Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda možná zkouší řešit problémy s 1,5 TSI, nově by nemusely tolik vypínat válce
21.12.2019 | Petr Prokopec
Automobilky obvykle nepřicházejí s tiskovými zprávami, které oznamují zvýšení spotřeby i emisí, Škoda to ale v případě Kamiqu a Scaly 1,5 TSI udělala. Důvody nebyly oficiálně oznámeny, můžeme si je ale domýšlet.
Škoda s pompou vypustila do světa tiskovou zprávu, ve které upozorňuje na příchod motoru 1,5 TSI se systémem odpojování válců pod kapotu modelů Scala a Kamiq. Nad tímto oznámením jsme si chvíli lámali hlavu, neboť jsme jej v prvním momentě považovali za omyl. S jedna-pětkou lze hatchback i SUV mít od jejich příchodu na trh, a to i se zmíněným systémem, o žádnou vyloženou novinku by se tedy jednat nemělo. Nicméně pohled na hodnoty spotřeby a emisí naznačil, že nejspíše došlo na přepracování pohonné jednotky.
Pokud se podíváme na dosavadní nabídku Škody Kamiq, najdeme u motoru 1,5 TSI spárovaného se šestistupňovým manuálem průměrnou spotřebu 4,9 l/100 km a emise CO2 ve výši 113 g/km. Provedení se sedmistupňovým automatem DSG pak první hodnotu posouvá na 5,1 l a druhou na 116 gramů. Nově je ovšem třeba počítat s 5,4-6,7 litry a 122-152 gramy, respektive s 5,7-6,5 litry a 130-148 gramy. To je posun k horšímu, v dnešním světě neobvyklá věc.
Je otázkou, co přesně za tím stojí, leccos by ale mohla napovědět kritika majitelů dosavadního provedení. Jak jsme již zmínili, benzinová jedna-pětka je osazena systémem aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), který v případě malé či spíše konstantní zátěže automaticky vypíná prostřední dva válce, a má tak snížit spotřebu. Zní to jako chytrý způsob, jak snížit spotřebu v případě omezených požadavků na výkon, praktické zkušenosti pro něj ale tak dobře nevyznívají.
V uplynulých měsících se nám ozvala řada majitelů či uživatelů zejména Octavie III 1,5 TSI, kteří tento systém dostali, aniž by o tom věděli. A s chováním motoru nejsou spokojeni - problémem je hlavně zvukový projev a vibrace v režimu jízdy na dva válce, na kterou motor přechází při každé možné příležitosti. Patrně si nyní řeknete, proč jej tedy využívání, odpověď je ale jednoduchá - protože musí.
Systém ACT není možné vypnout ani uživatelsky, ani standardní cestou v autorizovaných servisech Škody. Jedinou možností je sáhnout po úpravě řídícího software od nezávislých tunerů, kteří deaktivaci ACT nabízí za zhruba 10 tisíc Kč, v té chvíli se ale váš vůz stává nelegálním. A dokážeme si představit, že automobilka bude kvůli zásahu do řídicí elektroniky dělat problémy i s platností záruky.
Důvodem oné ilegality je nová měřicí procedura WLTP, podle níž musí být každá změna na voze homologována. Něco takového se však mimotovární úpravy softwaru rozhodně netýká. Přitom takový krok pravděpodobně navýší spotřebu, neboť ony válce jsou již neustále v běhu, ať zašlapáváte plynový pedál pod podlahu nebo jej pouze lechtáte. Ony zkušenosti majitelů však naznačují, že nastavení systému není příliš citlivé.
Řidiči jej označují za příliš aktivní, stačí tedy lehce povolit napětí v pravé noze a rázem jste přímo pocítili, jak se pod kapotu vozu „stěhuje nový motor”. A ve chvíli, kdy potřebujete prudce akcelerovat, systém vykazuje jistou letargii. Rozporována je navíc i v praxi dosažitelná úspora paliva.
Ono navýšení spotřeby a emisí by mohlo vést ke spekulovanému přepracování agregátu, kdy změn doznal hlavně software ACT. Nově by tedy nejspíše již nemusel zasahovat s takovou horlivostí, což by vedlo k častějšímu chodu čtyř válců a tedy k vyšší normované spotřebě. Pár deci navíc oproti původním předpokladům by ale nemělo vadit, dostanete za ně plynulejší chod i komfortnější jízdu.
Zda jsme udeřili hřebíček na hlavičku, zatím není jisté. Vše tedy můžeme uzavřít radou, že pokud toužíte po nejvýkonnějším motoru, jaký je pod kapotou Škody Scala a Kamiq k mání, pak jej nejprve řádně vyzkoušejte při testovací jízdě. Sami pak zjistíte, zda vám deaktivace dvou válců pije krev či nikoliv. A pokud existuje možnost volby, doporučili bychom vám motor TSI (i kdyby mělo jít o starší 1,4) bez tohoto systému - jeho hlavní předností je snížení papírových emisí CO2, za které vám u nás nikdo nic nedá (v zahraničí může jít kupř. o úlevy na silniční dani apod.), zatímco jeho negativa budete pociťovat den co den.
Škoda Kamiq je k mání s motorem 1,5 TSI ACT, jenž nejspíše byl přepracován. Alespoň to dokládá pohled na vyšší spotřebu, než jaká původně byla s touto jednotkou spojována
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB