Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snahy EU o zákaz spalovacích aut narazily v další zemi, tady už nepůjde jen o divadýlko
28.6.2022 | Petr Prokopec
Kolikrát už jsme slyšeli někoho tomuto nesmyslu odporovat, když ale došlo na lámání chleba, zvedali takoví dokonce ruku pro nebo požadovali leda kosmetické změny. Z úst ministra zahraničních věcí a obchodu Maďarska zaznívají i teď jasná slova.
Na počátku tohoto měsíce dal Evropský parlament zelenou návrhu, který by od roku 2035 fakticky zakázal prodej nových aut se spalovacími motory. Brusel požaduje stoprocentní redukci emisí CO2, celý návrh ale není postaven způsobem, aby to tak skutečně bylo. Je postaven tak, aby to „pro někoho vyšlo”.
Ten někdo jsou pochopitelně elektrická auta, která jsou podle EU bezemisní, i když to v žádném případě není pravda. Kdyby politikům skutečně šlo o životní prostředí, požadovali by, aby byla v potaz brána vždy emisní stopa spojená s celým životním cyklem aut, tedy všechno od jejich výroby po ekologickou likvidaci. A samozřejmě včetně nákladů spojených s výrobou elektřiny, kterou spotřebovávají. V tu chvíli by se ale elektromobily rozhodně nestaly jediným schůdným řešením, však i organizace podřízená EU říká, ze touto optikou jsou nejčistší diesely.
S rozumnými argumenty ale v poslední dekádě vyrukovaly stovky či dost možná tisíce expertů, vědců a dalších erudovaných a zkušených lidí, nic to nebylo platné. O výsledku rozhodovali lidé jako pirátský europoslanec Mikuláš Peksa, který sice s návrhem nesouhlasil, ruku pro něj ale zvedl s tím, že na stole nebylo žádné jiné řešení. To je skutečně výsměch do tváře obyčejných lidí - jiné řešení na stole bylo, říci ne. Status quo, jak ukázala už výše odkazovaná studie, není vůbec nic špatného.
Pokrytce a zrádce ale dnes nechme stranou, i bez odporu Čechů začala návrhu vznikat opozice v jednotlivých zemích, které jej musí akceptovat, má-li se stát závazným. Absurdní výkřiky Slováků nebo Italů nechme být, ty neznamenají vůbec nic. Jde spíše o divadýlko pro voliče, zástupci těchto zemí už předem volají leda po nic neřešících kompromisech. Tuhle hloupost je ale třeba spláchnout do záchodu a mnohem spíše by se o to mohlo zasadit Maďarsko, které podle všeho stále neztrácí zdravý rozum. A na svůj odpor k určitým věcem nezapomene jen proto, že mu Brusel slíbí miliardy euro na tu či onu věc, kterou stejně nepotřebuje.
Maďarský ministr zahraničních věcí a obchodu Péter Szijjártó uvedl, že Evropa momentálně není v situaci, kdy by si mohla dovolit střelbu do vlastních nohou. Z ochrany klimatu se tak nemá stát politický nástroj zvrácené ideologie. Zvláště když kvůli tomu bude starý kontinent v rámci konkurenceschopnosti tahat za kratší kus provazu.
„Inflace, vzrůstající ceny vzácných kovů a trhliny v dodavatelských řetězcích představují pro automobilovou branži zásadní výzvy. Nyní proto není čas tesat do kamene konkrétní datum. Emise sice musí být sníženy, hnacím rozumem by však měl být zdravý rozum,“ uvedl Szijjártó s tím, že „zatěžovat tento sektor není dobré, zvláště ve chvíli, kdy evropská ekonomika potřebuje podporu“. Je tak skoro jisté, že Maďarsko se plošnému omezování bude bránit zuby nehty. A jak jsme již několikrát zmínili, pevný odpor jediné země bude pro zastavení celé této absurdity stačit.
Při pohledu na suchá čísla je navíc pochopitelné, proč zrovna maďarský ministr zastává tak odmítavé stanovisko. Automobilový sektor totiž do tamní ekonomiky přináší každoročně zhruba 10 biliónů forintů (cca 622 miliard korun) a zaměstnává okolo 150 tisíc lidí. Devastace konkurenceschopnosti tamního průmyslu by tak znamenalo rozsáhlé ekonomické škody včetně propuštění. Česká republika je ve velmi podobné pozici, tady ale vítězství zdravého rozumu rozhodně nečekejme.



Maďarský ministr zahraničních věcí Péter Szijjártó (na snímcích třetí zleva) se nedávno zúčastnil položení základního kamene továrny BMW v Debrecenu. Půjde o jednu z řady továren v zemi, i proto Maďarsko tak odporuje řízené likvidaci konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Foto: BMW
Zdroj: The Budapest Times
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva