Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW

Po problémech v průběhu celého roku nešlo čekat zázraky, ale meziroční pokles o 61,1 procenta v měsíci, kdy trh jako celek roste a vykazuje rekordní odbyt za celý rok, je znovu velmi nepříjemným překvapením.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW

30.1.2021 | Petr Miler

Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW

/

Foto: FAW-VW

Po problémech v průběhu celého roku nešlo čekat zázraky, ale meziroční pokles o 61,1 procenta v měsíci, kdy trh jako celek roste a vykazuje rekordní odbyt za celý rok, je znovu velmi nepříjemným překvapením.

Volkswagen se po léta snažil dostat na trh levná auta, která by konkurovala značkám nacházejícím se pod ním, aniž by si zkazil vlastní renomé. To se mu léta nedařilo, a to ani za přispění Škody, která v mezičase zamířila možná i výše, než si Němci přáli. Proto si nakonec pomohli sami a za pomoci starší techniky stvořili značku Jetta.

Ta se představila teprve v dubnu rocku 2019, zaměřuje se primárně na čínský trh a zatím neexistují konkrétní plány na její další expanzi. Možná je to škoda, neboť zájem o novinky Jetty je opravdu velký. Abychom byli konkrétní, SUV jménem VS5 a VS7 a sedan VA3 si za loňský rok pořídilo v Číně 160 511 lidí. Co nás na tom ale zaujalo především - stačil jen rok a půl přítomnosti na trhu, aby Jetta prodejně pokořila Škodu s mnohem širším portfoliem, pro níž byl čínský trh po léta tím úplně největším a na němž prodávala i přes 350 tisíc aut ročně.

Už tomu není a v průběhu loňska jsme o problémech české značky psali opakovaně. Teď můžeme shrnout bilanci za celý rok 2020, která pro škodovku znamená jen 150 458 aut, meziroční propad skoro o 46 procent a nejhorší výsledek od roku 2009. Už to samo o sobě je velmi tristní, je ale třeba dodat, že realita je ještě horší, než tato čísla naznačují.

Čínský trh totiž po propadu z počátku roku začal v létě růst a prosinec byl nakonec při meziročním vzestupu o 6,2 procenta úplně nejlepším takovým obdobím za celý rok. Co Škoda? Dále ztrácela. Pouhých 13 687 prodaných vozů nelze označit jinak než za totální debakl, neboť to představuje meziroční pokles o více než 61 procent. Tohle už je opravdu vážné, neboť to přichází měsíce poté, co se škodovka začala snažit situaci změnit. A toto je výsledek.

Důvodů k tak rychlému ústup ze slávy bude více, právě úspěch nové levné značky VW je ale považován za jeden z důvodů těch hlavních. Zejména SUV VS5 a větší VS7 mají velmi blízko k tomu, co nabízí Škoda, přitom jsou podstatně levnější. Model VS5, tedy zmíněná jednodušší Škoda Karoq, startuje na částce 84 800 yuanů (cca 283 tisíc Kč). Je tedy levnější, než se původně počítalo - oproti zmíněnému Karoqu nabízené na českém trhu asi o polovinu. Pod kapotou přitom nemá litrový tříválec, nýbrž přeplňovanou jedna-čtyřku se 150 koňmi.

Druhý zmíněný model, VS7, který je pro změnu zjednodušenou Škodou Kodiaq s motory 1,4 TSI nebo 2,0 TSI o výkonu 150 resp. 180 koní, startuje na 106 800 yuanů (asi 357 tisíc Kč) je oproti zmíněnému Kodiaqu opět poloviční a prodává se tak dobře, že automobilka musela ceny zvyšovat.

Jetta VA3 neboli někdejší Volkswagen Jetta s novou tváří a chudším interiérem začíná ještě níže, zejména díky, že pod jeho kapotu se nastěhovala atmosférická jedna-pětka se 112 koňmi. Vůz je tak k mání od 65 800 CNY (cca 220 tisíc Kč), přičemž zákazníci mohou počítat třeba s manuální klimatizací nebo 8palcovým barevným displejem. V plné palbě je pak Jetta VA3 osazená vyhřívanými sedadly, automatem či parkovacími senzory vyjde na 92 800 CNY (cca 310 tisíc Kč).

Němci zjevně tak dlouho přemýšleli o tom, jak dovolit Škodě konkurovat třeba i Dacii, až si takovou Dacii udělali sami a trápí tím i Škodu v Číně. A dost možná by ji potrápili i zde, kdyby tu Jetty také nabídli. Pochopitelně nechceme říkat, že zlý VW zkazil škodovce kšefty, tak jednoduché to není. Jeden z faktorů čínského úpadku české automobilky to ale nepochybně je a pokud Jetta přijde s dalšími modely, které nebudou existujícím škodovkám až tak vzdálené a přitom budou stát zlomek jejich cen, bude ji krást zákazníků jen víc.


Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 1 - Jetta VS7 prodej cena 2020 00Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 2 - Jetta VS7 prodej cena 2020 00aŠkoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 3 - Jetta VS7 prodej cena 2020 01aŠkoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 4 - Jetta VS7 prodej cena 2020 02Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 5 - Jetta VS7 prodej cena 2020 02aŠkoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 6 - Jetta VS7 prodej cena 2020 02bŠkoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 7 - Jetta VS7 prodej cena 2020 03Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 8 - Jetta VS7 prodej cena 2020 04Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 9 - Jetta VS7 prodej cena 2020 05Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 10 - Jetta VS7 interier dalsi 01Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 11 - Jetta VS7 prodej cena 2020 06Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 12 - Jetta VS7 prodej cena 2020 07Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 13 - Jetta VS7 prodej cena 2020 08Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 14 - Jetta VS7 prodej cena 2020 09Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 15 - Jetta VS7 prodej cena 2020 10Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 16 - Jetta VS7 prodej cena 2020 11Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 17 - Jetta VS7 prodej cena 2020 12Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 18 - Jetta VS7 prodej cena 2020 13Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 19 - Jetta VS7 prodej cena 2020 14Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 20 - Jetta VS7 prodej cena 2020 15Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 21 - Jetta VS7 prodej cena 2020 15aŠkoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW - 22 - Jetta VS7 prodej cena 2020 16
Nové SUV Jetta VS7 vstoupilo do prodeje letos s cenami začínajícími okolo 300 tisících Kč, nakonec jej ale VW skoro o 20 procent zdražil. Přesto je to prodejní hit, který spolu s dalšími jen dvěma modely už prodejně překonává celé portfolio Škody v Číně. Foto: FAV-VW

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše