Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
před 4 hodinami | Petr Miler
VW se nachází v nejsložitější situaci za posledních 30 let a odmítá si přiznat její prvotní příčinu. A tak dál hledá spásu v tom, v čem ji za poslední roky nejenže nenašel, ale co ho nakonec dostává do stále větších problémů. Přestat s tím zjevně nehodlá.
Koncern Volkswagen pořád drží hlavu nad vodou, ze zbytku firmy toho ale pod hladinu nezajelo už jen málo. Automobilka má problém zejména s propadajícími se zisky, neboť náklady na její fungování rostou, zatímco schopnost prodávat nové vozy za požadované ceny klesá. Trend je navíc jednoznačně negativní, a pokud nenajde způsob, jak něco podstatného změnit, je jen otázkou času, než se společnost propadne do větších či menších ztrát.
Za první letošní kvartál její zisky meziročně klesly o 40 procent a finanční vedení firmy dokáže otevřeně přiznat, co za tím stojí. VW si dal za cíl prodávat trhem přirozeně neakceptované množství elektrických aut, která jsou navíc výrobně drahá, takže přímo na nich jen prodělává. U zbytku nabídky se pak rozhodl vytěžit její obchodní potenciál na maximum, takže nabízí stále problematičtější, stále méně nové, stále méně kvalitní vozy za stále vyšší ceny. Je to taková spirála zmaru, o které hovoříme už od konce minulé dekády. A točí se dál a dál.
Ponecháme-li stranou samotná elektrická auta, u kterých můžeme připomenout jen tolik že sázka na ně byla od začátku obrovský hazard, který zjevně nevyšel, je hlavním problémem šizení nabídky všeho ostatního. Museli byste být slepí, hluší, trpět ztrátou hmatu a dalšího vnímání, abyste si nevšimli, o kolik méně kvalitní a propracovaný je už jen Golf VIII vedle jeho sedmé generace, jak nekvalitní a nákladově ořezané na kost jsou modely ID nebo co se stalo s vyhlášenými interiéry Audi - sama značka přiznává, že to přepískla. Asi nejvíc oči otevírající je ale nakonec kolegův čerstvý test Porsche Macan Electric - pokud je i pro laika tak zřetelný úpadek kvality nových Porsche, co by mělo být ještě v pořádku?
VW Group evidentně seřezal náklady na vývoj a výrobu svých aut tak moc, že tím zákazníci trpí, což by mělo být jasným signálem k tomu posun na tomto poli zastavit. Jak ale probírají kolegové z Autocaru, šéf VW Blume chce udělat pravý opak. A dokonce varuje akcionáře před tím, že musí „naléhavě zahájit” další kolo razantních nákladových škrtů, kterými budou zasaženy „všechny oblasti fungování společnosti”.
Samozřejmě rozumíme tomu, že když vám klesají zisky a obrat je v pořádku, náklady se zdají být tím problémem, který je třeba řešit. A může to být cestou, pokud fungování firmy zbavíte zbytečné agendy, jíž ke svému fungování nepotřebuje. Jenže snižování nákladů je něco, co VW dělá roky, a takhle to u něj nefunguje - dotýká se to také anebo dokonce primárně samotných produktů tak, že devastují přinejmenším ochotu zákazníků platit byť jen aktuální ceny, natož si dál připlácet.
V tomto případě je to tedy poněkud krátkozraký postup, je to podle nás to poslední, do dnes VW potřebuje. Nakonec se přece v podobné situaci docela nedávno nacházel a recept si musí pamatovat i Oliver Blume, je mu dnes 56 let. Když se skupina v polovině 90. let potácela na hraně bankrotu, nepřišel Ferdinand Piëch s tím, že začne dělat auta z papíru na pohon větrem. Průměrných, nezajímavých, neoslnivých aut nabízel VW dost i bez toho. Udělal tedy pravý opak a zatraktivnil nabídku firmy tak, že lidé byli najednou ochotni platit i za Volkswageny - o Audi a dalších ani nemluvě - dříve nemyslitelné ceny. Že u toho chytře snižoval i náklady tak, že to pro zákazníky často ani nebylo vidět, je jiná věc. Z jeho práce pak koncern žije dodnes.
Nebylo by tedy na místě spíš než dál ořezávat náklady a dělat stále méně zajímavá auta - protože tím trpí i vývoj, trpí tím všechno - naopak přemýšlet nad tím, jak vrátit lesk pohasínajícím hvězdám nabídky automobilky? Náklady na spoustu věcí, které stejně v dnešní době žádné chytré řešení nemají, by pak nebyly takovým problémem, kdyby lidé s nadšením kupovali auta, jaká chtějí, v podobě, kterou si vysnili. Kolik takových dnes VW ještě nabízí?

Popravdě řečeno jsme doufali, že pořád ne až tak dlouho úřadující šéf VW Group Blume přijde s něčím kreativnějším, než nyní přichází. VW je na cestě do záhuby a další „katování kostů” mu stěží pomůže situaci zvrátit. Foto: Volkswagen
Zdroje: Autocar, Autoforum.cz
Bleskovky
Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
včeraFerrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
včeraMožná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
17.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil včera 14:00
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou včera 13:36
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek včera 13:08
- Vítězem Superpole Sprint Race je v Mostě Toprak včera 11:29
- Toprakovi Most sedí a cítí šanci 17.5.2025
Nejnovější články
Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
před hodinouTahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
před 3 hodinamiŠéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
před 4 hodinamiRychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva