Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout
3.12.2020 | Petr Prokopec
Automobilky mají v současném světě stále méně šancí odlišit své vozy od ostatních čímkoli jiným než vzhledem, jednu z mála nových Škoda promarnila.
Po více než staletí byl projev automobilů jasně slyšitelný i na dálku. Třebaže lidi tento hluk vesměs obtěžoval, jeho pozitivní význam nešlo zpochybnit. Přispíval k bezpečnosti, neboť zejména pěší varoval před blížícím se autem, ať už silnici přecházeli, nebo šli po její krajnici. Nicméně politici touží poslat spalovací jednotky do důchodu a na jejich místo dosadit elektromotory, jejichž projev je, obzvláště v nízkých rychlostech, velmi tichý. Pro pěší se tak stávají potenciálně nebezpečným, kvůli čemuž Evropská unie u každého povinně vyžaduje systém AVAS.
Za danou zkratkou se skrývá akustický varovný systém vydávající při rychlostech do 25 km/h varovný zvuk. Chodci jsou tak upozorněni obdobným způsobem jako u spalovacích aut. Tato povinnost se navíc pro automobilky stala i jistým požehnáním, neboť své produkty mohou od konkurenčních daleko lépe odlišit, a to právě i za pomoci zvuku. Pro něj jsou stanoveny určité požadavky ohledně frekvenčního složení a jeho změny v závislosti na rychlosti. Toho se ale dá dosáhnout mnoha způsoby, tak mají výrobci volnou cestu ke kreativitě.
Tato šance se nabídla i Škodě, která v letošním roce představila svůj první elektromobil postavený na platformě MEB. Mladoboleslavská automobilka se proto spojila s hudebními skladateli, kteří měli navrhnout tóny podtrhující jedinečnost modelu Enyaq iV. Důležité přitom bylo, aby se reprodukovaný zvuk lišil nejen od spalovacích agregátů, ale rovněž od plug-in hybridního ústrojí používaného v Superbu iV, jenž taktéž musí být při jízdě na elektřinu slyšitelný.
Vznikl tak zvuk, o němž automobilka v tiskové zprávě uvádí, že tóny jsou více elektronické až futuristické. Jenže nám přijde, že se příliš neliší od zvuku, který elektromobily vydávají zcela přirozeně. Škoda tak promrhala příležitost, neboť místo aby přinesla něco opravdu vzrušujícího nebo alespoň nového a specifického, přichází nuda. Uvidíme, jak se s tímtéž popasuje konkurence, některá na tom není podstatně jinak.















Škoda Enyaq dostala do vínku umělý zvuk, kterým mohla zaujmout, ale nezaujala, třebaže účel splní. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejnovější články
Měli ho na hodinu vyhodit a vyvést z firmy s pomocí eskorty, po 10 dnech najednou tvrdí, že se nic takového nestalo
před hodinou
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
včera
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
včera
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
včera
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.13. 02:23 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.12. 19:31 - Stepan
- BMW Divize 12.12. 19:20 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.12. 13:57 - pavproch
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
