Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snahy EU o zákaz spalovacích aut narazily v další zemi, tady už nepůjde jen o divadýlko
28.6.2022 | Petr Prokopec
Kolikrát už jsme slyšeli někoho tomuto nesmyslu odporovat, když ale došlo na lámání chleba, zvedali takoví dokonce ruku pro nebo požadovali leda kosmetické změny. Z úst ministra zahraničních věcí a obchodu Maďarska zaznívají i teď jasná slova.
Na počátku tohoto měsíce dal Evropský parlament zelenou návrhu, který by od roku 2035 fakticky zakázal prodej nových aut se spalovacími motory. Brusel požaduje stoprocentní redukci emisí CO2, celý návrh ale není postaven způsobem, aby to tak skutečně bylo. Je postaven tak, aby to „pro někoho vyšlo”.
Ten někdo jsou pochopitelně elektrická auta, která jsou podle EU bezemisní, i když to v žádném případě není pravda. Kdyby politikům skutečně šlo o životní prostředí, požadovali by, aby byla v potaz brána vždy emisní stopa spojená s celým životním cyklem aut, tedy všechno od jejich výroby po ekologickou likvidaci. A samozřejmě včetně nákladů spojených s výrobou elektřiny, kterou spotřebovávají. V tu chvíli by se ale elektromobily rozhodně nestaly jediným schůdným řešením, však i organizace podřízená EU říká, ze touto optikou jsou nejčistší diesely.
S rozumnými argumenty ale v poslední dekádě vyrukovaly stovky či dost možná tisíce expertů, vědců a dalších erudovaných a zkušených lidí, nic to nebylo platné. O výsledku rozhodovali lidé jako pirátský europoslanec Mikuláš Peksa, který sice s návrhem nesouhlasil, ruku pro něj ale zvedl s tím, že na stole nebylo žádné jiné řešení. To je skutečně výsměch do tváře obyčejných lidí - jiné řešení na stole bylo, říci ne. Status quo, jak ukázala už výše odkazovaná studie, není vůbec nic špatného.
Pokrytce a zrádce ale dnes nechme stranou, i bez odporu Čechů začala návrhu vznikat opozice v jednotlivých zemích, které jej musí akceptovat, má-li se stát závazným. Absurdní výkřiky Slováků nebo Italů nechme být, ty neznamenají vůbec nic. Jde spíše o divadýlko pro voliče, zástupci těchto zemí už předem volají leda po nic neřešících kompromisech. Tuhle hloupost je ale třeba spláchnout do záchodu a mnohem spíše by se o to mohlo zasadit Maďarsko, které podle všeho stále neztrácí zdravý rozum. A na svůj odpor k určitým věcem nezapomene jen proto, že mu Brusel slíbí miliardy euro na tu či onu věc, kterou stejně nepotřebuje.
Maďarský ministr zahraničních věcí a obchodu Péter Szijjártó uvedl, že Evropa momentálně není v situaci, kdy by si mohla dovolit střelbu do vlastních nohou. Z ochrany klimatu se tak nemá stát politický nástroj zvrácené ideologie. Zvláště když kvůli tomu bude starý kontinent v rámci konkurenceschopnosti tahat za kratší kus provazu.
„Inflace, vzrůstající ceny vzácných kovů a trhliny v dodavatelských řetězcích představují pro automobilovou branži zásadní výzvy. Nyní proto není čas tesat do kamene konkrétní datum. Emise sice musí být sníženy, hnacím rozumem by však měl být zdravý rozum,“ uvedl Szijjártó s tím, že „zatěžovat tento sektor není dobré, zvláště ve chvíli, kdy evropská ekonomika potřebuje podporu“. Je tak skoro jisté, že Maďarsko se plošnému omezování bude bránit zuby nehty. A jak jsme již několikrát zmínili, pevný odpor jediné země bude pro zastavení celé této absurdity stačit.
Při pohledu na suchá čísla je navíc pochopitelné, proč zrovna maďarský ministr zastává tak odmítavé stanovisko. Automobilový sektor totiž do tamní ekonomiky přináší každoročně zhruba 10 biliónů forintů (cca 622 miliard korun) a zaměstnává okolo 150 tisíc lidí. Devastace konkurenceschopnosti tamního průmyslu by tak znamenalo rozsáhlé ekonomické škody včetně propuštění. Česká republika je ve velmi podobné pozici, tady ale vítězství zdravého rozumu rozhodně nečekejme.



Maďarský ministr zahraničních věcí Péter Szijjártó (na snímcích třetí zleva) se nedávno zúčastnil položení základního kamene továrny BMW v Debrecenu. Půjde o jednu z řady továren v zemi, i proto Maďarsko tak odporuje řízené likvidaci konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Foto: BMW
Zdroj: The Budapest Times
Bleskovky
Asi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
před 10 hodinamiDekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
včeraŽena neuvěřitelně nezvládla parkování se svým Mercedesem, na výsledek svého počínání bude dlouho vzpomínat
11.8.2022
Nové na MotoForum.cz
- Časový program pro Austrian GP včera 15:30
- Royal Enfield Hunter 350: městský roadster 12.8.2022
- Can-Am Pulse a Origin: návrat do jedné stopy 11.8.2022
- Iannone uvažuje o comebacku 11.8.2022
- Petr Svoboda dostal do Francie wild card 10.8.2022
Nejčtenější články
Levná čínská Škoda Octavia Scout se dočkala speciální edice, výhodně nabídne ještě víc
14.7.2022Automobilka zkusila obhájit, proč její elektromobil produkuje víc emisí než spalovací auta, připomíná to politiky
14.7.2022Řidička zkouší využít tahanic okolo zákazu potratů v USA svérázným způsobem, může rozvrátit celou legislativu
14.7.2022Kauza údajně obtěžovaných lesbických fanynek F1 ukazuje, kam až mohou zajít snahy o ohledy k menšinám
14.7.2022Levně na prodej je dodnes nejetý nezničitelný Mercedes. Je to ideál pro ty, kterým nová auta nevoní
14.7.2022
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.13. 22:54 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 08.13. 21:54 - Sajmik
- Rodinne auto 08.13. 14:11 - Jaggie
- Benzín nebo diesel Vw Touran 08.13. 08:49 - Čičo
- Benzina paliva 08.13. 07:39 - řidičBOB
- Audi Q5 50TDI 08.12. 23:24 - honziss
- S větrem ve vlasech.... 08.12. 11:08 - pavproch
- Politický koutek 08.11. 23:46 - Stepan