Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf BMW říká, že údajná převratná výrobní metoda Tesly je nesmysl, jen zdraží opravy aut
5.11.2021 | Petr Prokopec
Tesla se ráda tváří jako velký inovátor a každou svou novinku v procesu vývoje či výroby aut prezentuje jako průlom. Ne všichni jsou ale z jejích snah na větvi, šéf BMW říká, že snaha Tesly vylisovat celé auto pomalu z jednoho kusu je nesmysl.
Asi nelze přehlédnout, že Tesla Model 3 a Model Y jsou téměř dvojčata - vyšší a nižší verze téhož. Nicméně i tak mezi nimi dlouho byl značný rozdíl. V případě prvního zmíněného vozu totiž automobilka ještě užila zadní rám složený ze 70 částí. U toho druhého ale nastala velká změna, neboť Tesla objednala u společnosti IDRA Group lisovací stroje, kterým říká Giga Press, s nimiž počet použitých komponentů rámu klesl jen na dva. To je ovšem pro Teslu jen začátek. Stroje s výtlakem šesti tisíc tun totiž mají nahradit osmitisícové a ve finále dokonce i dvanáctitisícové.
Co tím značka sleduje? Pochopitelně zjednodušení, zrychlení a ve výsledku zlevnění výroby. A možná i rozšíření její kapacity, neboť s novými lisovacími stroji bude uvolněno místo v továrně díky odstranění části svářecích robotů. Dojít má také na odlehčení vozu, což se pozitivně promítne ve všem, co hmotnost ovlivňuje. Skoro se tak zdá, že jde o ideál, ke kterému by měla směřovat celá branže. Ne každý je o tom ale přesvědčen.
Mezi takové patří šéf BMW Oliver Zipse, který je k novince velmi skeptický. Při dotazech následujících zveřejnění posledních kvartálních výsledku v prvé řadě zmínil, že nejde o žádné „giga lisování“, nýbrž o „běžný lisovací proces“, po kterém Mnichov mohl sáhnout dávno. Podle něj ale „tako velké integrované části vozu nepřináší žádnou ekonomickou výhodu“. Na straně výroby tedy nemá dojít k významné úspoře, pro zákazníka pak takové komponenty budou jen pro zlost. Snížení hmotnosti je prý zanedbatelné a v případě jakékoli nehody se bude muset potýkat s velmi nákladným řešením.
Opravy takto velkých části budou dle Zipseho „příliš drahé“. To dává smysl, neboť pokud havarujete, servisní technici vymění jen ty díly, které jsou třeba. V případě Tesel, jejichž opravy už teď patří mezi extrémně drahé, což má pochopitelně vliv i na ceny pojištění, bude ale nutná výměna celého zadního či předního rámu. Automobilka z Fremontu nicméně již uvedla, že nová lisovací technologie bude spojena i se strukturou paketu baterií. V té chvíli by po jakékoliv většího havárii mohlo jít o totální škodu.
Právě o to ale může Tesle - a nejen Tesle, stejným směrem mají mířit i Mercedes a VW - jít. Opravy elektromobilů jsou totiž velmi náročné a zákazníka mohou přijít na větší peníze než nový vůz. Pro výrobce je ale případná náhrada tím, čím srazit svou průměrnou emisní stopu. Tedy pochopitelně jen tu papírovou, reálná naopak narůstá. Místo aby totiž jeden vůz sloužil klidně i několika lidem po dekády, bude třeba několika aut, jež budou zajišťovat mobilitu jediného člověka na pár roků.
Experti navíc dodávají, že velké výlisky se neohýbají, nýbrž praskají. To může ještě více ohrozit bezpečnost posádky. Pochopitelně, každý kope za svou firmu, Zipse je ale přesvědčen, že jím řízená automobilka „zná mnohem efektivnější způsoby, jak vyrobit skelet vozu“ a kolem „giga lisování” je jen mnoho povyku pro nic. Čas tyto soupeře jistě rozsoudí.


Tesla u svých aut sází na velké lisovací stroje, jež třeba zadní rám Modelu Y lisují ze dvou kusů místo sedmdesáti u Modelu 3. Dle šéfa BMW je to však nesmysl, který povede jen k ještě dražším opravám. Foto: Tesla
Zdroj: BMW přes Auto Evolution
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ včera 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejčtenější články
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
9.11.2025
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
9.11.2025
Ford dál dojíždí na pekelnou nekvalitu svých aut. Jen na Halloween rozjel další 3 svolávačky, letos je jich už 134
9.11.2025
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
10.11.2025
Hondě nezbylo než kapitulovat. Po 30 letech začala vyvíjet nový šestiválcový motor, ač si přála něco úplně jiného
10.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
