Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Kie varuje politiky před nařizováním elektromobilů, stanovené cíle otevřeně označuje za nesplnitelné
15.6.2023 | Petr Prokopec
V dnešní době je to mimořádně odvážný postoj. Je to tedy na jednu stranu něco, čeho si každý rozumný zástupce automobilového průmyslu je dobře vědom, na tu druhou se o tom ale skoro každý zdráhá hovořit. Steve Center mezi takové nepatří.
Již mnohokrát jsme zmínili, že proti elektromobilům jako takovým nic nemáme. A chápeme, proč si je někteří lidé pořídí. Pokud nemáte hluboko do kapsy, auto můžete dobíjet doma a na delší cesty máte jiné, vůz s bateriovým pohonem pro vás může fungovat. Kolik ale takových lidí na světě žije? Pár procent? I kdybychom však setrvali u deseti, znamená to, že pro 90 procent z osmi miliard lidí jsou elektromobily nevhodné.
Právě z těchto důvodů na snahy politiků nacpat bateriový pohon naprosto všem hledíme skrz prsty. Zvláště při pohledu na aktuální dění. Zákonodárci totiž zjišťují, že jimi nařízená revoluce je až příliš drahá a třeba budování infrastruktury již chtějí nechat na soukromém sektoru. Tím ale jen připomínají chování české vlády po příchodu koronaviru. Na jaře 2020 totiž bylo nařízeno, že bez roušky pomalu nemůžete ani na vlastní záchod. Politici však již nezajistili, aby ochranných pomůcek bylo dost. Lidé je pak šili nejen pro sebe, ale i pro zdravotníky.
Pokud žijete v paneláku, řadovce či zkrátka kdekoli, kde nemáte k dispozici ani vlastní parkovací stání, natož pak garáž, je logické, že jste odkázáni na veřejné dobíjecí body. Těch sice přibývá, ať již ve firmách, na parkovištích supermarketů či rovnou na ulici, ovšem míra rozšiřování infrastruktury ani v nejmenším nekoresponduje s tím, jak by měl růst počet elektrických aut na silnicích. To samo o sobě způsobí neřešitelné problémy, které budou jen jedněmi z mnoha.
Nejsme sami, kdo tak smýšlí, podobně uvažující se najdou i mezi manažery automobilek. Tento měsíc se totiž s guvernérem Kalifornie Gavinem Newsomem sešli zástupci Kie, a to jak šéf její americké pobočky Sean Yoon, tak její provozní ředitel Steve Center. Právě ten uvedl, že stát o dva roky dříve dosáhl svého cíle, kterým je registrace 1,5 milionu elektrických aut. Aby se nicméně skutečně v roce 2035 mohlo dojít k zastavení prodeje spalovacích aut a protežování těch elektrifikovaných, musela by síť dobíjecích stanic i samotná elektrická síť vypadat úplně jinak.
V současné době se v nejlidnatějším americkém státě nachází 87 707 dobíjecích stanic. Aby nicméně v roce 2030 mohlo být obslouženo 7,5 milionu elektrických aut, bude třeba nejméně 1,2 milionu stanic. To však znamená, že od letoška až do konce dekády by muselo být každoročně otevřeno 170 tisíc nových lokalit, tedy nějakých 470 denně. O nesplnitelný úkol jít nemusí, to by ale vývoj musel jít tímto směrem. A to nejde. Proto Center varuje před nařizováním elektromobilů a zákazy jiných aut - jakýkoli stát to může dostat do slepé uličky a přinést více škody než užitku.
Pro srovnání dodejme, že třeba v Číně usilují o poměr 1 stojan na 2 elektromobily a nemají problém postavit desítky tisíc dobíjecích stanic za měsíc. Přesto se ani tam nepokouší spalovací auta zakazovat. Je smutné, když se právě to v údajně demokratičtějších místech, jako jsou Kalifornie nebo Evropská unie, bez větších okolků a bez vazby na technickou či ekonomickou realitu děje.





Hned čtvrtina z 28 506 elektrických aut, které Kia loni prodala ve Státech, našlo svůj domov v Kalifornii. Povětšinou se jednalo o model EV6, který lze dobíjet při výkonu až 175 kW. Tedy pokud máte kde. Foto: Kia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.25. 22:04 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan