Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon Cupra 2014 je tu, s až 280 koňmi dá stovku za 5,7 s
8.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Španělský hot hatch bude k mání také se slabším výkonem 265 koní. V tu chvíli bude o něco pomalejší a také méně atraktivní.
Pokud si vzpomínáte na novoroční předsevzetí Seatu, pak jistě víte, že španělská značka pro letošní rok slibovala více modelů Cupra. Tento slib plní opravdu záhy, i když svým způsobem tak trochu „oklikou“. Na ženevském autosalonu si totiž světovou premiéru neodbude pouze jedna, ale hned dvě verze Seatu Leon Cupra. Ty se liší designem i výkonem, základ však mají stejný. Jsme tak opravdu zvědavi, zda automobilka pro letošek svůj potenciál vyčerpala, či jestli se ještě neblýskne nějakou další novinkou, to jsou ale věci budoucí, raději proto zůstaňme v přítomnosti.
Ta rozhodně nevypadá špatně, zvláště z mechanického pohledu. Srdcem vozu je totiž přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec z rodiny EA888, který dostal duální vstřikování a variabilní časování. Bohužel se však také standardně chlubí systémem start/stop, na tuto nepříjemnost jsme si ale už bohužel zvykli - bruselský diktát je nesmlouvavý. Na druhé straně, Seat vše ospravedlňuje výkonem, který v případě verze Cupra činí 265 koní. Mimo to ovšem bude k mání také provedení Cupra 280, jehož název hovoří za vše.
V souladu s těmito výkony by asi neměla být překvapivá působivá jízdní dynamika. Prozatím jsou k mání přesně parametry pouze pro třídveřový Seat SC, pětidvířko ale bude zaostávat pouze o desetiny. Tomu ostatně napovídá spotřeba, která u sportovnějšího provedení činí v kombinaci s automatickou převodovkou DSG 6,4 litru na 100 kilometrů. Pětidveřový model je přitom o dvě desetiny litru žíznivější, v případě manuálu pak prý oba modely mají jezdit za 6,6 l/100 km. A to bez ohledu na počet koní.
V případě zmiňované dynamiky však již rozdílný výkon je znát. Potentnější třídvířko se totiž na stovku dostane s automatem za 5,7 sekundy, s manuálem pak za 5,8 s. Slabší provedení je pak v obou případech o desetinu pomalejší, nejvyšší rychlost 250 km/h je ale limitem pro všechny zúčastněné. Mimo to se pak neliší ani točivý moment, který činí 350 Nm v rozmezí 1 750 a 5 300 otáček.
Další rozdíly mezi oběma verzemi můžeme vysledovat u designu. Zatímco totiž slabší provedení počítá s 18palcovými koly, silnější již dostalo devatenáctky s titanovou povrchovou úpravou. Nechybí pak ani aerodynamický paket se střešním spoilerem, černě lakované kryty zpětných zrcátek nebo nápisy Cupra na brzdových třmenech (verze s 265 koňmi je má pouze červené).
Oproti standardu je pak u obou modelů patrný nový čelní nárazník s rozměrnějšími vstupy vzduchu, který doplňují LEDková světla. Zadní nárazník pro změnu dostal náznak difuzoru a dvě oválné koncovky výfuku. Uvnitř pak čekají sportovní sedadla čalouněná Alcantarou nebo diodové podsvícení, jež mění barvu v závislosti na zvoleném jízdním profilu - v režimu Cupra je červené, ve standardu bílé.
Vyjma těchto prvků se pak Seat Leon Cupra pyšní také adaptivními tlumiči DCC, progresivním řízením nebo přední nápravou doplněnou samosvorným diferenciálem. Ten dovoluje až stoprocentní uzamčení jednoho kola, přičemž rovněž spolupracuje se stabilizací. Ta byla pro změnu naladěna tak, aby ve sportovním režimu dovolovala ostřejší jízdu. Lze ji ovšem také zcela vypnout.
V rámci výčtu dalších fines pak můžeme zmínit 110kilovou dietu, ke které došlo přepřáhnutím na platformu MQB či již zmiňovanou volbu jízdního profilu, kdy kromě jiné barvy podsvícení kabiny dostanete (zvláště v režimu Cupra) také odlišnou odezvu plynu, rychlejší změnu převodových stupňů nebo sportovnější přístup šasí, řízení a diferenciálu.
Po stránce cenové pak můžeme posloužit politikou, jíž Seat uplatní v Německu. Tyto částky jsou však o nějakých 200 tisíc korun vyšší, než za kolik na českém trhu dostanete slabší Volkswagen Golf GTI. Dá se tedy předpokládat, že minimálně polovinu tohoto navýšení můžete z našeho přepočtu umazat.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014.
Německé ceny Seatu Leon Cupra
Fotogalerie Seatu Leon Cupra
Nový Seat Leon Cupra se nebude lišit pouze počtem dveří, ale také výkonem pod kapotou. K mání je totiž 265 nebo 280 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
dnes - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Číňané spustili na vodu novou největší loď světa na převážení aut, jedním tahem jich i do Evropy odveze až 9 200
před 6 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 8 hodinami - Pozor na automatické převodovky při koupi ojetiny, jsou poruchovější než kdy dřív. Na vině jsou „obvyklí podezřelí”
před 9 hodinami - Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
před 11 hodinami - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.21. 17:15 - pavproch
- IT poradna 01.21. 15:30 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB