Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slova k zapamatování: Škoda očekává, že její elektromobily do 5 let prodejně překonají benziny a diesely
16.6.2023 | Petr Miler
Je to pětiletka jako vystřižená z projevu Milouše Jakeše. Pokud má Škoda něčeho takového skutečně dosáhnout, pak leda za cenu totální devastace prodejů spalovacích aut. Dnes u nás její elektromobily mají podíl na trhu 1,2 procenta, změnit to za 5 let na 50,1 procent bude oříšek.
Nejhorší je, když lidé z jakéhokoli důvodu přestanou přemýšlet. Není to zase tak výjimečné - někteří se stanou něčím posedlí, jiní na něčem závislí, další se něčeho nebo někoho zamilují, podobných příčin je nespočet. Domluvit se s někým takovým na čemkoli rozumném je prakticky nemožné. Však zkuste feťákovi domluvit, aby přestal fetovat, manželce posedlé jiným mužem, aby ho nechala být, nebo sebe přimět k rozumnému přístupu k vaší ženě, pokud ji tak moc milujete, i když vás přesto soustavně podvádí a využívá.
Jsou to složité situace, ze kterých je obvykle možné dostat se jen velmi náročnou, často měsíce či roky trvající katarzí. Ale to je soukromý život, v byznysu by měl zdravý rozum fungovat vždy a firmy přimět nabízet co nejlepší řešení ušitá na míru jejich zákazníkům. V automobilovém světě to přesto platí čím dál méně a je smutné, že jednou z nejvíce posedlých, na čemsi závislých, do nesmyslu zamilovaných a ve výsledku dogmaticky uvažujících firem se stala Škoda.
Za svůj profesní život jsem se seznámil se spoustou lidí pracujících v Mladé Boleslavi. Nechci házet všechny do jednoho pytle, zejména lidé z vývoje sice dělají, co se jim řekne, ale jsou k některým věcem značně skeptičtí. Ale je to menšina - zbytek je až slepě oddán představě, že pro škodovku má smysl jít cestou nabídky pouze elektrických aut, i když to ve skutečnosti žádný smysl nemá.
Image Škody je postavena kolem racionálně pojatých aut za rozumnou cenu. Co s takovými mají společného více jak dvoutunové Enyaqy a podobné nesmysly za snadno 1,5 milionu korun, které můžete rozumně používat jen v úterý a v dubnu za dobrého počasí? Nic, to není řečnická otázka. Stačí si uvědomit, že elektromobil by potřeboval asi 1,5tunovou baterii za snadno milion korun s životností 8, možná 10 let, aby vyrovnal potenciál primitivní 60litrové nádrže nafty, která stojí pár korun, vydrží věky a přes 60 kilo bude vážit jen plná.
Z pohledu Škody jsou elektromobily ve své současné podobě neprodejný nesmysl nevyžádaný prakticky nikým z jejích zákazníků - takhle je to jednoduché. Firma by měla usilovat o to, aby mohla nabízet všechno ostatní, jen ne to, maximálně při tom dostát zákonným požadavkům. Ale ne, ona si řekla, že elektromobily jsou boží, že kupci Fabie za 330 tisíc najednou někde vezmou milion, koupí si za třikrát vyšší cenu horší auto a budou šťastní. To si přece nikdo soudný nemůže myslet.
Škoda ale zůstává zaslepena a dogmaticky oddaná této myšlence. Jak moc? To nejlépe ukazují slova šéfa australského zastoupení Škody Michaela Irmera, který se rozpovídal o aktuálních cílech firmy. Prognóza Škody nyní předpokládá, že elektromobily značky předčí prodeje benzinových a naftových modelů do pěti let. Z pohledu Australana je to obzvláště pikantní, neboť Austrálie je na tom s nákloností k elektromobilům dost bídně a většina ostatních výrobců očekává, že benzinové a naftové motory zůstanou v Austrálii dominantní až daleko do příští dekády. Škoda má ale stejný stav za cíl všude, tedy jistě u nás.
Je to dost šílená vize, když uvážíme, že elektromobily mají letos na prodejích Škody v Česku podíl 1,2 procenta. V Austrálii jde pak o čistou nulu, na které se nic nezmění do počátku roku 2025, neboť do té doby se nebude v zemi prodávat ani Enyaq. Takže Škoda chce během 3,5 roku změnit 0 v 50,1 procenta v Austrálii? A 1,2 procenta v 50,1 u nás za 5 let? Tomu snad nikdo soudný nemůže věřit.
Jestli tomu věří Irmer, nevíme, je ale opravdu řádně „poučený”: „Spotřebitelé dávají opravdu jasně najevo, že je chtějí (elektrická auta - pozn. red.) stále více. A teď si myslím, že se dostáváme přes bod zvratu, kdy každý zná někoho s elektrickým autem. A pak je najednou méně neobvyklé ho mít, méně podivné a méně děsivé,” říká. Kolik lidí tato auta opravdu chce? A jak o nich smýšlí? My tedy známe nejen dost lidí s elektromobily, ale hlavně samotné elektromobily. A představa života s nimi je děsivá až až..
Pochopitelně neříkáme, že se to nemůže stát. Pokud Škoda prodá tou dobou 3 auta a 2 budou elektrická, cíl bude splněn. Zadupáním spalovacích modelů do země jde leccos, ale aby prodeje elektroaut vzrostly tak, aby se jich prodalo místo 400 asi 18 tisíc od ledna do května, to je obzvlášť českou optikou ryzí iluze.
Zapamatujme si tedy slova škodovky a suďme je za pět let. Podle nás zcela postrádají smysl pro realitu, ale třeba nás čas vyvede z omylu.






Škoda je posedlá elektromobily tak moc, že si myslí, že jich bude nadpoloviční počet prodávat už za 5 let třeba i u nás nebo v Austrálii, kde do začátku roku 2025 nebude nabízet ani nesmyslný Enyaq. Good luck with it, chce se říci. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Drive, SDA
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před hodinou
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
před 2 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 8 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
