Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen o nové značce aut s převratnými interiéry se rozplynul, šéf prchá před policií
3.2.2021 | Petr Miler
Byli už hodně daleko, světlo světa uzřel i funkční prototyp a na konec loňského roku bylo plánováno odhalení produkční verze. Nestalo se to a nestane, kanceláře jsou vyklizené a bývalý manažer BMW prchl před německým zatykačem do Asie.
Řekli jsme to už mnohokrát a zřejmě to ještě mnohokrát zopakujeme. Výroba aut je extrémně náročný, až nevděčný byznys. Troufneme si dokonce říci, že je tím nejnáročnějším vůbec, neboť jako jediný spojuje extrémní kapitálovou náročnost s minimálními maržemi, vyžaduje neméně extrémní technickou vyspělost a potřebu špičkových marketingových schopností pramenící z nutnosti pracovat s miliardami jednotlivých zákazníků.
Existují jiné obory, které zahrnují alespoň dvojí z výše zmíněného, ne však všechno. Pokud například chcete vyrábět letadla, potřebujete kapitál i schopné techniky, stroje ale prodáváte pár velkým firmám či státům, nepracujete s masami - kdy jste viděli reklamu na Boeing? Pokud chcete vyrábět například spotřební elektroniku, musíte být znovu hardwarově i softwarově na výši a musíte znovu oslovovat miliardy lidí, ale není to tak kapitálově náročné a můžete pomýšlet na nesrovnatelně vyšší marže. Však se podívejte, kolik peněz se „válí na účtech” Applu. A takto bychom mohli pokračovat donekonečna.
Proto také existuje ve výsledku tak málo velkých či alespoň světoznámých automobilek a staré harcovníky za poslední dekády rozšířilo jen pár jmen. Přes tato známá rizika, která ožebračila nejednoho bohatého člověka, jež zkusili s auty uspět, se do tohoto oboru ženou další a další. Je to do jisté míry pochopitelné, neboť každý věří ve své schopnosti a pokud překročíte Rubikon, můžete získat pohádkové jmění. Jenže naprostá většina takových pokusů končí nezdarem a dnes můžeme zmínit další.
Jde o značku Byton, která vám nemusí být známá jménem, její první model M-Byte s obřím displejem přes celý interiér ale svého času vzbudil rozruch. Byton chtěl změnit svět aut právě převratnými, nebývale elektronizovanými interiéry (odtud také jméno Byton - bytes on wheels - bajty na kolech) a nedá se říci, že by pro to neměl předpoklady. Šlo o čínskou firmu, která si najala špičkové techniky a designéry, zejména pak Němce. Šéfem společnosti se stal Daniel Kirchert, bývalý manažer BMW, o design se staral Benoit Jacob, autor BMW i3 a i8, Číňané pak přinesli hlavně peníze a levné výrobní kapacity.
Vývoj zašel daleko, M-Byte se dostal až do fáze pojízdných prototypů, které firma půjčovala novinářům, odhalení sériového modelu pak bylo naplánováno na loňský podzim. To se ale nestalo a už ani nestane. Bytonu došly peníze a byť se situaci pokoušel řešit do poslední chvíle, neuspěl.
Podle informací Bildu měl sám doktor Kirchert investovat do Bytonu své osobní jmění, ale ani to nepomohlo. Strunu přetahoval v průběhu loňského roku příliš dlouho - firma neplatila za nájem svých dnes už vyklizených kanceláří, měsíce neplatila svým zaměstnancům, až se doktor K. dostal do hledáčku úřadů. Nyní je na něj vydán zatykač kvůli odkládání bankrotu, kterým měl ublížit některým věřitelům. Daniel Kirchert proto uprchl z Německa a dnes se má před policií skrývat u rodiny své manželky v Hong Kongu.
Bankrot firma nevyhlásila dodnes, fakticky ale nevyvíjí žádnou aktivitu. Dr. Kichert se nechce vyjadřovat pro média, aby si neublížil v trestním řízení a byť šance na to, že někdo v určitý moment zbytky Bytonu převezme a značku se pokusí vzkřísit, existují, v záplavě podobných start-upů bychom na to příliš nesázeli. Spíše čekejme další podobné zprávy - proniknout z ničeho do hájemství zkušených automobilek ovládajících procenta světového trhu není a nebude jednoduché, zvlášť za okolností, které jme popsali zkraje.






















Byton chtěl změnit svět aut převratnými interiéry, už to ale stěží svede. Firma je v rozkladu a na jejího šéfa je vydán zatykač kvůli zacházení s ní průběhu finančních problémů. Foto: Byton
Zdroj: Bild
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva