Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda má za sebou tragický rok, do červených čísel se propadla naprosto všude a se vším
12.1.2022 | Petr Miler
Automobilka se to pokouší balit do růžového hávu, ale i když se vždy snažíme vidět věci pozitivněji, tady se opravdu není čeho chytit. Budeme-li se držet významných odbytišť a modelů, je nejlepším výsledkem pokles o 4,4 procenta v Rusku.
V uplynulém roce jsme opakovaně psali o problémech Škody s odbytem. Týkal se nejen České republiky, ale hlavně všeho ostatního krom České republiky, zejména pak Číny a dalších klíčových odbytišť typu Německa a Velké Británie. V první polovině roku bylo ale přece jen lépe, až pak automobilku naplno zasáhly problémy s nedostatkem dílů, které prodeje posílal meziročně až o desítky procent dolů. Jaká je tedy celková bilance za rok 2021?
Jedním slovem tristní. Jistě, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř a automobilka neopouští pozitivní rétoriku, když 878 200 celosvětově prodaných aut považuje za dobrý výsledek v době nedostatku zejména polovodičů. Ovšem nelze zavřít oči nad tím, že jde o masivní, 12,9% pokles proti roku 2020 a po osmi letech první negativní meziroční vývoj. Škodu tak vrací o řadu let zpátky, dělá z ní v tuto chvíli menší automobilku, než je třeba Tesla a především maluje smutný obrázek s nebývalou komplexností.
Neexistuje totiž jediný významný světový region, kde by Škoda neklesala. V červených číslech je na západě, ve středu i na východě Evropy (mezi -5,9 a -9,8 %), v Rusku (-4,4 %) a masivně v Číně (-58,1 %). Klesala v ale také Německu (-15,4 %), ve Velké Británii (-5,3 %) a nakonec i v České republice (-4 %). Právě ta se nakonec drží docela dobře a je už třetím největším trhem automobilky celosvětově - hlavně ovšem větším úpadkem těch ostatních.
Podobně mizerně jsou na tom modely, které meziročně prodejně klesaly do jednoho, pokud tedy na trhu nebyly novinkami, pochopitelně. Nejhůř jsou na tom Octavia, Superb, Kodiaq, Rapid a Scala, všechny šlo dolů o více jak pětinu. Ani výsledek Karoqu (-13,2 %) ale není pěkný a nováčci v podobě Enyaqu a Kushaqu na celkové bilanci se svým asi 6% podílem na odbytu mnoho nenadělají.
Škoda se utěšuje odbytem právě Enyaqu, který pomohl jejímu růstu na některých menších trzích (typicky Nizozemsko), je ale otázkou, jak velká útěcha to je. Zájem o tento model je bez dotací či dalších pokřivení trhu naprosto minimální (viz. ČR, tady se dokonce meziročně propadl, i když jeho prodeje na konci roku 2020 dělaly jen dodávky dealerům či vlastní registrace automobilky) a je jasné, že bez politické podpory nemá šanci se na otevřeném trhu výrazněji prosadit.
Pozitivněji lze vnímat úspěch Kushaqu v Indii, který vystřelil prodeje značky vysoko, jde ale o nominálně malá čísla a spíše to podtrhuje, jak nešťastné je směřování automobilky v našem regionu. Na zákazníky dál fungují levná, praktická auta s vysokou užitnou hodnotou, tady je ale centrem pozornosti velmi drahý Enyaq s velmi omezenou použitelností danou jeho pohonem.
Zkrátka smutný rok, jinak to nelze shrnout, snad bude lépe. S ohledem na prosincové výsledky (v Evropě -18 %) se ale nezdá, že by se škodovka už odrazila ode dna. Ostatně pro Českou republiku letos plánuje vyrobit podobně málo aut jako loni a situace jinde ve světě nejspíše nebude zásadně jiná.


Grafika automobilky nejlépe shrnuje plošnost a mohutnost jejích loňských prodejních propadů. Útěchou jsou jen menší trhy jako Indie nebo Nizozemsko, zejména v případě elektrických úspěchů hnaných téměř jen dotacemi a dalšími podporami se ale musíme ptát na jejich udržitelnost. Grafika: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 10 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před hodinouPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 2 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 4 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 5 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 16:02 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1