Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace v automobilovém průmyslu je vážná, kapituluje už i největší automobilka světa
21.5.2021 | Petr Prokopec
Zdá se, že začíná být jedno, jak se kdo na složité časy připravil, problémy nakonec dříve nebo později doženou úplně všechny. Výjimkou tak už není ani Toyota, i té dochází čipy.
Legrace skončila, teď už jde o vážnou věc. Přesně těmito slovy by se dala shrnout současná krize v automobilovém průmyslu pramenící z nedostatku čipů. S daným problémem totiž dosud dokázala bojovat víceméně jen Toyota, která se poučila zejména v rámci následků ničivého zemětřesení v roce 2011. Následně pak upravila své vztahy s dodavateli tak, aby i tak dramatický výpadek dokázala podruhé ustát. A to se jí dosud dařilo i v případě čipů, ovšem jelikož daný problém odstartoval již loni na podzim, musela také japonská automobilka nakonec kapitulovat.
Toyota proto nyní oznámila, že musí zastavit výrobu hned ve dvou podnicích. V továrně v Iwatě se tak od 7. června zastaví výrobní linka modelu C-HR, a to nejméně na osm dní, stejně jako linka, ze které sjíždí Yaris a Yaris Cross. Kromě toho bude ještě jedna produkční linka pozastavena v továrně v prefektuře Miyagi. Také tam se vyrábí Yaris Cross. Automobilka pak dodává, že díky odstávce nevyrobí zhruba 20 tisíc aut, která by jinak vznikla.
Právě zmíněná čísla plně vykreslují velikost současné krize. Pro Toyotu je totiž tato odstávka způsobená nedostatkem čipů vůbec první, přičemž oproti konkurenci nemusí zavírat celé továrny, nýbrž pouze některé linky. Přesto jí to bude stát nejméně 20 tisíc vyrobených aut. Nelze se tedy divit stále horším prognózám. Třeba dle agentury AlixPartners již nemají automobilky přijít na obratu o 61 mld. dolarů, ale rovnou o 110 mld. USD (cca 1,3 bilionu korun, respektive 2,3 bilionu korun).
Krize spojená s čipy tedy nakonec zasáhne branži ještě více než samotný koronavirus, neboť globální produkce bude ve srovnání s rokem 2019 nižší o takřka čtyři miliony aut. Navíc je otázkou, kdy vůbec skončí. Třeba Glen O'Donnell, viceprezident výzkumu poradenské společnosti Forrester, naznačuje, že problémy se přenesou nejen do příštího, ale dokonce i do přespříštího roku. To potvzuje Patrick Armstrong z Plurimi Investment, dle nějž nedostatek čipů potrvá ještě 18 měsíců.
Cristiano Amon, šéf společnosti Qualcomm, která je největším světovým výrobcem čipů, je pak sice optimističtější, ani on však pro automobilky nemá dobré zprávy. Dle něj se totiž situace zlepší až před koncem letošního roku, neboť v důsledku rozvolňování a návratu starých pořádků začíná klesat prodej počítačů. I on sám ale naznačuje, že je třeba razantních investic i změn v dodavatelských řetězcích, neboť spotřeba čipů v důsledku digitalizace jen narůstá.
Nejde ale jen o čipy, automobilkám začíná docházet také plastový granulát či pneumatiky. Za vším přitom stojí koronavirová pandemie, která nejprve zavřela továrny a razantně snížila poptávku nakupujících. Jakmile ale opadla první vlna, zájem narostl více, než kdokoliv čekal. Suma sumárum tak stačilo jen pár měsíců na to, aby se svět ocitl na prahu chaosu. A to lze koronavirus charakterizovat spíše jen jako mírný. Vskutku je tedy třeba přijmout opatření, aby následky příští pandemie nebyly ještě horší.


Toyota ohlásila zastavení výroby na několika montážních linkách. Důvodem je nedostatek čipů, který má dle prognóz trápit automobilky až do roku 2023. Foto: Toyota
Zdroj: Nikkei Asia
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
