Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia po faceliftu vypadá jako nechtěné Mercedesy. Někteří to budou milovat, jiní nenávidět
15.2.2024 | Petr Prokopec
Máte při pohledu na modernizovanou Octavii neodbytný pocit, že její příď už jste viděli? Mercedesy EQ používají velmi podobné. Nepovažujeme to za šťastné, technické změny ale překvapí pozitivně - auto přišlo jen o plug-in hybridní pohon a posílena byla nabídka spalovacích motorů.
Škoda se letošní 14. únor, tedy Den svatého Valentýna, rozhodla spojit s odhalením faceliftovaného provedení čtvrté generace modelu Octavia. Nepochybujeme o tom, že to není náhoda, automobilka by jistě chtěla, abychom si modernizovanou Octavii zamilovali. Důvodů k tomu dává opět dost, ovšem ne všechno tak ve výsledku může být vnímáno.
Začněme neobvykle technikou, neboť vedle modernizovaného vzhledu se největší překvapení spojené s faceliftem skrývá pod kapotou. Tam zcela chybí plug-in hybridní pohon, přitom nedávno odhalený spřízněný Volkswagen Golf, který taktéž prošel modernizací, s kombinací přeplňované jedna-pětky, elektromotoru a baterií o kapacitě 19,7 kWh počítá. Němci na toto řešení docela tlačí a přišli hned se dvěma variantami - základ nabízí 204 koní, verze GTE pak dokonce 272. Její protežování dokonce připravilo o život jinak žádané GTD.
Je pochopitelně otázkou, zda plug-in hybridní Octavia nedorazí později. Protože ale značka o elektrifikaci svého portfolia mluví od rána do večera, čekali jsme, že takové provedení nebude v první vlně chybět mezi těmi nejvíce preferovanými. A teprve ty další se zaměří na rozšiřování nabídky o čistě spalovací jednotky. Že se tak nestalo, naznačuje cosi o alespoň dílčí změně smýšlení uvnitř koncernu VW.
Zájemci o faceliftovanou Octavii tak budou moci v nejbližší budoucnosti volit mezi čistě spalovací a mild-hybridní jedna pětkou, u které se výkon pokaždé vyšplhá na 115 či 150 koní. Problematický tříválcový litr tedy definitivně končí v celé Evropě. S parciální elektrifikací bude spojen sedmistupňový automat, s benzinovým ústrojím pak šestistupňový manuál. První zmíněná převodovka je pak jedinou volbou pro čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon narostl ze 190 na 204 koní. K mání ovšem tato motorizace bude až od příštího roku.
Přeplňovaný dvoulitr pak bude používat i Octavia RS, která může nově počítat s až 265 koňmi. K mání ale již taktéž bude jen s automatem, což ostatně platí také o silnějším 150koňovém turbodieselu. Jeho slabší verzi se 115 koňmi ovšem bude pro změnu výlučně doplňovat manuál. Tím je selekce motorů u konce, přičemž právě zmínka o příchodu silnějšího benzinového dvoulitru až v příštím roce jen potvrzuje, že s návratem plug-in hybridu se u Octavie moc nepočítá.
Pod kapotou jsme se zdrželi docela dlouho, pozornost si ale zaslouží i exteriér. Čekali jsme jen drobné modifikace, změna pojetí předních světel a zvýraznění jejich napojení na masku chladiče, se kterým vytváří jakýsi široký úsměv, ale se vzhledem auta docela zamávala. Zejména v některých verzích a z některých úhlů příď připomíná ty, které Mercedes používá u modelů EQ - srovnejte si vše sami na fotkách níže. To někteří kvitují, však přiblížení Mercedesům samo o sobě nezní špatně, jiní to ale předem nenávidí. Nesmíme zapomínat, že toto pojetí přídě je vlastní právě jen nepříliš chtěným modelům EQ, které nebodují i kvůli svému vzhledu, a tak s nimi třícípá hvězda končí.
Dalších změn je relativně málo a pokud by nedošlo na příchod nových čelních světel, nejspíše byste žádnou ani nezaznamenali. U zadních lamp se totiž měnila pouze grafika, v případě nárazníků tu pak máme inovaci jen v detailech. Škoda je přitom udělala trochu vypouklejší, načež se délka obou karosářských variant, tedy liftbacku i kombíku natáhla o 9 milimetrů na 4 698 mm.
V souladu s novými čelními světly byla upravena i maska chladiče, počítat lze také s pozměněnou nabídkou litých kol. Uvnitř pak trůní již standardně 10palcový přístrojový štít doplněný stejně velkou obrazovkou multimédií, jenž se za příplatek může zvětšit na 13 palců. Porty USB-C pak zvládají dobíjení při výkonu až 45 W, což je třikrát více než dříve, zatímco hlasovou asistentku Lauru doplňuje chatbot ChatGPT.
Škoda v kabině také lehce zatlačila na strunu „udržitelnosti”, nově tedy dorazí recyklované látky či některé prvky programu Simply Clever, tedy škrabka na led a deštník, taktéž z recyklovaných materiálů. Kůže pak byla zpracována ekologicky. Zrovna tyto věci ale zákazník až tak moc neocení, zvláště když nižší cenu nepřinesou. Konkrétní částky spojené s faceliftem bychom se nicméně měli dozvědět až v řádu několika týdnů, základní cena by díky novému nejslabšímu motoru v nabídce mohla a měla klesnout.































Octavia čtvrté generace prošla faceliftem, který změnil hlavně techniku a pojetí přídě. Foto: Škoda Auto
Ta nyní připomíná Mercedesy z řady EQ, však posuďte sami. Foto: Mercede-Benz
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nejnovější články
Dodnes nevyužitý Golf TDI po 1. majiteli ze zlaté éry VW je za tyhle peníze laciná holka pro všechno snad navěky
před hodinouNěkdo to říct musel: Stesky nad cly jsou přehnané, radši se ptejte, jestli vaše auta za něco stojí, dráždí šéf BMW
před 3 hodinamiNěmci srovnali spolehlivost luxusních domácích cesťáků Audi, BMW a Mercedesu, našli jasného poraženého
včeraVW bere svým autům poslední zbytky identity, tato novinka by mohla být skoro čímkoli v nabídce kohokoli
včera„Bugatti pro chudé” by podle experta mohlo být na nejnáročnějším okruhu světa ještě o 10 sekund rychlejší, to by teprve bylo něco
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva