Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda s cenou Octavie možná přetáhla strunu, na dalším trhu ztrácí půdu pod nohama
7.11.2020 | Petr Miler
Nová Octavia zamířila s cenami výrazně nahoru, až jsme se obávali o její další prodejnost. Nakonec se zdálo, že o zájem nebude mít nouzi, po České republice se ale její odbyt výrazně propadá i v klíčovém Rusku.
Za čtyři dny uběhne přesně rok od chvíle, kdy Škoda odhalila novou Octavii. Byl to tehdy velký úspěch, neboť auto ohromilo svým designovým pojetím i řešením interiéru a okamžitě bylo přirovnáváno k Mercedesu či Audi. O pár týdnů později ale přišla studená sprcha v podobě prvních cen, které ukázaly, že vůz jako Audi nejen trochu vypadá, ale i trochu stojí.
I když nechceme zpochybňovat fakt, že škodovka zamířila s klíčovou novinkou podstatně výše, posun v cenách se nám zdál až příliš ambiciózní. Za peníze, za které šlo v případě třetí generace vozu koupit vrcholné RS s velmi slušnou výbavou, dnes nedostanete ani model ze středu nabídky. Rozdíly v cenách srovnatelných specifikací jsou statisícové, což je za nějakých sedm let obrovský skok.
Měli jsme tehdy pochopitelně obavy, jak na tuto změnu zareagují zákazníci, které jen umocnil příchod koronavirové krize a ekonomické problémy z ní pramenící. Přesto se dlouho zdálo, že problém neexistuje - Octavii se na poměry letošního roku vedlo velmi dobře u nás i v zahraničí, což si šlo vysvětlit několika způsoby. Buď o ní jako o novinku byl tak velký zájem, že zůstal relativně velký i po jeho částečném umírnění, nebo je auto tak zajímavé, že prostě vyšší cenu ospravedlňuje a nebo v těžších časech možná ztratilo část svých zákazníků, ale přetáhlo jiné, kteří si dříve kupovali třeba Volkswageny či levnější BMW a nová Octavie je rázem výhodnější náhradou.
Ať už ale byly důvody jakékoli, nezdá se, že by byly dále relevantní. Možná polevil zájem o novinku a vyčerpaly se objednávky z dřívějších měsíců, možná už škodovka nedokáže oslovovat nové zákazníky, možná... cokoli. Faktem ale je, že zájem o ni výrazně klesá.
Když se to stalo v říjnu u nás, kdy Octavie neobvykle padala rychleji než celý trh (o skoro 30 %), bylo to varovné, neboť toto se běžně nestává. Ale dobře, může jít o krátkodobý výkyv, třebaže i ten je neobvyklý. Data z Ruska, kam auto dorazilo nedávno, ale poukazuje na totéž.
Rusko je navíc specifické tím, že tamní trh roste. V říjnu se meziročně prodalo o 7 % více aut než loni, Octavie ale ztratila 38,5 procenta, přišla o 1 312 zákazníků a prodalo se jí jen 2 092 kusů. To z ní dělá až 24. nejprodávanější auto na trhu, spadla za Karoq, Kodiaq a především Rapid, kterému se naopak daří stále lépe, je už nejprodávanější Škodou v Rusku a desátým nejprodávanějším autem v Rusku. Ani to se dříve nestalo.
Je tedy nakonec skutečně možné, že Škoda s cenou nové Octavie prostě přetáhla strunu, a to v nejnevhodnější možný moment. Až další měsíce ukážou, zda nejde jen o krátkodobý výpadek dodávek a jde-li o aspoň střednědobý trend, ale popravdě bychom se nedivili, kdyby byl. Zdražit klíčový model značky vnímané jako té, která nabízí vysokou hodnotu za peníze, takovým způsobem v roce, kdy podstatné části lidí nutně začnou docházet peníze, nám nepřijde šťastné. Bylo by tedy spíše překvapivé, kdyby se to pro škodovku obešlo bez následků.
Nová Škoda Octavia jako RS snadno přijde na milion korun, i když v předchozí generaci stála ve srovnatelné specifikaci o statisíce méně. Bylo by podivné, kdyby to na odbyt nemělo vliv, zvlášť v této době. A nyní se zdá, že má, prodeje padají v ČR i v Rusku, dvou z největších evropských trhů automobilky. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 6 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 9 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva