Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Renaultu se bojí „čínské bouře” na evropském trhu s auty, poslední vývoj mu dává zapravdu
16.7.2023 | Petr Prokopec
Je to problém, které není zase tak těžké vidět, naprostá většina zástupců evropských automobilek před ním ale raději zavírá oči. Jean-Dominique Senard mezi ně zjevně nepatří.
Posledních pár let se výrazně ohrazujeme proti politicky vynucované elektrifikaci aut. Neznamená to, že bychom byli proti bateriovému pohonu jako takovému, ať si jej kdokoli vyrábí, prodává i kupuje, jak se mu zlíbí. Problémem v tom, že je politiky naprosto nesmyslně vnucován všem bez ohledu na jeho vhodnost či vůbec přijatelnost pro některá využití, což vede k obrovské ekonomické neefektivitě. A také to ve výsledku zvýhodňuje subjekty z úplně jiných zemí a kontinentů, zejména pak z Číny.
Právě před „čínskou bouří”, které můžeme být svědky na evropském trhu s auty, nyní otevřeně varuje šéf Renaultu Jean-Dominique Senard. Dle něj totiž čínské automobilky stále více pronikají na evropské trhy, přičemž stále větší podíl získávají hlavně v rámci elektrického segmentu. Stojí za tím jejich nižší ceny dané zejména lepším přístupem k vzácným kovům. „O čem tu mluvím, je silný tlak čínských aut importovaných do Evropy. Čína totiž má, a nikdo je z toho nemůže vinit, stále více a více dolů a továren na baterie,“ uvedl Senard.
Šéf Renaultu se přitom obává hlavně eskalující se mezinárodní situace. „Pokud skutečně propukne geopolitická krize, pak škody v továrnách na baterie, které mohou běžet, jenž když mají potřebný produkt zvenčí, budou značné. A to je problém,“ říká. Francouzská automobilka proto hledá všemožné způsoby, jak si vzácné kovy obstarat jinde. Něco takového je ale momentálně prakticky nereálné, neboť v Číně probíhá rafinace hned 95 procent všech vzácných kovů.
Říše středu mimo to kontroluje více než poloviční světové zásoby 17 prvků, které nejsou potřebné pouze na výrobu baterií, ale třeba i mikročipů. Patří mezi ně i gallium a germanium, jejichž vývoz byl nedávno omezen. Čína tak zareagovala hlavně na americké restrikce, což obchodní válku s USA posunulo na novou úroveň. Podle analytiků ze společnosti Eurasia Group jde navíc jen o „varovný výstřel“, který má Americe, Japonsku a Evropě připomenout význam Číny.
Je tak sice hezké, že světoví výrobci spřádají plány na výstavbu továren na baterie na starém kontinentu i v novém světě, nicméně pokud jim Čína nedodá stěžejní materiály, nemají z čeho „vařit”. Natož aby došlo na kýžené zlevňování. Evropská unie by tak celou záležitost měla znovu zvážit, ovšem bez klimatické hysterie. Jinak tu skutečně hrozí kolaps stěžejního průmyslového odvětví.

Jean-Dominique Senard evidentně jako jeden z mála vnímá riziko čínské „boudy”, kterou si ale sám na sebe ušil hlavně Brusel. Foto: Renault
Zdroj: Auto News, CNN
Bleskovky
Mechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
včeraTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
16.7.2025Firma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- M. Marquez přes problémy nejlepší, 17. Martin 11:53
- Zvěsti a fámy z brněnského paddocku - aktuálně včera 13:20
- Debut Poláka v MS-Moto2 včera 13:17
- Pre Brno - po 5 letech včera 11:15
- Do Brna se vrací MotoGP - po 5 letech 16.7.2025
Nejnovější články
Historicky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
před 33 minutamiI Land Roveru se přestává dařit. Zbavuje se 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
před 2 hodinamiMajitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
před 3 hodinamiFord Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
před 5 hodinamiNula lidí. Manažer automobilky poctivě sečetl počet zákazníků, kteří si od ní chtěli koupit elektrické auto, tím vývoj skončil
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva