Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda poprvé na klíčovém trhu EU prodejně prohrála s čínským autem, navíc v segmentu, na kterém si tak zakládá
4.12.2023 | Petr Miler
Pokud Škoda vidí v těchto autech svou budoucnost, pak by měla vidět celou realitu. Je to prostředí, ve kterém má zjevně problém s konkurenceschopností už nyní, časem to snad může být jedině horší.
Vlastně by nám to mohlo být stejně jedno jako celé EU, ale není. Máme pocit, že se v nám v Evropě bude žít lépe, když budeme to, o čem se občas trochu vyprázdněně mluví - soběstační. Prostě když si dokážeme sami obstarat to hlavní způsobem, který je v Evropě (a to je další vyprázdněné slovo) udržitelný. Nemusí to být nutně ekonomicky krátkodobě nejefektivnější řešení, nicméně fakt, že nejste vydíratelní ze strany jiných, má také svou cenu.
I proto jsme přesvědčeni, že se Evropa nemá vzdávat toho, co má pod palcem v podstatě od počátku věků, tedy své vlády v automobilovém průmyslu. Poznali jsme za život stovky, možná i tisíce různých aut ze všech koutů světa a můžeme s čistým svědomím říci, že nikdo nedokáže vyrobit tak komplexně vypiplaný produkt za přijatelnou cenu jako některé evropské značky. Tohle se ale v poslední době otřásá v základech.
Důvod? No EU, okolo toho nemá smysl dlouze tančit. Pokud si právě Unie usmyslela, že Evropu „přepne” na elektrická auta, která neumí efektivně vyrobit už kvůli nedostatku zdrojů pro výrobu baterek a drahé elektřině potřebné pro energeticky náročnou produkci, snadno se může stát, že přijde někdo zvenku a sebere místním automobilkám vítr z plachet. A ten někdo bude z Číny, neboť tam nemají problém ani s jedním výše zmíněným a zbytek se snadno naučí dělat aspoň dost dobře.
I když „může stát”, „bude”... Ono se to děje. Že se to děje v Číně, vidíme dávno, že se to děje globálně, vidíme též. Ale ono se to děje a bude dít i Evropě, neboť ani tady nedokážou být místní automobilky konkurenceschopné. Platí to bohužel také o Škodě, někdejší královně aut v poměru hodnoty a ceny. Co z toho zbylo dnes?
Nic to není, je toho ale stále méně. A nejpatrnější je to právě na elektrických modelech. Češi jsou patrioté a na místních výsledcích škodovky to hned tak znát nebude, když se ale díváme do aktuálních prodejních dat za listopad v Nizozemsku, tedy na jednom z pořád klíčových trhů EU, zejména pak toho, co se elektromobilů týče, zažíváme menší šok. V případě elektrických aut tam totiž Škoda už prohrává.
Je absurdní, že si na nich s ohledem na výše zmíněné tak zakládá, ale je to tak. Do své budoucnosti v případě bazírování na tomto přístupu může už teď pohlédnout v zemi tulipánů, kde si sice jako značka vede pořád velmi dobře (v listopadu 2023 byla celkově třetí za Kiou a VW s 2 145 prodeji), dlouho úspěšnému elektrickému Enyaqu za to už ale moc nevděčí. Ten byl dva roky v řadě vůbec nejprodávanějším autem Nizozemska, prodejům elektromobilů tam manipulace s trhem velmi nahrávají. Teď už se ale musel sklonit před čínským MG 4 - to v listopadu oslovilo 420 kupců, Enyaq jen 407.
Jasně, jedna vlaštovka jaro nedělá, úplně zmatená ale náhodou také obvykle nepřiletí. Tohle je to samé a divit se není čemu. MG 4 stojí v Nizozemsku od 32 285 Eur, tedy od 784 tisíc Kč, i když jde o vůz srovnatelný právě s Enyaqem - je to elektrický crossover pro všechno. Kde začíná Enyaq? Na 44 990 Eur, tedy podobně jako u nás na 1 092 tisíc Kč. S MG 4 jsem zatím nejel a nechci ho tedy soudit, přesto věřím, že Enyaq může být lepší auto. Ale o 308 tisíc Kč lepší auto? To si zjevně Nizozemci nemyslí. Je vůbec třeba k tomu něco dodávat?






Škoda Enyaq byla dva roky králem prodejů aut v Nizozemsku, teď už se musí sklánět před reálně čínským MG 4. Co to asi říká o rozumnosti její sázky na elektrická auta? Foto: Škoda Auto






Fakt, že ji MG najednou dokáže porazit, o něčem svědčí. Foto: MG Motor
Zdroj: Bovag
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
před 9 hodinami
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
před 10 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
včera
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
včera
Ford začal předělávat své showroomy na něco, co vypadá spíš jako jídelny Ikey, lidé tak asi mají zapomenout na mizérii jeho aut
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.10. 21:21 - M.Z.
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.10. 14:32 - Gasky09
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
