Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Renaultu řekl, jak vytáhne firmu z obří ztráty. Nepotěší ani zákazníky, ani zaměstnance
12.9.2020 | Petr Prokopec
Renault je i mezi obecně nedobře si vedoucími automobilkami ve výjimečně mizerné pozici a nový šéf s tím musí něco udělat. Jeho plánem je krom ořezávání nákladů a propouštění také zdražování.
Letos v Ženevě - a nebo v tom, co z ní zbylo - debutovala koncepční Dacia Spring. Tedy rumunský elektromobil, který by v produkční verzi měl být vůbec nejlevnějším zástupcem alternativního pohonu v Evropě. Automobilka v tomto ohledu zmínila částku nižší než 15 tisíc Eur (cca 398 tisíc Kč), která na první pohled vůbec nevypadá špatně. Nicméně je třeba si uvědomit, že za danou sumu dostanete vůz, který je kratší než současný Renault Clio. Disponovat pak navíc bude i menším rozvorem, o vyloženě rodinný ideál tedy nepůjde.
Z výše oznámeného se zdálo, že Dacia našla recept na stavbu levnějších elektrických vozů. Jakkoliv Spring ve výsledku není ničím jiným než lehce přepracovaným Renaultem City K-ZE, který je již nějakou dobu nabízen v Číně. Na největším trhu světa nicméně takové provedení vychází již na 61 800 yuanů (202 tisíc Kč). Za tím nestojí pouze levnější pracovní síla, ale také skutečnost, že Renault v Číně nemusí zachovávat standardy, které jsou úřady vyžadovány v Evropě a na něž jsou zákazníci zvyklí.
Posun v ceně Dacie tak vlastně jen dokládá, že vyvinout dostupný elektromobil pro Evropu opravdu není jednoduché. Ze slov nového šéfa značky Lucy de Mea pak navíc lze vyčíst, že reálně může Spring za zmíněnou sumu ztrátovou záležitostí. Proto by měl dostat i několik sourozenců s logem Renaultu, kteří budou startovat až okolo 20 tisíc Eur (531 tisíc Kč). Automobilka se tak evidentně snaží rozmělnit náklady, které narostly i díky tomu, že elektrické vozy budou vyráběny ve Francii. Tedy v zemi s podstatně vyššími platy, než jaké berou lidé v Číně.
De Meo dodává, že v rámci Evropy půjde o unikátní projekt, který „nám mnoho našich konkurentů bude závidět“. Nakolik je to pravda, nelze říci, nicméně samotní zákazníci a zaměstnanci značky strategii nového šéfa asi jen stěží docení. Zvýšené náklady je totiž třeba někde vykompenzovat, a jak asi tušíte, dojde na ořezávání nákladů včetně propouštění. V tomto ohledu ostatně de Meo již připustil, že avizovaných 15 tisíc výpovědí nebude stačit a značka tak zredukuje počet zaměstnanců ještě více.
Navíc se bude zdražovat. V případě nových aut, zejména těch se spalovacím motorem, má například segmentu kompaktů dojít ke zdražení o 25 až 30 procent. To znamená, že třeba takový Renault Megane by namísto aktuálních 440 tisíc korun startoval minimálně na 550 000 Kč. Nakolik by v takové chvíli byl prodejný, raději nebudeme odhadovat.
To si ostatně de Meo uvědomuje, i proto uvádí, že prioritou již není kvantita, nýbrž zisk. Jak moc ale bude v současné situaci dosažení zisku reálné, je otázkou. Připomeňme, že Renault za letošní rok prodělal už 192 miliard Kč a jen vykompenzovat tuto ztrátu bude hodně náročné.









Produkční Dacia Spring má dorazit příští rok s cenou startující pod 400 tisíci korunami. Stejně tak se dočkáme i elektromobilů od Renaultu. Značka však kvůli tomu bude muset více propouštět a zdražovat konvenční auta. Foto: Dacia
Zdroj: Les Echos
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejčtenější články
BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025