Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sama Tesla už potvrdila, že její absurdní nekulatý volant je jen špatný vtip hodný zapomnění
12.9.2023 | Petr Prokopec
Je to něco, o čem sní mladí kluci, když krotí své šlapací „formule”. U těch lze ještě chápat, že z věci nemají rozum, výrobci aut by ale mohli tušit, že nelze spojit volant jako z ef-jedničky s řízením s několika otáčkami mezi dorazy. Tesla to udělala, teď svůj yoke odsouvá do pozadí.
Rok 2021 bude do automobilové historie asi navždy zapsán jako chvíle, kdy se Tesla pokusila znovu vynalézt kolo. A to, jak známo, dvě dobrá ztvárnění nemá. Americká automobilka přesto faceliftovaný Model S a X osadila prvkem zvaným yoke, který rozumnější část automobilového světa ihned překřtila na joke. Nic jiného než jako vtip tento nápad vnímat nešlo, neboť kulatý volant byl nahrazen čímsi jako beraními rohy - ve Formuli 1 dobré, v Knight Riderovi vtipné, ve skutečném světě na tyči ovládající řízení s několika otáčkami mezi dorazy skutečně jen špatný vtip. Volant, po kterém nelze přehmatávat, a přesto s ním musíte točit dokola kolem, nemůže fungovat.
Kritika na tento krok zaznívala z mnoha stran, šéf značky Elon Musk se nicméně pouze opájel chválou svých nejvěrnějších. Těch ale ve finále nejspíše nebylo mnoho. A navíc daný tábor postupem času začal řídnout. Na počátku letošního roku tak Tesla provedla jeden ze svých oblíbených veletočů, kdy bez jakéhokoli dalšího vysvětlování oznámila, že standardem se stává znovu kulatý volant. Pokud ovšem zákazníci budou toužit po „džouku“, mohou jej zvolit bez příplatku.
Nešlo nicméně jen o tento obrat, automobilka zároveň všem dosavadním majitelům ročníků 2021 a 2022 nabídla, že pokud nejsou s řešením zvaným yoke spokojeni, mohou jej rovněž nechat vyměnit za kulatý volant. Tato rošáda nicméně již zpoplatněna byla, a to částkou 700 USD (cca 16 tisíc korun). Jakkoli však nejde o nízkou sumu, přičemž ta by navíc měla jít na konto výrobce, který evidentně pochybil, Tesla během pár dnů vyprodala prakticky veškerou produkci. Tábor fanoušků joku, pardon yoku tak opravdu nebyl velký.
Automobilka se jej nicméně evidentně rozhodla úplně vyhladit. V dubnu bylo totiž oznámeno, že ono revoluční řešení bude k mání už pouze za příplatek 250 USD (5 750 Kč). Ani to ovšem nebyla konečná, nově musí zájemci za tento nesmysl zaplatit dokonce 1 000 USD (23 tisíc korun) navíc. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby se ještě letos volant bez horní části věnce stal minulostí. Ostatně nemá ho ani modernizovaný Model 3, ani není nabízen k elektrickému pick-upu Cybertruck.
Tento vývoj skoro dokonale mapuje obvyklé dění spojené s Teslou. Pokud tato automobilka přijde s očividným nesmyslem a zasvěcení ihned řeknou, že je to nesmysl, tábor největších přívrženců značky začne jásat, překřičí je a vyžene cenu akcií firmy nahoru. Jakmile se ukáže, že jde opravdu o nesmysl a věc potichu zmizí v propadlišti dějin, je ticho po pěšině a firma je v očích nadšenců pořád stejně skvělá. Je to skoro směšné, podobně jako onen volant-nevolant.



Klasický kulatý volant nelze znovu vymyslet lépe, rozhodně ne u aut, jako je Tesla Model S. Experiment s chybějící horní částí nám od začátku přišel jako špatný vtip, fakticky se ale do této pozice dostal až o dva roky později. Foto: Tesla
Zdroj: Electrek
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejčtenější články
Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva