Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci

Záměr prosadit se i mimo Čínu vytahuje v posledních letech z rukávu stále více tamních automobilek, setkání s realitou ale mohou být tvrdá. V tomto případě to po letech paběrkování skončilo úplně nejhůř.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci

1.12.2022 | Petr Miler

Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci

/

Foto: Borgward

Záměr prosadit se i mimo Čínu vytahuje v posledních letech z rukávu stále více tamních automobilek, setkání s realitou ale mohou být tvrdá. V tomto případě to po letech paběrkování skončilo úplně nejhůř.


V roce 2015 jsme na autosalonu ve Frankfurtu byli svědky oživení pomalu zapomenuté německé značky Borgward. Nestalo se tak ale díky Němcům, kteří by si vzpomněli na svou vlastní minulost, nýbrž dílem čínské automobilky Beiqi Foton Motor, která spadá pod koncern BAIC. Číňany tehdy napadlo, že by po předchozích neúspěšných pokusech mohli v Evropě i jinde ve světě prorazit za pomoci značek, které lidem nebudou připadat čínské. A tak se přesně o to pokusili.

Prodej prvního modelu BX7 odstartoval v roce 2016, tehdy ale jen v Číně. V roce 2018 se ovšem Borgward začal prodávat také ve své někdejší domovině, mimo to značka začala rozšiřovat své sítě také v Rusku, Indii, Brazílii a Mexiku. Zdálo se tehdy, že vše jde jako na drátkách a svět leží Borgwardu u nohou. Ostatně, pro rok 2020 měla tato automobilka smělý cíl, prodat 800 tisíc vozů na celém světě během 12 měsíců. Už v roce 2019 ale přišel velký zádrhel.

Beiqi Foton Motor tehdy prodal svůj 67procentní podíl ve firmě jiné čínské společnosti Ucar, která se zaměřuje na sdílené jízdy a pronájem aut. Ta zpočátku navýšila prodeje, neboť modernizovala své vozové parky. A prodej více jak 54 tisíc vozů jen v Číně vypadal jako dobrý rozjez, ovšem tento trend měl jen krátký život. Ucar neměl potřebné znalosti a ani zázemí, které by Borgward potřeboval k plánované expanzi. A aby toho nebylo málo, její spoluvlastník Charles Zhengyao Lu se dostal do hledáčku úřadů kvůli údajným účetním machinacím.

Rok 2020 tak nakonec místo 800 tisíc prodaných vozů přinesl jen eskalaci problémů. I Borgward doplatil na koronavirová omezení, a tak poté, co v lednu v Číně prodal 2 105 vozů, v únoru evidoval už jen 143 prodejů. Později sice došlo k drobnějšímu nárůstu, ovšem celkově značka za rok 2020 prodala jen 8 740 aut. Dnes už víme, že to byl začátek konce.

Borgward se chvíli vzdát nechtěl, na trhu ale neuspěl a v poslední době selhal i při snaze hledat strategického investora či kupce. Firma tak byla nucena vyhlásit bankrot a pekingský soud tento týden rozhodl o dalším postupu. Rozumná restrukturalizace společnosti není možná, a tak firma skončila v likvidaci. Její zbytky tedy budou rozprodány ve prospěch věřitelů.

Je to smutný konec, už vzhledem k množství nových či staronových čínských automobilek toužících uspět na západních trzích ale předpokládáme, že to není naposledy, co o takovém výsledku slyšíme. Dodejme, že postup Borgwardu nebyl úplně typický - firma vycházela z licencované techniky „západních” značek (zejména staré platformy GM2900 koncernu General Motors, kterou používaly třeba Saaby), takže nešlo o žádné klony. Jenže právě kvůli tomu byly Borgwardy moc drahé. Kopírování představuje pro Číňany zjevně efektivnější způsob existence, jakkoli smutně to může znít.


Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 1 - Borgward BX7 prvni foto 01Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 2 - Borgward BX7 prvni foto 02Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 3 - Borgward BX7 prvni foto 03Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 4 - Borgward BX7 prvni foto 04Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 5 - Borgward BX7 prvni foto 05Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 6 - Borgward BX7 prvni foto 06Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 7 - Borgward BX7 interier 01Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 8 - Borgward BX7 interier 02Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 9 - Borgward BX7 interier 03Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 10 - Borgward BX7 interier 04Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci - 11 - Borgward BX7 interier 05
Borgward BX7 se v Evropě prodával od roku 2018 a měl to být hit. Za celou tu dobu tu ale Číňany ovládaná, znovuzrozená německá značka má na kontě jen něco kolem 100 registrací, jinde ve světě nebylo o mnoho lépe. S Borgwardem je tak konec, soud zahájil likvidaci společnosti. Foto: Borgward

Zdroj: Xinhua News Agency

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.