Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká
15.7.2019 | Petr Prokopec
Když se o Škodě mluví jako o české automobilce, někteří se smějí. Patří Němcům a velkou část produkce vyrábí v Číně i jiných východních destinacích. Teď k nim přibude další.
Není žádným tajemstvím, že Škoda již nějakou tu chvíli naráží na výrobní strop. A pokud zmíníme, že situace se začala stávat zoufalou, rozhodně nepřeháníme. Koneckonců šéf značky Bernhard Maier v jednom z nedávných rozhovorů uvedl, že mladoboleslavská automobilka by snadno prodala o 100 tisíc kusů více modelu Karoq, kdyby jej měla kde vyrobit. Hledání nové továrny se proto stalo prioritou, přičemž ještě před pár dny veškeré stopy směřovaly k Bulharsku, které stejně jako Česko nebo Německo je členem Evropské unie.
Vše ale nakonec nabralo poněkud překvapivý vývoj, neboť zelenou nakonec dostalo Turecko, které součástí EU není. Za tuto zemi u vedení firmy silně lobboval Katar, který skrze společnost Qatar Holding vlastní 14,6procentní podíl koncernu VW Group a zároveň má i 17procentní podíl na hlasovacích právech. To by sice nestačilo ani na přehlasování státu Dolní Sasko s 20 procenty a již vůbec ne na pokoření Porsche Holding (52,2 %), nicméně přesto byl Katar ve svém naléhání nakonec úspěšný.
Je otázkou, jaké důvody nakonec koncern vedly k tomuto rozhodnutí. Dá se však předpokládat, že kromě politických (Turecko je velkým spojencem Kataru, dokonce mu umožnilo vybudovat na svém území vojenskou základnu) za tím stojí i ty územní. Je totiž třeba dodat, že továrna nebude sloužit pouze Škodě, ale vícero koncernovým značkám. Vybudována pak bude v Izmiru (dříve známý jako Smyrna), kde se nachází také jedna z nejvýznamnějších bezcelních zón a především přístav zaměřený na exportování zboží.
Vybudování továrny v této oblasti je tak ve výsledku pro VW Group ekonomicky vhodnější než v Bulharsku. To ještě umocnil fakt, že Turecko vyrukovalo s řadou investičních pobídek. Když tedy šéf koncernu Herbert Diess minulý měsíc zemi navštívil a setkal se s jejím prezidentem Recepem Tayyipem Erdoğanem, byla již prakticky ruka v rukávu. Zvláště když Turecko má v rukou ještě jeden trumf nad Bulharskem, a tou je velikost vlastního trhu. S ohledem na národnostní cítění tak VW Group i Škoda mohou navýšit odbyt.
Lze pak jen dodat, že koncern by do výstavby nové továrny měl napumpomat 1,3 až 2 miliardy Eur (cca 33,26 až 51,17 miliardy korun). Pracovat by zde mělo zhruba pět tisíc lidí, montážní linky se přitom mají rozjet v roce 2022. Předpokládaná roční kapacita má činit 350 tisíc vozů, kromě Škody Karoq se zde bude vyrábět třeba takový Seat Ateca. Mimo tuto dvojici by mělo dojít i na výrobu některých modelů Volkswagenu, Audi ale prý do Turecka nezamíří.
Pro zajímavost ještě zmíníme, že v Turecku má svou továrnu také Ford. Němci přitom nedávno odstartovali spolupráci s modrým oválem, jenž se mimo jiné bude týkat také společných užitkových vozů. Ty přitom budou vyráběny právě v zemi propojující Evropu a Asii. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby i tento krok měl nakonec na rozhodnutí o nové továrně vliv. Zejména pro Volkswagen by se totiž jednalo o značné usnadnění mnohých logistických operací.






Škoda Karoq by se od roku 2022 měla vyrábět v tureckém Izmiru, kde bude postavena nová továrna VW Group pro vícero koncernových značek
Zdroj: VW Group
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včeraNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nejnovější články
Potvrzeno: Porsche hodilo ručník do ringu, humbuk kolem elektromobilů zřetelně neodpovídá realitě
před 2 hodinamiTohle 40 let staré auto s 250 tisíci najetými km se má brzy prodat za 7 milionů Kč, stačí, že pomáhalo psát historii Formule 1
před 3 hodinami25 rekordů nešťastného elektrického konceptu Mercedesu je další směšně umělý nesmysl nedokazující vůbec nic
před 5 hodinamiObousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
včeraEU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se kvůli díře v pravidlech vrací oknem v ještě větším počtu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva