Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Silné diesely pro normální auta pořád nejsou mrtvé, ten nejnovější nabízí 507 koní a 1 625 Nm
28.10.2022 | Petr Miler
Příchod podobného stroje by na sklonku roku 2022 čekal asi málokdo, přesto je realitou. Žije si tak trochu ve svém světě, který trendy typu elektrifikace sice ovlivňují též, šanci jej ovládnout ale nebudou mít ještě hodně dlouho.
Politici řady západních zemí se rozhodli „přepnout” automobilový svět na elektrický pohon. Zda se jim to podaří, zůstává otázkou, sami jsme k tomu velmi skeptičtí, neboť jejich představy naráží na značné technické a ekonomické limity. Jisté ale je, že se o to budou snažit, a tak budeme svědky dalšího oddalování nabídky aut od představ zákazníků.
To s sebou přinese další postupnou devastaci portfolia naftových aut, které je už teď značně prořídlé. Však si vzpomeňte, co bylo k dispozici s dieselovými motory ještě před pár léty - myslet šlo na cokoli od naftové Kie Picanto až dieselové kabriolety. Tohle je dnes pryč a nabídka vznětových motorů zůstává vyhrazena v podstatě jen větším a těžším autům několika značek, které jsou jim věrné. Buď vědomě, popř. z „donucení”, rozumějte z důvodu neutuchajícího zájmu publika. Zejména v případě těch druhých jmenovaných bude zajímavé sledovat, co si troufnou - například Audi nebo Mercedes otevřeně posílají zákazníky k šípku a slibují jim za pár let jen elektrické modely. U nás si ale letos z 5 178 kupců Mercedesu vybralo elektrický pohon jen 201 lidí, 3 070 sáhlo po dieselu. Audi dokonce prodalo elektromobilů jen 61...
S tím ale nechť se Němci vypořádají sami, dnes i za pár ale bude existovat jeden segment, který pořád představuje relativně normální auta, v němž spalovací a dieselové motory znamenají tolik, že se prosadily dokonce i v USA, kde o naftu mimo kamiony skoro nenarazíte. Jde o velké pick-upy schopné převážet náklady vážící i desítky tun - pro něco takového potřebujete spoustu „koncentrované energie”, kterou s dnešním akumulátory nedostanete nikdy. Budou tedy vznikat spíše stylové než pracovní pick-upy typu Ford F-150 Lightning s elektrickým pohonem, skuteční tahouni zůstanou u spalovacích jednotek.
Jedním z takových je Ford F-250 Super Duty, který se ve své nové verzi pro rok 2023 odhalil už loni, až teď ale automobilka prozradila jeho specifikace. A ohromuje tím, co dokáže, nakonec právě i díky monstrózním spalovacím pohonům nabízejícím nepřekonatelnou kombinaci ceny, výkonu a použitelnosti. Jak už jistě tušíte, nejvíce nás zaujala dieselová novinka pro něj určená, zajímavých nových a inovovaných motorů ale nabízí hned několik, a tak si projděme jeden po druhém.
Začneme novým, 6,8litrovým benzinovým osmiválcem, který vyvine výkon až 411 koní a točivý moment 603 Nm. To je posun oproti dosavadnímu, 6,2litrovému motoru V8, který nabízel o 21 koní a 21 Nm méně. Dále k dispozici je ještě větší osmiválec o objemu 7,3 litru zvaný příznačně Godzilla, který ale dostal vylepšené sání a nové elektronické naladění. Díky těmto změnám se výkon vyšplhal na vůbec nejlepší ve své třídě (436 koní a 657 Nm), což též představuje drobný nárůst oproti minulosti (14 Nm).
Nás ale nejvíce zaujal 6,7litrový diesel Power Stroke V8, který v základním provedení produkuje 482 koní a 1 422 Nm. To jsou úctyhodné parametry, Fordu ale zjevně nebyly dost dobré, a tak do nabídky přidal i novou vysoce výkonnou variantu se specifickým turbodmychadlem, novým výfukovým potrubím a znovu upraveným naladěním. Ta výkon stroje šponuje až na famózních 507 koní výkonu a poněkud lokomotivních 1 625 Nm točivého momentu.
Je to nejvíce mezi všemi konkurenty a i na dnešní dobu jsou to extra vysoká čísla. Však potřebujete třeba BMW M3 Competition, abyste měli o 3 koně víc. A takové BMW M5 E60 ještě nedávno fascinovalo úplně totožnými 507 koňmi z benzinového motoru V10 odvozeného z agregátu pro Formuli 1. Jasně, tohle je jiná třída aut a nejde tu o dynamiku ani řidičské zapojení, přesto jsou to fascinující hodnoty. A také ukázka, že nové silné diesely by nemusely zemřít ani u nás, kdyby je někdo nechat aspoň trochu volněji dýchat.
Dodejme, že bez ohledu na zvolený pohon dostaly všechny Fordy F-250 Super Duty 10stupňovou automatickou převodovku, od výbavy vyšší než XLT je pak samozřejmostí i pohon všech kol. Ceny vozu začínají na 43 970 USD, i to je trochu jiný svět. Však co si u nás dnes koupíte za 1,08 milionu Kč? S osmiválcovým motorem skutečně nic...
Ford F-250 Super Duty dostal pozoruhodnou paletu motorů včetně nového 507koňového dieselu. V této třídě auto je to stále nepřekonatelný způsob pohonu. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva