Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Kie varuje politiky před nařizováním elektromobilů, stanovené cíle otevřeně označuje za nesplnitelné
15.6.2023 | Petr Prokopec
V dnešní době je to mimořádně odvážný postoj. Je to tedy na jednu stranu něco, čeho si každý rozumný zástupce automobilového průmyslu je dobře vědom, na tu druhou se o tom ale skoro každý zdráhá hovořit. Steve Center mezi takové nepatří.
Již mnohokrát jsme zmínili, že proti elektromobilům jako takovým nic nemáme. A chápeme, proč si je někteří lidé pořídí. Pokud nemáte hluboko do kapsy, auto můžete dobíjet doma a na delší cesty máte jiné, vůz s bateriovým pohonem pro vás může fungovat. Kolik ale takových lidí na světě žije? Pár procent? I kdybychom však setrvali u deseti, znamená to, že pro 90 procent z osmi miliard lidí jsou elektromobily nevhodné.
Právě z těchto důvodů na snahy politiků nacpat bateriový pohon naprosto všem hledíme skrz prsty. Zvláště při pohledu na aktuální dění. Zákonodárci totiž zjišťují, že jimi nařízená revoluce je až příliš drahá a třeba budování infrastruktury již chtějí nechat na soukromém sektoru. Tím ale jen připomínají chování české vlády po příchodu koronaviru. Na jaře 2020 totiž bylo nařízeno, že bez roušky pomalu nemůžete ani na vlastní záchod. Politici však již nezajistili, aby ochranných pomůcek bylo dost. Lidé je pak šili nejen pro sebe, ale i pro zdravotníky.
Pokud žijete v paneláku, řadovce či zkrátka kdekoli, kde nemáte k dispozici ani vlastní parkovací stání, natož pak garáž, je logické, že jste odkázáni na veřejné dobíjecí body. Těch sice přibývá, ať již ve firmách, na parkovištích supermarketů či rovnou na ulici, ovšem míra rozšiřování infrastruktury ani v nejmenším nekoresponduje s tím, jak by měl růst počet elektrických aut na silnicích. To samo o sobě způsobí neřešitelné problémy, které budou jen jedněmi z mnoha.
Nejsme sami, kdo tak smýšlí, podobně uvažující se najdou i mezi manažery automobilek. Tento měsíc se totiž s guvernérem Kalifornie Gavinem Newsomem sešli zástupci Kie, a to jak šéf její americké pobočky Sean Yoon, tak její provozní ředitel Steve Center. Právě ten uvedl, že stát o dva roky dříve dosáhl svého cíle, kterým je registrace 1,5 milionu elektrických aut. Aby se nicméně skutečně v roce 2035 mohlo dojít k zastavení prodeje spalovacích aut a protežování těch elektrifikovaných, musela by síť dobíjecích stanic i samotná elektrická síť vypadat úplně jinak.
V současné době se v nejlidnatějším americkém státě nachází 87 707 dobíjecích stanic. Aby nicméně v roce 2030 mohlo být obslouženo 7,5 milionu elektrických aut, bude třeba nejméně 1,2 milionu stanic. To však znamená, že od letoška až do konce dekády by muselo být každoročně otevřeno 170 tisíc nových lokalit, tedy nějakých 470 denně. O nesplnitelný úkol jít nemusí, to by ale vývoj musel jít tímto směrem. A to nejde. Proto Center varuje před nařizováním elektromobilů a zákazy jiných aut - jakýkoli stát to může dostat do slepé uličky a přinést více škody než užitku.
Pro srovnání dodejme, že třeba v Číně usilují o poměr 1 stojan na 2 elektromobily a nemají problém postavit desítky tisíc dobíjecích stanic za měsíc. Přesto se ani tam nepokouší spalovací auta zakazovat. Je smutné, když se právě to v údajně demokratičtějších místech, jako jsou Kalifornie nebo Evropská unie, bez větších okolků a bez vazby na technickou či ekonomickou realitu děje.





Hned čtvrtina z 28 506 elektrických aut, které Kia loni prodala ve Státech, našlo svůj domov v Kalifornii. Povětšinou se jednalo o model EV6, který lze dobíjet při výkonu až 175 kW. Tedy pokud máte kde. Foto: Kia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před hodinou
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 3 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 10 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
