Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen o rozmachu elektromobilů v USA se rozplynul, naprostá většina lidí je vůbec nechce, zákazy spalovacích aut striktně odmítá
12.10.2023 | Petr Miler
Nejen u nás, ale i za oceánem žijí politici ve svých bublinách, ve kterých ignorují realitu života kolem sebe. Plánem jsou 50procentní prodeje elektroaut v roce 2030. Jak se to ale stane, když je jim nakloněno jen pár procent kupujících a naprostá většina odmítá i dobíjecí hybridy?
Také Spojené státy zasáhla vlna „zeleného optimismu” spojená s automobily, která má s realitou společné přesně jedno - nic. Bílý dům plánuje, že elektrické vozy do roku 2030 dosáhnou 50% podílu na trhu osobních a lehkých užitkových aut, někteří analytici jsou dokonce ještě optimističtější. Průzkum Yahoo Finance provedený ve spolupráci se společností Ipsos ale zjistil, že jde o očekávání vycucaná z prstu. Realita na trhu ničemu takovému nenahrává ani v nejmenším.
Průzkum provedený mezi 29. zářím a 1. říjnem zkoumal, kolik lidí je dnes ochotno si koupit plně elektrický vůz nebo alespoň plug-in hybrid. Níže zmíněná čísla tedy zahrnují i dobíjecí hybridy, které v zásadě nepředstavují problém z hlediska využitelnosti, neboť jsou to stále dominantně spalovací vozy. Ani to ale nestačilo k tomu, aby výsledky byly pro elektrifikované automobily jakkoli pozitivní.
Plných 57 procent respondentů totiž uvedlo, že si při příštím nákupu nového vozu elektromobil nebo plug-in hybrid pravděpodobně nekoupí, opak za velmi pravděpodobný označilo jen 7 procent lidí. Dalších 17 procent to označilo za možné, zbytek neví nebo jinak není rozhodnutý. Ještě zajímavější je pak odpor k zákazům spalovacích aut - tomu odporuje 61 procent lidí, znovu jen 7 procent jej silně podporuje. Čísla se zásadně neliší mezi různými socioekonomickými skupinami, jakkoli u bohatších lidí je patrný menší odpor k elektromobilům, výrazný rozdíl pak panuje pouze mezi voliči Republikánů a Demokratů. Z těch prvních nechce o elektromobilech slyšet 76 procent lidí, z těch druhých k nim alespoň nějak inklinuje 41 % potenciálních kupců.
Na otázku, co lidi nejvíce odrazuje od nákupu elektrického vozidla, se 70 % respondentů v průzkumu obávalo celkových nákladů, 73 % se obávalo dojezdu a 77 % uvedlo nedostatek nabíjecích stanic na silnici nebo doma. To jsou všechno relevantní faktory. Pikantní je, že velmi malá alespoň částečná náklonnost k elektromobilům je spojena s americkými automobilkami GM (15 %) a Ford (14 %), přitom zrovna chtějí co nejdříve nabízet jen ty. Znovu jde o neuvěřitelné odtržení od reality.
Z čísel je patrné, že v USA je „elektrická revoluce” uskutečnitelná ještě méně než v Evropě, ostatně o zákazy spalovacích aut na federální úrovni se tam nikdo ani nepokouší. Proč a s jakými skutečnými záměry tyto vozy někdo tlačí, nám obzvlášť v Americe uniká. Ostatně i 60 procent tamních respondentů se obává dopadu vlastní volby elektromobilu na životní prostředí, o žádné ztělesnění ideálu environmentální čistoty rozhodně nejde.



Je zřejmé, že míra přirozeného zájmu o elektrická auta mezi Američany je velmi malá, poloviční podíl na prodejích už za 6 let a 1,5 měsíce se zdá být utopií. Grafika: Yahoo Finance/Ipsos, tiskové materiály
Plány automobilek plně elektrifikovat značky jako Cadillac (na fotkách model Lyriq) se zdají být zcela nedomyšlené. Foto: Cadillac
Zdroj: Yahoo Finance/Ipsos
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejnovější články
Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před hodinouElektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
před 2 hodinamiAutor McLarenu F1 odhalil úplně nové auto inspirované právě jeho slavným strojem, všech pět kusů koupil jediný člověk
před 4 hodinamiKorejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
před 5 hodinami„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.18. 12:13 - GeneHawkins
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB