Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
S Ladami je v Evropě oficiálně konec, nadějí do budoucna je už jen jediný model
12.4.2019 | Petr Prokopec
Rusové to původně měli udělat už loni, ale nestalo se tak. Teď už je to jisté. Za pár týdnů ukončí dodávky nových aut na všechny své zdejší klíčové trhy.
V loňském roce začaly v Evropě platit nové emisní normy a spolu s nimi nová měřicí procedura. Vyžadována tak byla opětovná homologace všech aut v prodeji, což se logicky projevilo na nabídkách mnoha značek. Kupodivu však mezi ně nepatřila Lada, jakkoliv zrovna v jejím případě jsme původně počítali, že se z evropských trhů stáhne. Ruská automobilka na západ od svých hranic prodávala jen pár set vozů ročně, což dle našeho názoru za náklady spojené s přizpůsobením se nové homologaci nestálo.
Nicméně i tak se 1,6litrový benzinový agregát dočkal filtru pevných částic, který sice snížil výkon ze 106 na 102 koní a zvedl cenu jednotlivých modelů až o 15 tisíc korun, ovšem zároveň umožnil vyhovění normě Euro 6d-TEMP. Ta přitom začne platit až 1. září letošního roku a skončí s nástupem nových limitů na počátku příští dekády. Lada tak teoreticky měla k dispozici dvouleté období, během kterého mohla oficiálně proniknout k srdci nejednoho Evropana.
O to větším překvapením je poslední prohlášení AvtoVAZU, dle kterého budou stávající dodávky do evropských zemí ukončeny, a to ještě během jara. Dealerům pak sice nějaké vozy zůstanou na skladech, neboť kvóta pro letošek byla jen v případě Německa 2 000 aut. Poté ale Lada z Evropy částečně zmizí, alespoň na nějakou dobu. Rusové však dodávají, že na evropské trhy se hodlají vrátit, byť až ve chvíli, kdy budou mít vypracovanou strategii globálního útoku.
„S ohledem na stále přísnější environmentální standardy v evropských zemích jsme se rozhodli, že je třeba jim přizpůsobit naše exportní aktivity. Na nějaký čas proto budeme muset tyto trhy opustit. Nicméně hodláme vyrukovat s globálním přístupem a navrátit se do těchto zemí ve spolupráci s aliančními partnery,“ uvedl tiskový mluvčí s tím, že Lada se v prvé fázi stáhne především z Německa, Rakouska, Maďarska, Bulharska a Litvy.
Souběžně s tím bude zároveň posílen vývoz automobilky do Kazachstánu, Uzbekistánu a Běloruska, kde v loňském roce skončila většina z 38 tisíc aut, jež zamířily přes ruské hranice. Vůči tomu třeba německé prodeje jsou nepodstatné, navíc meziročně ještě poklesly. Za první tři letošní měsíce totiž bylo v zemi prodáno jen 583 aut, tedy o 5 procent méně než ve stejném období loňského roku. Prim přitom s 371 kusy hrála Niva.
Při pohledu na tuto bilanci asi není překvapivé, že se Lada z Evropy dočasně stahuje. I když sama značka dodává, že dané rozhodnutí skutečně má spojitost pouze s přísnějšími emisními standardy a nikoliv s poklesem zájmu. Tomu se ale při znalosti všech faktů těžko věří - jak jsme řekli, v EU mohla značka prodávat ještě hezky dlouho, přesto se však stahuje již nyní. Tedy v době, kdy její prodeje z relativně nízkých čísel dále klesají.
Náhodná pak vlastně ani není skutečnost, že aktuální oznámení se týká hlavně modelů Vesta a Granta. Niva by se mohla v Evropě udržet dokonce až do roku 2022, a to na základě legislativních výjimek. Vše ale bude záviset na tom, zda její obliba bude pokračovat. Pokud se tak nestane, legendární SUV nejspíše bude následovat své příbuzné o trochu rychleji.





























Lada v Evropě končí, prý kvůli stále přísnějším emisním limitům. Těm však vyhovuje, problém tak spíše bude v tom, že prodeje jsou nízké a navíc je táhne letitá Niva - ta v nabídce ještě chvíli zůstane
Nadějí do budoucna je pak hlavně nová generace téhož modelu
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejčtenější články
Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Je vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
6.4.2025Kie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
6.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy