Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfa Dacie se zeptali, kdy přejde jen na elektrický pohon. Říká prostě: „Já to nevím.”
5.12.2023 | Petr Miler
Jak prostá, zdánlivě hloupá odpověď může být tou nejchytřejší možnou. Však kdo může dopředu vědět, jaká technologie pohonu bude tou nejlepší možnou za mnoho dalších let? Hloupé je v tomto případě „vědět”, nikoli otevřeně přiznat opak.
Dokážete si představit, že by někdo v roce 2000 určil budoucí podobu mobilních telefonů na 11 let dopředu? Tehdy třeba Siemens přišel s relativně přelomovým modelem C35 a leckdo mohl říci, že to je ono - pěkný černobílý displej 101x54 pixelů, GPRS, WAP... Aj ta krajta, co by kdo mohl vymyslet lepšího? Tak řekneme, že na začátku další dekády budou telefony ze zákona už jen takové, už žádné Nokie 3210, tohle je ta budoucnost.
Kdyby to někdo skutečně udělal, budoucnost to být mohla, akorát by v tu chvíli Apple v roce 2007 nepřišel s prvním iPhonem a nespustil lavinu, která se valí dodnes. Není prostě možné odhadovat budoucnost technických odvětví s jiným výsledkem, než že vývoj v určitém bodě fakticky předem zastavíte a neposunete jej vpřed, jak si autoři podobných nařízení myslí. Pokoušet se koncem roku 2023 nařizovat technické řešení aut pro rok 2035 je v principu úplně to samé.
Pokud se tedy dnes nějakého soudného šéfa automobilky zeptáte, co bude nabízet za 5, 10, 15 nebo 20 let, musí říci, že to neví, protože to prostě vědět nemůže. A má mu být vcelku ukradené, co se pokouší nařídit politici, neboť - byť to nelze úplně nebrat v potaz - to nikdy nebudou oni, kdo určí podobu budoucnosti. Jak nedávno řekl šéf Stellantisu, stačí jedny volby a všechno je jinak. Přesto se jeden za druhým předhání v tom, kdy budou jimi řízené firmy nabízet jen elektrická auta - 2026, 2029, 2032... Vyberte si. Výjimky ale vždy existují.
Šéf Dacie byl po premiéře nového Dusteru Autocarem tázán, kdy přejde na čistě elektrický pohon. A Denis Le Vot na to odpověděl jednoduše: „Já to nevím.” Je to jedna z mála chytrých odpovědí i s vysvětlením, že „taková rozhodnutí jsou ještě daleko”. Zrovna nový Duster vydrží podle něj v prodeji asi 8 let a ani to nemusí být konec. Le Vot věří, že do i poté bude na trhu „dostatek prostoru” pro zachování převážně spalovacích pohonů v prodeji.
Šéf Dacie říká, že Renault jde do elektrifikace all-in, rumunská značka je ale připravena „nabízet v každém okamžiku na trhu alternativu”. A ne jen tak pro nic za nic, spalovací motory jsou prý pro Dacii „chlebem a solí” a značka jako taková je „záchrannou vestou” pro skupinu Renault „v dnešním nejistém prostředí”. To zní jako racionální strategie, kterou jsme nejednou „podsouvali” skupině VW - mohl si udělat podobnou „záchrannou vestu” ze Škody nebo Seatu, ale nakonec jde do elektromobility all-in se vším, s čím může.
„Není to závod v tom, kdo přejde na elektřinu co nejrychleji. Skoro bych mohl říci, že je to naopak,” říká moudře Le Vot. „Samozřejmě to není tak, že nic neděláme, protože to není možné. Dekarbonizujeme krok za krokem, takže první je LPG - o 10 % méně uhlíku -, pak přejdeme na hybridy,” říká. Ani to ale neznamená, že by v budoucnu viděl jasný moment, kdy by si ze značky mohl dovolit udělat další čistě elektrickou.
„Nikdo si neumí představit, že byste v Evropě uvedli na trh vůz se spalovacími motory, který by žil mezi roky 2028 a 2034, že?” ptá se řečnicky. Podle něj to ale zjevné možné je, protože takové auto by pak vydrželo v prodeji mimo Evropu - „máme Turecko, Maroko a severní Afriku, Latinskou Ameriku a Indii,” říká a uzavírá slovy: „Máme čas.” O budoucnosti zkrátka pořád není rozhodnuto, zdaleka ne.






Dacia se do elektrifikace nežene, neví, kdy nabídne jen elektrická auta, nemůže to vědět. Nový Duster má vydržet v prodeji do roku 2031 a i poté by může být dominantně spalovací. Foto: Dacia
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Léta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
20.8.2025Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva