Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut
29.8.2020 | Petr Prokopec
Největší japonská automobilka se do elektrických aut dvakrát nežene a není to tím, že by nebyla s to kráčet s vývojem. Do světa bateriových elektromobilů primárně sama nechce.
Toyota loni představila Yaris čtvrté generace, Ta se dočkala zbrusu nové modulární platformy TNGA-B, která prodloužila vozu rozvor o 50 milimetrů, zatímco hmotnost klesla o 50 kilogramů. Kromě architektury přišla japonská automobilka také s novými agregáty, kdy základ nabídky tvoří litrový a 1,5litrový tříválec. Vrcholem je ovšem hybridní ústrojí Dynamic Force, které je složeno ze zmíněné jedna-pětky a elektromotoru. Celá soustava dává 116 koní výkonu, tedy o patnáct procent více než u současné generace. Spotřeba oproti tomu klesla o dvacet procent, vůz by tak měl jezdit za 4,2 litru na sto kilometrů dle relativně reálné metodiky WLTP.
Toyota uvádí, že hybridní ústrojí převzalo samodobíjecí systém z modelů Corolla, Camry a RAV4, v jejichž případě je užíván dvoulitrový a 2,5litrový čtyřválec. Souběžně s tím dorazily i větší a lehčí lithium-iontové baterie. Yaris tak zvládá urazit část cesty čistě na elektřinu. Technický guru Stefan Ramaekers ale přidáva zajímavou informací, která říká mnohé o skutečné ekologičnosti ryzích elektromobilů.
Ramaekers uvedl, že na výrobu jednoho elektromobilu je třeba tolik vzácných kovů, s kolika si vystačí šedesát exemplářů Yarisu. A to je takový rozdíl, že jej relativně malé zlepšení provozní efektivity elektrického auta nedokáže přebít. Proto také Toyota navzdory své pozici ve světě bateriové elektromobily prakticky ignoruje.
Oněmi prvky jsou např. neodym, který je těžen způsobem zcela neohleduplným vůči životnímu prostředí v čínských dolech. Ve výsledku tak jejich ekologická stopa ani nemůže být „bezemisní“, jak se často tvrdí. Stejně jako lze Číně těžko přičíst nějaký kredit, pokud snahy o elektrifikaci neguje neekologickými způsoby těžby vzácných kovů.
Znovu tak lze jen dodat, že současná elektrifikace je pouhým přesouváním emisí z ulic na jiná místa planety, konkrétně pak do elektráren či dolů. Tímto způsobem ale Zemi zachráníme jen stěží. Proto také Toyota říká, že její hybridy jsou „nejatraktivnějšími a nejdostupnějšími elektrifikovanými hnacími ústrojími“ v prodeji.
Nový Yaris už se prodává i u nás a jakkoli není k dispozici s elektricky řešeným pohonem všech kol, hybrid k dispozici je. Minimálně ekonomickou výhodnost od něj ale jistě nečekejte - i po hromadě slev přijde nejméně na 455 tisíc Kč v základní výbavě Comfort. To je 110 tisíc více než základní tříválec a pořád o 90 tisíc víc než výkonnější, 125koňová jedna-pětka bez „hybridní příměsi”. Možná bude nakonec úplně nejekologičtější ta...












Nová Toyota Yaris Hybrid je dle japonské značky k životnímu prostředí ohleduplnější než ryzí elektromobily. Možná ale současně méně ohleduplná než klasické benziny. Foto: Toyota
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před hodinou1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Kia v Evropě začala testovat nový velký spalovací kombík, poprvé ho nafotili. Pokud Škoda odpíská stejnou Octavii, má problém
26.5.2025Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
26.5.2025BMW pořád dokáže udělat atraktivní, elegantní auto, ze kterého nebolí oči, vám ho ale nejspíš neprodá
26.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025V Evropě se začalo prodávat levné čínské rodinné auto. I když cestou k nám citelně zdražilo, pořád stojí relativně málo
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 10:14 - Zajda
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom