Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smart Forstars: budoucností Smartu je malý elektrický Evoque
14.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Budoucnost Smartu se rýsuje v konceptu městského crossoveru na baterky a perličkou v podobě videoprojektoru za přední kapotou.
Úspěch Range Roveru Evoque přitahuje k dvoudveřovým crossoverům další a další automobilky jako nově objevená zlatá žíla hejno prospektorů. Nepochybujeme o tom, že bude mít tato auta během pár let každý, kdo chce na trhu něco znamenat, být ale mezi prvními znamená možnost vzít si pár zlatých nugetů bez většího boje. Automobilka Range Rover má své jisté, dnes se přidalo Mini se sériovým modelem Paceman a o slovo se hlásí německý Daimler s konceptem rozvíjejícím nový segment o pár tříd níž.
Podle Smartu, jehož logo se objevilo na přídi vozu pojmenovaného Forstars (tedy „pro hvězdy“), bychom měli v kombinaci prodlouženého příštího modelu Fortwo a SUV spatřovat takzvané Sports Utility Coupe. Ať už pro něj Němci vymysleli jakoukoli definici, oproštěno od nánosu pozlátka a patosu tu máme zvýšenýměstský hatchback s délkou 3 550 mm, šířkou 1 710 mm, výškou 1 505 mm a pouze dvousedadlovou kabinou, jejíž handicap kompenzuje (oproti modelu Fortwo) zvětšený zavazadlový prostor.
Pokud si pořád dost dobře nemůžete dát Forstars do kontextu se současnými produkty Smartu, můžeme pomoct dalšími exaktními parametry. Rozvor konceptu je 2 470 mm a to znamená, že je o celých 603 mm delší než nabízí Fortwo. Rozšířen byl také rozchod kol - vpředu o 193 mm na celkových 1 475 mm a vzadu o 90 mm na konečných 1 475 mm. Aby nová studie na pařížském autosalonu náležitě „zamrkala“ na návštěvníky, Smart ji postavil na jedenadvacetipalcová kola s pneumatikami o rozměru 245/35 ZR21, které se společně s černými lemy blatníků a dvoubarevným lakem karoserie starají o podstatnou část „crossoverovitosti“.
V duchu dnešní falešné environmentality se o pohon vozu nestará normální spalovací motor nebo alespoň hybridní ústrojí, ale o pohyb vpřed se stará výlučně elektromotor o výkonu 82 koní a točivém momentu 135 newtonmetrů pocházející ze společného vývoje se společností Brabus pro model Fortwo Electric. Ačkoli „tankování“ lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 17,6 kWh (ekvivalent přibližně 4,4 litru nafty) bude trvat kolem pěti hodin a reálný dojezd odhadujeme při opatrném zacházení s plynem kolem 100 kilometrů, ve městě by snad podobné auto smysl dávalo.
Použitelnost by však byla zcela jistě podmíněna nevyužíváním nejvyšší rychlosti 130 km/h a jen sporadickým aktivováním projektoru umístěného za elektricky odklápěcím krytem v přední kapotě. Tahle pozoruhodná libůstka (či spíše blbůstka) se do série podívá asi jen stěží, ale nápad spojit svůj mobil naditý filmy prostřednictvím rozhraní Bluetooth s automobilem a promítat je na stěnu garáže může mít pro mnohé zajímavé kouzlo. Tedy do chvíle, než vám na okno nezaklepe někdo s Ochranného svazu autorského.
Co lze také považovat za poměrně zajímavý nápad, je možnost změnit směr projekce. Jinak řečeno, můžete si nechat z kamery parkovacího systému promítat na displej mobilního telefonu obrazový výstup a Smart dokonce tvrdí, že telefon nahradí vnitřní zpětné zrcátko. Jestli jde ale o skutečný záměr připravovaný do výroby nebo jen výkřik konceptu, to dnes ještě nevíme, každopádně máme tímto za sebou další světovou premiéru.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.


















Může být tohle předzvěst nové generace modelu Forfour? Teoretiky možná ano, nejsme si ale jisti tím, že by tento vůz při délce jen 3,5 metru nabídl plnohodnotné místo pro čtyři cestující
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1