejmenována na Solaris HC - to jsou skoro provokativní názvy, písmena v označení přímo odpovídají „iniciálám” někdejších korejských bestsellerů. A podobně to bude u zbytku portfolia - z Kie Rio se stalo Solaris KRS, z Kie Rio X pak Solaris XRX. Toto označení je přitom vedle nového loga jedinou změnou, jde prostě pořád o ta samá auta.
Předpokládáme, že Korejci si nad celou touto operací umyjí ruce, technicky mohla proběhnout i bez jejich souhlasu. Ale proběhla by? Donutil by je někdo nechat na místě tolik dílů, hardware i software potřebný k výrobě, přiměl je zachovat spolupráci dealerů s novou mateřskou firmou atp.? Jistě ne, i tohle je zkrátka jedna z cest, jakými se lze s oněmi sankcemi vypořádat s čistým štítem.




Korejská auta znovu míří na ruský trh, a to v kompletně původní podobě. Nová jsou pouze loga a jména modelů, Hyundaie i Kie se mění na Solarisy. Foto: AGR Automotive Group
Zdroj: AGR Automotive Group
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch