Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace na jednom z klíčových trhů v Evropě maluje pro Teslu nepěkný obrázek
6.1.2021 | Petr Miler
Myslet si, že Tesla může z pozice v podstatě pár let staré značky s omezenými produkčními kapacitami a podivným přístupem k zákazníkům dlouhodobě vládnout prodejům elektrických aut kdekoli, je liché. A situace v Norsku to ukazuje v plné nahotě.
Norsko by za normálních okolností nepředstavovalo zajímavý automobilový trh pro kohokoli jiného než pro Nory samotné, protože se tam ale rozhodli rozjet elektrický experiment nevídaných rozměrů, dostává se toto odbytiště do řečí poměrně často i jinde ve světě jako jeden z klíčových trhů pro výrobce elektromobilů. Nyní před sebou máme data o tamních registracích aut za loňský rok a dokáží překvapit.
Není to tím, že se v Norsku loni prodalo více aut na elektřinu než na benzin a naftu dohromady, to se vzhledem k tamním podporám dalo čekat. Elektrická auta jsou uměle extrémně zvýhodňovaná, ostatní uměle ještě více znevýhodňovaná a spíše se divíme, jak málo vlastních preferencí do volby vozu promítají - ještě v roce 2011 bylo Norsko jednou z bašt dieselových motorů s podílem 75,7% na celkových prodejích, protože diesely byly daňovým zatížením preferovány. Teď už nejsou a volí je pouze 8,6 % lidí, 54,3 % si koupilo elektromobil.
A není to zadarmo - cenu dotací a ušlých příjmů z daní odhaduje norské ministerstvo financí za loňský rok na 20 miliard tamních korun, asi 50,2 miliardy Kč. V době, kdy i českým éterem létají informace o schodku rozpočtu v řádech stovek miliard, to může vypadat jako malé číslo, ale není. Pro představu - kdyby Norsko více než polovině všech kupců nových aut dalo loni Octavii IV v základním provedení zdarma, vyjde jej to levněji. Jde tedy o vskutku masivní přerozdělování majícím na trh enormní vliv.
Ale výsledek je zkrátka takový, jaký je, na norských číslech je nejzajímavější jiná věc - mimořádně rychlý ústup Tesly ze slávy. V roce 2019 jasný vládce trhu s více jak 11% podílem a 15 683 prodanými vozy jen Modelu 3 se se loni smrskl s celkovým odbytem 8 747 vozů všech typů na méně než 6 %. A to je třeba dodat, že z tohoto čísla bylo 4 423 aut registrováno jen v prosinci.
Jakkoli je obvyklé, že Tesla dodává více aut na konci kvartálu než v předchozích měsících, je velmi zvláštní, aby do jednoho měsíce spadlo více jak 50 % ročního odbytu celé značky. A někteří tak americkou automobilku podezírají z toho, že si velkou část těchto vozů registrovala na sebe (z norských dat to nelze poznat, například ve Švédsku šlo loni o 11,1 % všech prodaných vozů), aby ve statistikách vypadala aspoň o trochu lépe.
I kdyby ale Tesla měla skvělý prosinec, nic to nemění na tom, že všechny její celoroční prodeje zastínilo jedno drahé Audi (e-tron, 9 227 aut), skoro vyrovnal jediný VW prodávaný od září (ID.3, 7 754 aut) a z pohledu prodejů čistě elektrických aut jako celek daleko zaostala za Audi i Volkswagenem, který dále prodával elektrický up! a stále i e-Golf (celkem 14 083 aut).
Co to značí, není třeba dlouze dodávat, mnohokrát o tom v poněkud dramatičtější formě hovořil bývalý šéf BMW, Fordu či GM. Jakmile větší značky přijdou se svými elektrickými auty, která nejsou dobrá leda k tomu, abyste si o ně opřeli kolo, bude Tesla jen ztrácet svůj tržní podíl. Cokoli jiného je neudržitelné - nemá tradici, kvalitu, péči o zákazníka nebo síť servisů srovnatelnou se značkami, jako je třeba zmíněné Audi. A lidé, kteří stejně jezdí většinu času podle předpisů stylem „jedu autobusem, který si musím sám řídit”, nebudou dostatečně ohromováni tím, že mají auto schopné akcelerovat na stovku o sekundu rychleji.
To nakonec nejlépe dosvědčuje pozice Audi e-tron - obecně příliš nezajímavé elektrické SUV za více jak 2 miliony Kč opravdu není ani v Norsku předurčeno k tomu, aby vládlo trhu. Ale vládne, protože s dotacemi je relativně dostupné a je to Audi - kvalitní vůz relativně prestižní značky s celkem slušnou úrovní péče o zákazníka.
Nečekejme, že budoucnost Tesly kdekoli - nejen v Norsku, nejen v Evropě - bude vypadat zásadně jinak. Ostatně, pokud odbyt elektrických aut tlačený dotacemi všeho druhu nabere takovou rychlost, jak někteří očekávají, Tesla ani nebude s to si podíl na trhu držet kvůli omezením výroby, kterou nenafouknete ze dne na den.



Nejprodávanějším autem v Norsku se loni stalo Audi e-tron... Foto: Audi
...nejprodávanější značkou pak VW, hlavně díky novince ID.3 prodávané jen v posledních čtyřech měísích roku. Foto: Volkswagen
Tesla ztratila skoro polovinu svých prodejů i tržního podílu, a to více jak 50 % aut prodaných za celý rok dodala v jeho posledním měsíci. Foto: Tesla
Zdroj: AFP
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva