Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout
3.12.2020 | Petr Prokopec
Automobilky mají v současném světě stále méně šancí odlišit své vozy od ostatních čímkoli jiným než vzhledem, jednu z mála nových Škoda promarnila.
Po více než staletí byl projev automobilů jasně slyšitelný i na dálku. Třebaže lidi tento hluk vesměs obtěžoval, jeho pozitivní význam nešlo zpochybnit. Přispíval k bezpečnosti, neboť zejména pěší varoval před blížícím se autem, ať už silnici přecházeli, nebo šli po její krajnici. Nicméně politici touží poslat spalovací jednotky do důchodu a na jejich místo dosadit elektromotory, jejichž projev je, obzvláště v nízkých rychlostech, velmi tichý. Pro pěší se tak stávají potenciálně nebezpečným, kvůli čemuž Evropská unie u každého povinně vyžaduje systém AVAS.
Za danou zkratkou se skrývá akustický varovný systém vydávající při rychlostech do 25 km/h varovný zvuk. Chodci jsou tak upozorněni obdobným způsobem jako u spalovacích aut. Tato povinnost se navíc pro automobilky stala i jistým požehnáním, neboť své produkty mohou od konkurenčních daleko lépe odlišit, a to právě i za pomoci zvuku. Pro něj jsou stanoveny určité požadavky ohledně frekvenčního složení a jeho změny v závislosti na rychlosti. Toho se ale dá dosáhnout mnoha způsoby, tak mají výrobci volnou cestu ke kreativitě.
Tato šance se nabídla i Škodě, která v letošním roce představila svůj první elektromobil postavený na platformě MEB. Mladoboleslavská automobilka se proto spojila s hudebními skladateli, kteří měli navrhnout tóny podtrhující jedinečnost modelu Enyaq iV. Důležité přitom bylo, aby se reprodukovaný zvuk lišil nejen od spalovacích agregátů, ale rovněž od plug-in hybridního ústrojí používaného v Superbu iV, jenž taktéž musí být při jízdě na elektřinu slyšitelný.
Vznikl tak zvuk, o němž automobilka v tiskové zprávě uvádí, že tóny jsou více elektronické až futuristické. Jenže nám přijde, že se příliš neliší od zvuku, který elektromobily vydávají zcela přirozeně. Škoda tak promrhala příležitost, neboť místo aby přinesla něco opravdu vzrušujícího nebo alespoň nového a specifického, přichází nuda. Uvidíme, jak se s tímtéž popasuje konkurence, některá na tom není podstatně jinak.















Škoda Enyaq dostala do vínku umělý zvuk, kterým mohla zaujmout, ale nezaujala, třebaže účel splní. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
Němci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
8.4.2025Britové znovu zrušili zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030. Sedm měsíců poté, co ho znovu zavedli
8.4.2025Nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 prý končí jako propadák, C43 také. Náhradou ale má být jen o kousek menší nesmysl, popř. z nouze ctnost
8.4.2025Porsche dál mohutně padá ke dnu, před celosvětovým fiaskem ho zachránila jen Trumpova cla
8.4.2025Chevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
8.4.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 00:15 - Spectral
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.