Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda ví, že s cenami svých aut přetáhla strunu a mimo ČR razantně zlevňuje. Karoq teď přijde až o 170 tisíc levněji než u nás
12.12.2023 | Petr Miler
Bývaly doby, kdy se škodovka s cenami svých aut musela v Česku trochu podbízet, aby si tu udržela pozici, a od zákazníků v západních zemích žádala za totéž víc. Dnes se věci mají přesně opačně, jak ukazuje i vývoj cen Karoqu v Austrálii.
Mám takovou ekonomickou teorii, která částečně vysvětluje českou drahotu i inflaci. Shrnout se dá pár slovy: Češi příliš rychle zbohatli na to, aby si vážili peněz. Jistě se to nepřihodilo všem a všude, podstatná část společnosti si ale za posledních 10 let přilepšila tak moc, že prostě rozhazuje. Můžete pro vývoj cen najít parciální oporu v následcích pandemií, válek či politických rozhodnutí, ale který z těchto faktorů je specificky český?
Žádný, přesto u nás ceny v uplynulých letech statisticky rostly jedním z největších temp v EU. A není to jen tabulkový dojem, to spíš mám pocit, že tabulky naopak neříkají celou pravdu. Byl jsem nedávno pracovně po delším čase v Itálii a byl jsem překvapen, že jídlo v restauraci si tam dáte nezřídka méně než ve srovnatelném českém podniku, podobně to bylo s nákupy základních nezbytností. Jsou jistě věci, u kterých ceny moc neovlivníme, u těch zbylých ale platí, že je někdo prodává tak draho, jak moc mu to zákazníci dovolí. A my prostě podstatně neomezujeme spotřebu řady věcí, i když jejich ceny vzrostly až násobně. Tak proč by se pak někdo snažil je nabízet levněji?
Neplatí to jen o jídle v restauracích, platí to i o autech. Co si tu dovolí některé značky, je skoro nehorázné, neboť technicky sice přepočítávají ceny těch samých aut z hodnot uváděných v eurech v okolních zemích, pracují ale asi s kursem, který platil někdy kolem roku 2010. Považte sami, vyberu naprosto náhodně Audi. Taková RS4 u nás stojí 2 387 900 Kč, v Německu... od 87 500 Eur. To je 2 139 000 Kč. V Německu mají o něco nižší DPH, ale tohle je rozdíl 11,6 %. Proč takové počty Audi prochází? Protože mu někdo takové ceny zaplatí, žádný jiný důvod to nemá.
Ve výsledku se tak nemůžeme divit, že i domácí škodovky jsou u nás absurdně drahé. Škoda zdražovala v posledních letech všude ze stejných důvodů jako všichni ostatní, zejména letos ale v zahraničí brzdí, protože vidí, že zájem jde dolů. Psali jsme o tom nejednou a vždy se to týkalo jiných trhů EU. U nás? Tady se neděje nic, lidi její ceny nutně dál akceptují, a tak se nůžky dál rozevírají.
Nový důkazem budiž dění v Austrálii, kde česká automobilka razantně zlevňuje model Karoq. U nás se prodává v základu ve výbavě Ambition s motorem 1,5 TSI se 150 koňmi a manuální převodovkou od 715 900 Kč, s automatem jste v úplném základu na 765 900 Kč. Kdo tohle Škodě za základní Karoq dá? Netuším, ale takoví lidé musejí existovat. V Austrálii neexistují, a tak tam škodovka zlevnila základní Karoq na 39 990 AUD, tedy asi 595 900 Kč. To je o 120 tisíc korun méně a nejnižší cena za několik posledních let, přitom v základu je znovu 150koňový turbobenzin (akorát tady jde o 1,4 TSI) dokonce s automatem. Pokud tedy vedle sebe dáme výkonově a technicky srovnatelné verze, rozdíl v základní cenovce je 170 tisíc korun. Sto sedmdesát tisíc. To je velký rozdíl, o Karoqu za 546 tisíc korun s manuálem v základu bych možná i uvažoval, za 716 tisíc Kč ani omylem.
Obě základní verze nejsou výbavově totožné, Ambition ale není žádná našlapaná verze. Navíc v Austrálii po aktuálních slevách v průměru o víc jak 89 tisíc levněji koupíte i jiné varianty. Například vrcholný Sportline stojí od 52 490 AUD, tedy od 784 tisíc Kč. Technicky srovnatelný „český Sportline” od 915 tisíc Kč. Rozdíl je menší, ale pořád značný. Škoda prostě umí svá auta prodávat podstatně levněji, dokonce i poté, co je odveze na opačný konec světa. To ale nejdříve musí poznat, že je za víc moc lidí nekoupí. A to u nás zjevně nepoznává.



Škoda Karoq je u nás už hodně drahé zboží, lidé ji ale zjevně kupují. V zahraničí tomu tak být nemůže, proto přichází slevy. V Austrálii je po nich Karoq až o 170 tisíc Kč levnější než u nás, to už je pořádný rozdíl. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
dnesSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě 10:00
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejnovější články
GM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
před 6 hodinamiMansory už neví, jak hluboko ještě klesnout, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
před 7 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
před 9 hodinamiToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
před 10 hodinamiFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva