Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf technologického gigantu promluvil o budoucnosti aut, říká velmi zajímavé věci
23.1.2021 | Petr Prokopec
Firmu řízenou Jensenem Huangem dnes málokdo vnímá jako hybatele světa aut, ve skutečnosti v něm ale znamená stále více. Teď se šéf společnosti Nvidia rozpovídal o tom, kam podle něj míří.
Ještě před nějakými pěti lety kdejaká automobilka či technologická firma prohlašovaly, že počátek nové dekády bude spojen s nástupem robotických taxíků. Pokud se ovšem rozhlédnete okolo sebe, neuvidíte jediný. A autonomního řízení se pochopitelně nedočkala ani jiná auta určená pro běžný provoz. Jakkoliv byl dosavadní vývoj poměrně intenzivní a pochopitelně přinesl své ovoce, před výrobci stále ještě leží „drobné problémy“. Tedy alespoň tak překážkám, jejichž odstranění zabere roky, ne-li desetiletí, říká Elon Musk.
Šéfovi Tesly ale dnes prostor dávat nebudeme, místo toho jej dostane Jensen Huang. Šéf stále se rozrůstajícího technologického gigantu Nvidia, jehož tržní kapitalizace dnes činí už 340 miliard dolarů, má totiž k automobilovému průmyslu blízko, třebaže bude pro laika v tomto kontextu velkou neznámou. Nvidia zásobuje Mercedes či Hyundai a pro koncern VW vyrábí digitální kokpit, který je dnes možná nejznámějším na světě. Je tedy zjevné, že Huang o moderních automobilových technologiích něco ví. A jak nyní uvádí, do roku 2030 by zhruba 20 procent veškerého globálního vozového parku mělo být osazeno technologií zvládající plnou autonomii.
Takový odhad zní velmi odvážně, ale nechme mluvit Huanga. Podle něj „těchto 20 procent aut bude mít na kontě 50 procent všech kilometrů najetých v oblasti, kde jsou provozovány. Dáno je to tím, že tyto autonomní vozy dorazí v mnoha formách. Nepůjde jen o osobní vozy, budou to i náklaďáky, taxíky, dodávky zaměřené na přepravu osob nebo robotická dovážka - a všechny budou moci jezdit nonstop. Nepoznají totiž únavu, neztratí koncentraci, a proto je bude možné využít na maximum.“
Huang nicméně dodává, že autonomní jízda na vrcholné úrovni SAE5 bude možná jen v uzavřených areálech, jako jsou třeba univerzitní kampusy. Autopiloti se v nich totiž budou pohybovat velmi nízkou rychlostí, aby se předešlo jakýmkoliv problémům. „Robotům, kteří je budou řídit, pomalé tempo nevadí. Roboti mají dostatek času. Neztrácí trpělivost. A proto tyto oblasti budou kompletně obsluhovány vozy na úrovni SAE5,“ upřesňuje dále budoucnost šéf Nvidie.
Co ovšem čekat na zbytku komunikací? Vůči současnosti nepůjde o zas až tak razantní rozdíl, i v roce 2030 by osobní automobily měly převážně užívat autonomního řízení úrovně SAE2. Nicméně půjde o mnohem pokročilejší formu, než jaká je k dispozici nyní. „Bude to, jako kdybyste řídili svou myslí, na něco pomyslíte, a vůz to udělá. Parkování, opouštění vozidla, jízda po dálnici nebo v dopravních zácpách, to vše již bude pod autonomní taktovkou.“
Většina lidí tedy i v budoucnu může podle Huanga zapomenout na to, že by volant pouštěla z ruky. Může ovšem také zapomenout na spalovací ústrojí? To je otázka, na níž šéf Nvidie již tak jednoznačnou odpověď nedává, neboť elektromobily možná překvapivě nepovažuje za auta, která by byla zejména ekologická. Spíše u nich poukazuje na luxusní stránku. Jsou tichá, bezzápachová a ráno je můžete mít připravené s „plnou nádrží“.
Dodat pak už lze jen zmínku o softwaru, což je téma Nvidii vlastní. Huang je přesvědčen, že velké automobilky si budou muset vyvinout své vlastní programy, tak jako s tím nyní bojuje VW Group. „Výrobci totiž již nebudou ani tak vyrábět auta, jakou budou spíše provozovat své vlastní flotily. Automobilky budou jako mediální společnosti, neboť budou mít na ulicích své systémy, a pro tyto systémy musí nabídnout odpovídající služby.“
Automobilové značky tedy čeká fáze přerodu, která navíc musí proběhnout poměrně rychle, a to do roku 2025. Důvodem je ta skutečnost, že zejména na mainstreamových vozech již nebude možné vydělávat. Vše má nicméně kompenzovat právě software, se kterým bude možné dělat stará auta zase novými. „Vůbec totiž nepochybuji o tom, že firmy, které přerod zvládnou rychle, budou bohatě odměněny.“
O jaké peníze přitom jde? V případě Volkswagenu o skutečný balík. „Pokud máte automobilku, která prodává 10 milionů aut ročně, pak ta má potenciál vygenerovat 5 000 dolarů (cca 107 tisíc Kč) zisku jen díky softwaru. To máte 50 miliard dolarů (1,071 bilionu Kč) ročně. Samozřejmě musíte napřed sepsat skvělý software, ovšem veškerý zisk poté patří firmě, která jej napsala.“ Je tedy evidentní, proč se technici VW soustavně trápí nad miliony řádků kódů, místo toho, aby sáhli po výsledcích práce jiných.
Jensen Huang, šéf Nvidie, předvídá, že automobilky zakrátko budou vydělávat už jen na softwaru. Proto je vlastně velmi důležité, aby si vyvinuly svůj vlastní, jako to dělá třeba Volkswagen. Foto: Nvidia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý VW Golf VIII kombi. Auto s větším kufrem než Octavie upadlo, pořád ale má co nabídnout
4.4.2024 - Ford zrušil plány na odhalení nových elektromobilů v roce 2025, sázka na jednu kartu dál nevychází
5.4.2024 - Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva