Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout

Česká automobilka jakékoli nové RS léta odmítala v obavách, že o něj nebude zájem. Proto se nevrátila Fabia RS, nepřišel Karoq RS, Superb RS nebo Scala RS. Teď se schyluje k návratu prvního jmenovaného vozu a ještě pravděpodobnější nezájem najednou nevadí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout

4.10.2023 | Petr Prokopec

Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout

/

Foto: Škoda Auto

Česká automobilka jakékoli nové RS léta odmítala v obavách, že o něj nebude zájem. Proto se nevrátila Fabia RS, nepřišel Karoq RS, Superb RS nebo Scala RS. Teď se schyluje k návratu prvního jmenovaného vozu a ještě pravděpodobnější nezájem najednou nevadí.

Vůbec první Škoda Fabia RS letos slaví již dvacáté výročí. Když v roce 2003 debutovala, řada lidí zůstala v šoku. Důvodem byl zvolený motor, mladoboleslavská automobilka totiž pod kapotu nenapěchovala benzinovou jednotku, nýbrž 1,9litrový turbodiesel. Ten navíc produkoval „pouze“ 130 koní, což se nezdál být extra výkon ani tehdy. Za udávané zrychlení z klidu na stovku za 9,6 sekundy, nejvyšší rychlost 206 km/h a normovanou spotřebu 5,4 l/100 km si přitom automobilka účtovala neskromných 495 000 Kč, za to šlo koupit třeba dvoulitrový Ford Focus se stejným benzinovým výkonem.

Nakonec se ale tento krok ukázal být geniálním tahem. Diesely byly na vzestupu, motor 1,9 TDI byl alespoň z hlediska spotřeby paliva velmi efektivní, pocitově byl velmi silný a auto v některých zemích spadalo díky nízkým emisím CO2 (už tehdy...) do výhodných daňových skupin. Z auta se tak nakonec stala legenda svého druhu a specifickou klientelou dlouho vyhledávaný a ceněný vůz.

V případě nástupce, který se objevil v roce 2010, už na takový potlesk nedošlo. Pod kapotu sice zamířila přeplňovaná jedna-čtyřka naladěná na 180 koní, ovšem jejich přenos na přední nápravu dostala na povel jen automatická převodovka. Zklamání nadšenců pak ještě umocňoval podivný vzhled, o nízké spotřebě pak člověk mohl pouze snít. Ve finále tedy nebylo překvapením, že u generace třetí i čtvrté se již provedení RS neobjevilo. Do budoucna ale dle šéfa Škody máme očekávat změnu.

„Pokud je technologie dostatečně dobrá na to, abychom ji nazývali RS, pak existuje velká pravděpodobnost, že díky ní představíme variantu RS,“ uvedl Klaus Zellmer. A dodal, že je důležité, aby každá novinka naplnila odkaz oněch dvou písmen. „RS je značkou, ke které se váže o trochu více výkonu a poněkud ostřeji laděný exteriér a odlišný interiér,“ říká. Problémem však je, že Fabia se již nedočká spalovacího nástupce, místo toho Škoda počítá s vlastní produkční verzí elektrického konceptu VW ID.2all.

Základní verze tohoto vozu má přitom stát zhruba 600 tisíc korun, s tou nicméně bude spojen paket baterií o kapacitě 38 kWh. Něco takového by ovšem variantě RS stačilo jen na pár kilometrů, proto se v jejím případě dá počítat s 56 kWh. To ovšem znamená, že její cena se přiblíží k 1 milionu korun nebo tuto hranici dokonce překoná. ID.2all přitom počítá s délkou 4 050 milimetrů a rozvorem 2 600 mm. I když tedy uvnitř zvládne pohostit i čtveřici dospělých, o rodinný vůz schopný pomalu všeho se i kvůli elektrickému pohonu jednat nikdy nebude.

Suma sumárum je tak sice hezké, že koncept disponoval 226 koňmi, s nimiž je možné pokořit stovku pod 7 sekund, ovšem tím veškerá pozitiva končí. Maximálkou 160 km/h totiž ID.2all neoslní ani v nejmenším A i kdyby došlo na její zvýšení na 180 km/h jako u Škody Enyaq RS, stále není důvod k potlesku. Nejinak tomu bude i u plánovaného základního elektromobilu, který by měl přijít ve druhé půlce dekády a jenž má být plnohodnotným duchovním nástupcem Fabie.

Zellmer totiž naznačil, že jeho cena bude startovat zhruba na stejné úrovni, za jakou bylo možné v onom roce 2003 pořídit Fabii RS. V té chvíli lze ovšem počítat s ještě menším paketem baterií, a tedy s ještě horší využitelností. Jistě, třeba některá z novinek překvapí jako kdysi onen ostrý diesel, který si mezi roky 2003 a 2007 koupilo 21 599 lidí, což bylo vzhledem k tehdejší pozici Škody a ceně auta považováno za úspěch. U elektrické novinky bychom si ale na podobné překvapení opravdu nevsadili, to spíš očekáváme aspoň 21 599 hořkých polknutí.


Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout - 1 - Skoda Fabia RS 2003 ilustracni foto 01Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout - 2 - Skoda Fabia RS 2003 ilustracni foto 02Škoda po letech váhání chystá nové RS, prozradil šéf, nadšence přesto donutí leda hořce polknout - 3 - Skoda Fabia RS 2003 ilustracni foto 03
Původní dieselová Fabia RS letos slaví dvacetiny, přičemž během té doby se stala legendou svého druhu, navzdory původně vysmívanému pohonu. Ani její nástupce pak nebude sázet na benzinový agregát, tentokrát ale na okouzlení davů opravdu nesázíme. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše