Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Koenigseggu promluvil o budoucnosti elektrických aut. Ač jim fandí, neřešitelné problémy nezastírá
11.2.2022 | Petr Prokopec
„Fantomas světa aut” rozhodně nepatří mezi ty, kteří by se při vyřčení slova „elektromobil” stavěli na zadní. Současně ale rázně odmítá pohádku o budoucím zlevnění takových aut, jejich nebetyčné čistotě a další přetvářky, které jejich postupné nařizování provází.
Švédskou automobilku Koenigsegg má nejspíše každý zafixovanou jako výrobce jedněch z nejrychlejších aut světa. Potvrzuje to ostatně spousta rekordů, kdy za všechny můžeme zmínit ten poslední - v září roku 2019 zvládl model Regera zrychlit z klidu na 400 km/h a následně zase zcela zastavit za pouhých 31,49 sekundy. O něčem takovém si může nechat zdát i Bugatti, přičemž Švédové nepřekonali ani tak automobilku z Molsheimu, nýbrž sami sebe. Předchozí rekord v dané disciplíně totiž v roce 2017 stanovila Agera RS, která potřebovala o 1,8 sekundy více.
Agera je součástí předchozí éry značky, Regera již spadá do té nové, která není spojena čistě se spalovacími motory, nýbrž také s elektrifikací. O pohon se totiž sice primárně stará stejně jako u postaršího modelu pětilitrový osmiválec, ten nicméně přichází ke slovu až poté, co vůz překročí metu 48 km/h. Do té doby roztáčí kola dva elektromotory, které doplňuje baterie o kapacitě jen 4,5 kWh. Jak nicméně na novém videu uvádí šéf značky Christian von Koenigsegg, její předností je nízká hmotnost.
Von Koenigsegg zjevně není odpůrce elektrifikace, na rozdíl od většiny politiků či aktivistů k ní ovšem přistupuje se zdravým rozumem. Ač je tedy pln nadějí, nejbližší budoucnost vidí jako značně problematickou a některé potíže elektromobilů za neřešitelné. Tedy za předpokladu, že nedojde na velký průlom, který by byl spojen hlavně s bateriemi. Na něco takového se ale čeká už století a je nepravděpodobné, že by se v následujících letech něco změnilo. Ani baterie s tuhým elektrolytem, jejichž prototypy šéf Koenigseggu již viděl, nedorazí v jakkoli brzkém termínu a ani ty neřeší problém nízké energetické hustoty.
Ten trápí i současné Lithium-iontové baterie, třebaže se podle šéfa švédské automobilky každý rok zlepšují o zhruba 5 procent v řadě dílčích ohledů. Co je však dle von Koenigsegga hlavním problém, je jejich značně neekologická a drahá výroba. Zrovna v tomto ohledu se ale podle něj na lepší časy neblýská a některými malované zlevnění elektromobilů pro budoucnost je podle holohlavého Švéda zcela nereálné. Elektrickým směrem dnes míří kdekdo a poptávka po nezbytných surovinách už nyní převyšuje nabídku a během pár let bude leda hůř.
Von Koenigsegg tak naznačuje, že v příštích deseti letech se ceny elektrických aut ještě zvýší. Tím vlastně jen potvrzuje, že politický tlak spojený s konkrétními daty je zcela nesmyslný. Budoucnost je totiž spojena s velkým množstvím otázek, na které dnes nikdo nemá přesné odpovědi. Lze tedy vytyčit obecné mantinely, ve kterých se branže má pohybovat, ovšem nikoli konkrétní technická řešení a pevné časové termíny, jinak hrozí ekonomický kolaps.
I šéf švédské automobilky totiž vidí značné nedostatky v infrastruktuře, kvůli čemuž je elektromobilita zatím jen pro bohaté, kteří mají vlastní dům a mohou si tak dopřát domácí nabíječku. Lidé žijící v bytech ovšem zkrátka musí počkat, než bude vybudována dostatečná infrastruktura. Řešením podle něj není síť stanic na výměny baterií, neboť akumulátory nejsou unifikované. Daný princip tak bude vyhovovat spíše taxikářským firmám užívajícím tatáž auta.
Je na každý pád zajímavé sledovat, jak i očividný fanoušek elektrického pohonu dokáže hovořit o spoustě problémů bez růžových či spíše zelených brýlí na očích. Celý rozhovor švédské mutace magazínu Auto Motor und Sport s Christianem von K. si případně můžete pustit níže.



Koenigsegg Regera dostal baterie, které i při nízké hmotnosti dokážou výrazně navýšit výkon vozu. Ve srovnání s těmi konvenčními jsou však dvacetkrát dražší. A nelze čekat, že by se podobná řešení dostala v dohledné době do běžných aut, ceny akumulátorů i elektromobilů dle šéfa Koenigsegg v následujících letech jen poroste. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Auto Motor und Sport@YouTube
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 4 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
 Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
 K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
 Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
 Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
 Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    