Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 | Petr Miler
Nedá se říci, že by se tu dva prali a třetí se smál, neboť tohle auto už nějakou chvíli o nejlepší pozici bojovalo. Letos má zatím dobře našlápnuto k celkovému vítězství, překvapivě vysoko je ale také Škoda.
Výjimky potvrzující pravidlo se jistě najdou, jako společnost jsme ale v posledních letech určitě nezbohatli. A na autech je to vidět tak dobře jako na máločem jiném. Shodou okolností jsem se před pár dny dostal k ceníku Dacie Duster starému osm let, který ukázal jednu pozoruhodnou věc - i vrcholné provedení vozu s motorem 1,5 dCi, 4x4 a nabušenou výbavou Celebration, ke které se nedalo dokoupit už skoro nic, vyšlo levněji než dnešní úplně základní verze Expression s tříválcem 1,0 a pohonem předních, ve kterém pro změnu skoro nic nedostanete ve standardu.
To je obrovský, skoro stoprocentní posun, který není reflektován ani specificky českým růstem průměrných příjmů lidí, natož pak obdobným vývojem na západ od nás (třeba Němci se během té doby neposunuli s příjmy prakticky nikam). Jde přitom o úplně ten samý vůz jen ve verzích před a po faceliftu - až k nám dorazí úplně nový Duster, nůžky se dál rozevřou, a to i tím směrem, že novinka nemá v základu už opravdu vůbec nic.
I když to tedy na celkových prodejích aut není zase tak znát, třebaže už nejsou tak vysoko jako koncem minulé dekády, struktura prodejů se zásadně mění. Nechci si hrát na sociologa, ale vše působí dojmem, jako by existovala ne úplně malá vrstva lidí, kterých jako by se to nedotklo a dál si kupují drahá či ještě dražší auta. Pak jako by přibylo těch, kteří si nemohou koupit vůbec nic. A ti, kteří pořád nová auta kupují, zamířili s nároky níž.
Když se podíváme na nejprodávanější auta roku 2016 v Evropě, vidíme na vrcholu VW Golf a za ním obdobné vozy značek jako Renault, Ford nebo Nissan. Nic vyloženě levného, naopak v té době se do nejlepší desítky ještě zvládl dostat VW Passat. Že by se mezi nejžádanější vozy dostala Dacia, bylo nemyslitelné, i když onen Duster tehdy stál od dnes nepředstavitelných 249 900 Kč s motorem 1,6. V posledních letech ale Rumuni stále více vystrkují růžky a letos už rohem prorazili střechu.
Máme před sebou desítku nejžádanějších modelů aut v Evropě za první dva měsíce letošního roku od Dataforce a je to jasné vítězství Dacie, která se svým Sanderem - na většině míst nejlevnějším vozem v prodeji - poráží i druhé nejlepší auto v pořadí o víc jak 20 procent. Kupodivu se vysoko znovu dostal i VW Golf, který je opět druhý, jinak jsou to ale až na dvě výjimky samá malá auta či malá SUV. Oněmi výjimkami jsou Tesla Model Y, dítě elektrické doby, které nejvíc profituje ze všech ohnutí trhu ve prospěch elektromobilů. A Škoda Octavia, která se - znovu docela překvapivě - vrátila na šestou pozici.
Kompletní desítka i s konkrétními prodejními čísly následuje.
10 nejprodávanějších aut v Evropě za leden až únor 2024 podle Dataforce
(pořadí - model - počet prodaných vozů)
1. Dacia Sandero - 45 312
2. VW Golf - 37 577
3. Peugeot 208 - 34 052
4. Toyota Yaris Cross - 32 390
5. Citroën C3 - 32 236
6. Škoda Octavia - 32 167
7. Tesla Model Y - 31 699
8. Renault Clio - 28 370
9. VW T-Roc - 28 208
10. Peugeot 2008 - 27 962
Není nakonec nejlepší ukázkou toho, jak moc jedna část Evropy zchudla (a jak moc jiná žije z dotací a jiných forem přerozdělování), že nejprodávanějším autem je to úplně nejlevnější? A že o pomyslný trůn se pere s elektromobilem za 1,1 a víc milionu korun? Posuďte sami, na každý pád je to zajímavý vývoj.



Není bez zajímavosti, že Sandero u nás až takovým hitem není, prodejně jej výrazně překonává Duster. Napříč Evropou je to ale letos jasné číslo 1. Foto: Dacia
Zdroje: Dataforce, Dacia
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
před 11 hodinamiNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 11 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva