Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zastaralá Škoda Rapid prodejně válcuje novou Scalu, i když už se nedá koupit téměř nikde
12.1.2022 | Petr Miler
Škoda si ve změti svých loňských neúspěchů může zaškrtnout ještě jedno políčko. Auto, které mělo fungovalo jako lék na nepřesvědčivé prodeje Rapidu, se stalo pravým opakem a prodejně prohrálo i s vozem, který na naprosté většině trhů nahradilo.
Škoda Scala zatím ani v nejmenším nenaplňuje očekávání mladoboleslavské automobilky. Nástupce Rapidu přišel o verzi liftback a zkouší zaujmout jako vůz na pomezí hatchbacku a kombíku. Špatně tento mix ani nevypadá, ani nejezdí a praktický je též, nakonec s rozvorem 2 650 milimetrů a zavazadelníkem o objemu 467 litrů překonává dokonce i Volkswagen Golf.
Ten dokonce porazila i ve srovnávacím testu Němců, přízeň médií je ale zatím to jediné, z čeho mohou mít ve Škodě radost, jinak musí mladoboleslavská automobilka skousávat spíše hořké pilulky. Tou aktuálně největší je odbyt Scaly. Zůstává nízký navzdory tomu, že v dobách komplikované výroby jde o jeden z modelů, který není zase tak těžké koupit.
V záplavě špatných prodejních výsledků loňského roku to bylo možné přehlédnout jako marginálii, stojí ale za pozornost, že zatímco Scala se na prodejních číslech značky podílela 48 200 vozy, Rapid přispěl 63 700 kusy. Novější model tak pokračoval ve své podivné „krasojízdě”, kdy musí být rád za jakékoli číslo přesahující 40 tisíc prodejů za rok, Rapid s dokonce menší relativní prodejní ztrátou zůstal bezpečně před ním.
Jakkoli tedy Scala měla napravit hlavně nepřesvědčivé prodeje Rapidu, je to to poslední, co dělá. Už když svého času přišel nenadšeně přijatý Rapid na trh, za první celý rok v prodeji si našel 38 442 klientů, tedy více než Scala ve srovnatelném období. Druhý rok ale už šel s prodeji skoro na 77 tisíc aut, toho Scala nikdy nedosáhla. A to se prosím bavíme o prodejích v zemích EU, Rapid má rukávu ještě několik trumfů, které mu i dnes stačí na vítězství.
Možná se ptáte, jak je vůbec možné, že Rapid dosahuje pořád takových prodejů, když skončil, odpověď je ale prostá. U nás i v EU obecně sice skutečně skončil, po faceliftu je ale tento v podstatě zastaralý vůz s novou tváří dál k mání jen na dvou velkých trzích - v Rusku a Číně. A jakkoli v Číně jde Škoda totálně ke dnu a i v Rusku loni klesala, je tam dostatečně úspěšný na to, aby prodejně zastínil moderní Scalu se všemi jejími odbytišti dohormady. Platí to zejména v Rusku, kde jde s loňskými prodeji 39 017 aut od ledna do listopadu v podstatě o jediný pořádně prodávaný model značky. Aby také ne při ceně od 1 020 000 rublů, tedy asi 290 tisíc Kč. Co si za takové peníze koupíte od Škody u nás? Nic, to není řečnická otázka.
Už jsme to zmiňovali vícekrát a řekneme to znovu. Škoda podle nás udělala chybu, ze svou nabídku zbavila postupně všech aut se skutečně velmi výhodným poměrem výkonu a ceny, a to zrovna v době, kdy někteří lidé začínají na ceny hledět více než dříve. Jistě se to netýká všech, takto se ale česká značka dobrovolně odřízla od podstatné části trhu. Vsadit jen na relativně drahé modely byla hra vabank a pochybujeme, že to Škodě bude z dlouhodobého hlediska prospívat.
Škoda Scala stále zdaleka neplní očekávání značky. Prodává se hůře nejen než předchozí Rapid svého času... Foto: Škoda Auto
...a prodává se dokonce i hůř než Rapid dnes, který je jako faceflitovaný, ve své podstatě zastaralý vůz k mání na pouhých dvou velkých trzích. Je ale podstatně levnější, a to na zákazníky funguje. Foto: Škoda Auto
Zdroje dat: Škoda Auto, JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva