Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf VW jako první bez okolků popsal dopady války na Ukrajině nejen na automobilky
10.3.2022 | Petr Prokopec
Od vysoce postavených lidí tohoto ražení jsme zkraje slyšeli jen optimistická slova, nyní přichází čas na poněkud realističtější pohledy. Herbert Diess už kolem horké kaše nechodí.
Přesně před dvěma týdny došlo ke vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. I tak krátká doba nicméně bude mít na evropskou ekonomiku horší dopad než dvouletá pandemie koronaviru. Pro Financial Times to uvedl šéf koncernu VW Group Herbert Diess. A pokud se nad jeho slovy zamyslíme, nezbývá, než mu dát za pravdu. Pokud navíc konflikt rychle neskončí, je třeba se připravit na hladová léta, neboť úplné zpřetrhání vazeb s Ruskem nic jiného za následek mít nemůže.
„Pokud si představíte scénář, kdy zcela utneme obchodní vztahy s Ruskem, což pravděpodobně budeme muset, jestli válka neskončí, pak si nebudeme moci koupit energii, a to povede k situaci, která bude mít dopad na Evropu a obzvláště na Německo,“ uvedl Diess. Nezůstal nicméně jen u výhledu do budoucnosti. Dle něj už dosavadní konflikt narušil dodavatelské řetězce natolik, že „to může vést k drastickému zdražování“ a dalším inflačním vlnám. Stejně tak se můžeme obávat i nedostatku elektřiny, což by zasadilo ránu bruselským plánům na elektrifikaci dopravy a dalším „zeleným” nápadům.
Volkswagen ostatně již pozastavil objednávky mnoha plug-in hybridů, stejně jako Škoda přiznala, že pro letošek nevyrábí tak velké množství modelu Enyaq, s jakým původně počítala. Česká značka totiž poměrně dost závislá na ukrajinských dodavatelích. Podobně je na tom ale i Porsche, které již oznámilo, že na dva týdny zcela pozastavuje veškerou výrobu. Nejinak je tomu v případě VW, neboť stojí linky ve Cvikové a v Drážďanech, kde se přitom montují bateriová auta postavená na modulární platformě MEB.
VW zároveň pozastavil veškeré aktivity v Rusku a zastavil výrobu v továrnách v Kaluze a Nižném Novgorodu. Zde se přitom nevyrábí jen „lidové vozy“, ale také mnohé Škody. A dochází tam také k sestavování Audi Q7 a Q8. Rovněž automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku tedy musela přistoupit k jistým omezením, stejně jako ta se týkají značky Cupra. Ve finále tak pomalu neexistuje část koncernu, která by nebyla válečným konfliktem zasažena, i proto je Německo v případě sankcí spíše váhavé.
Diess přitom uvádí, že on sám za sebe by rozhodně byl pro „maximální sankce“. Nicméně připomíná, že kromě pohledu lidského je tu ještě ten ekonomický, který je třeba také vzít v potaz. Pokud totiž navrhovaná opatření poškodí spíše Evropu než Rusko, pak je zjevné, že jde o krok špatným směrem. Kde se totiž nic nevyrábí, tam se snižuje HDP i daňové příjmy. Vládní kasy v důsledku toho vysychají, pročež nebude kde brát peníze na pomoc Ukrajině.
Jakkoli se nám, stejně jako Diessovi, příčí zasílat do Ruska miliardy denně, ve chvíli, kdy zde není náhrada, je zkrátka třeba přistupovat ke kompromisům. Koneckonců je třeba poukázat i na to, že jakmile lidé nebudou mít co tankovat, čím se ohřát a čím se nasytit, začnou se pochopitelně v prvé řadě starat o sobě. O jakékoli solidaritě si poté Ukrajina bude moci nechat pouze zdát, což platí i o politicích, kteří začnou řešit lokální problémy.
Jak tedy Diess uvedl, válečný konflikt skutečně bude mít daleko větší dopad než koronavirová pandemie, i proto, že přichází právě po dvouletém boji s ní, kdy je Evropa finančně vyčerpaná. Na to ostatně Rusko do jisté míry spoléhalo, invazi totiž plánovalo déle než rok. Během té doby přitom jen málokdo bral veškerá varování vážně, místo toho se zde spřádaly nesmyslné plány na zezelenání i za pomoci ruského plynu.


Ještě před několika týdny Herbert Diess naznačoval, že letošek nebude pro automobilový průmysl takovou pohromou jako uplynulé dva roky. Nyní ale zmiňuje pravý opak, a to v důsledku rusko-ukrajinského konfliktu. Foto: Volkswagen
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejčtenější články
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva