Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Mazdy oznámil, že obnovuje tým, který bude vyvíjet kdysi převratný Wankelův motor, může se skutečně vrátit
18.1.2024 | Petr Prokopec
Pokud patříte mezi příznivce rotačního motoru, na dobré zprávy jste si museli počkat opravdu dlouho. Je ale otázkou, jak moc dobrou právě tahle reálně je. Nová mise Japonců míří do jiných vod, než tomu bylo dříve.
K rotačním motorům mám tak blízko, jak jen to jde, za svůj život jsem jich rozložil, vyčistil a zase složil už bezpočet. Vím rovněž, že Wankel má po celém světě řadu fanoušků. Jenže zejména od roku 2020, kdy svět zachvátila koronavirová pandemie, jejich množství jen klesá. A dokonce i ti nejzapálenější poslední dobou nabízejí svá auta na prodej (jde hlavně o Mazdy RX-8), neboť je již omrzelo soustavně řešit dva zásadní problémy. Jeden je spojen se samotným pohonným ústrojím, které zkrátka a dobře i přes ukázkově dokonalý přístup vlastníků potřebuje větší péči, než je tomu třeba u řadového šestiválce od BMW.
Právě únava majitelů z nutnosti soustavně něco řešit začíná přebíjet veškeré benefity rotačního ústrojí, z nichž tím stěžejním je kromě nízké hmotnosti a vysokého litrového výkonu specifický zvuk. Právě proto ovšem nepovažuji za dobrý nápad ideu Mazdy vrátit rotační motor do sportovního vozu způsobem, jakým to má v úmyslu udělat. Wankel totiž v případě konceptu Iconic SP stejně jako u produkčního SUV MX-30 R-EV neslouží k roztáčení kol. Místo toho zastává roli generátoru, jenž vyrábí energii pro elektrický pohon.
Nic proti Mazdě, ale něco takového u dosavadních fandů nemůže projít. A je otázkou, kolik nových lidí Japonci osloví. Prezident automobilky Katsuhiro Moro sice uvedl, že odezva na zmíněný koncept byla překvapivá a velmi pozitivní, nicméně to ještě nezaručuje budoucí prodeje. Moro každopádně oznámil, že od letošního 1. února dá znovu dohromady tým techniků, kteří se budou věnovat dalšímu vývoji Wankelu.
Tito technici nebudou začínat na čistém listu papíru, ale navážou tam, kde předchozí tým v roce 2018 skončil. Ovšem ani tak se nedá předpokládat, že by produkční Iconic SP dorazil třeba ve dvou- nebo tříletém horizontu. Ostatně Moro uvedl, že tato mise „nebude jednoduchá“. Přesto ale prý „doufá, že se nám povede udělat krok kupředu do nové éry“. Ta je spojena s karbonovou neutralitou, přičemž právě emise byly důvodem, proč Wankel v roce 2012 skončil.
Mimo to je třeba dodat, že dvoumístný vůz by mířil do segmentu, který již netáhne tak jako dřív a kde poptávka může dál klesat. O zbývající zákazníky by se poté pral se sesterskou Mazdou MX-5. Oproti té je sice s délkou 4 180 milimetrů delší, nicméně šéfdesignér značky Masashi Nakayama již dříve uvedl, že rozměry lze snadno zmenšit na úroveň ikonického roadsteru. Je tak klidně i dost možné, že Mazda nakonec produkční Iconic SP uvede jako jeho duchovního nástupce.
Ani to by ale ve finále nebyl krok správným směrem, neboť zákazníky k MX-5 vede hlavně její dostupnost. Novinka by nicméně kvůli komplexnímu ústrojí, které má produkovat 365 koní, a nabídnout tak dynamiku na úrovni Porsche 911, okolo 1 milionu korun s cenou korun rozhodně nestartovala. Suma sumárum tedy s produkční verzí konceptu osazeného Wankelem moc nepočítám. A pokud dorazí, může se s ním snadno spálit.







Japonci chtějí koncept Iconic SP převést do reality. Dvoumístné kupé by použilo Wankel jen jako generátor, roztáčení kol by dostaly na povel elektrické jednotky. Ty pak mají nabídnout dynamiku na úrovni Porsche 911, což je sice hezké, ovšem pro fanoušky rotačního motoru je nadmíru podstatný i zvuk. A s tím nebudou moci počítat. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Symbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
před hodinouAudi zkouší napravit svůj největší moderní propadák novou „levnou” verzí, čekejme jen další fiasko
před 2 hodinamiGM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
včeraMansory už neví, jak hluboko by ještě kleslo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
včeraNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva