Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km

Pokud politici přestanou směřovat pozornost techniků k jedinému řešení za každou cenu, můžeme se i z jiných stran dočkat zajímavých inovací. Toto posouvá termální účinnost spalovacího motoru výrazně za hranici 40 procent.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km

29.8.2022 | Petr Prokopec

Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km

/

Foto: Geely

Pokud politici přestanou směřovat pozornost techniků k jedinému řešení za každou cenu, můžeme se i z jiných stran dočkat zajímavých inovací. Toto posouvá termální účinnost spalovacího motoru výrazně za hranici 40 procent.

Termální účinnost spalovacích motorů asi není třeba dlouze vysvětlovat, jde o procento vstupní energie, které dokáží přetvořit na pohybovou energii. Pokud tedy používáte třeba Toyotu osazenou ústrojím Dynamic Force se 41procentní účinností, znamená to, že vstupní energie je z 41 procent využita pro pohon vozu. Leckomu to může přijít jako nízké číslo, ještě před pár dekádami jsme se ale bavili klidně o hodnotách mezi 20 a 30 procenty. A navíc neznamená, že veškerá zbylá energie přijde vniveč, zejména v zimě lze její podstatnou část použít pro vytápění interiéru.

Vedle elektromotorů s účinností snadno přes 90 % to vypadá jako prehistorické řešení, je třeba ale vnímat i výhody. Jednak je tu využitelnost části oné zbylé energie, především je ale nutné nezapomínat, že elektřina pro elektromobily nevzniká z ničeho. Pokud ji vyrábíte z fosilních paliv (což je celosvětově stále jasně dominantní zdroj), pak v podstatě s účinností začínáte tam, kde spalovací motory končí. A i když ne, žádný zdroj není 100% účinný, žádný není bezemisní. A když si přidáte ztráty přenosové soustavy, ztráty transformace, výrazné ztráty při dobíjení či ztráty onoho elektromotoru, snadno zjistíte, že celková bilance je snadno podobná, ne-li horší. Bojovat o každé procento účinnosti spalovacích motorů a jejich potenciál stále nebyl vyčerpán.

Bylo by tedy jen chybou, kdyby výrobci ustoupili od jejich dalšího vývoje. V Evropě k tomu bohužel vše směřuje, v Asii nikoli. Nové, převratně účinné motory SkyActiv-3 chystá Mazda, zatím ale neupřesnila, kdy je představí. Měla by se ale snažit, neboť Japonci v poslední době opakovaně dostávají facky do tváře od čínských výrobců. Značka BYD už dříve se svým ústrojím Xiaoyun dosáhla 43procentní termální účinnosti, čímž překonala Toyotu a na krátko usedla na automobilový trůn. Z toho jí ovšem aktuálně sesadilo Geely, jehož nový 1,5litrový motor DHE15 je spojen dokonce se 43,32 procenty termální účinnosti. Pohonná jednotka je přitom součástí hybridního ústrojí zvaného Leishen Hi-X.

My se dnes zaměříme jen na jeho spalovací část, která operuje v režimu blízkém tzv. Millerově cyklu. Nejde o skutečný Millerův cyklus, nýbrž adaptaci Ottova cyklu, u kterého je kompresní fáze kratší než ta výfuková. Díky tomu má motor při stlačení směsi nižší odpor a tím dochází na onu vyšší účinnost. Zajímavé přitom je, že Číňané (podobně jako Mazda u SkyActivu-X) u jednotky použili kompresor a nikoliv turbodmychadlo. První zmíněný totiž není roztáčen výfukovými plyny, nýbrž řemenem od samotného spalovacího motoru.

Geely zároveň agregát spojilo s převodovkou DHP Pro, jejíž součástí jsou dva elektromotory schopné vyprodukovat až 4 920 Nm točivého momentu. Celá soustava pak váží jen 120 kg. Elektrické jednotky zvané Leishen E-Drive přitom zvládají operovat na bázi 800voltové architektury a mohou nabídnout až 646 koní. Až tak vysoko se však zatím Geely nevydalo, první vlaštovka v podobě SUV Xingyue L Hi-X totiž disponuje „jen“ 245 koňmi.

Další fakta jsou zajímavější. I přes relativně nízký výkon se totiž vůz dostane na stovku již za 7,9 sekundy. Průměrně si pak má říci jen o 4,3 litru paliva na 100 kilometrů i díky tomu, že v rychlostech do 20 km/h funguje pouze elektrické ústrojí. Mezi 20 a 70 km/h pak roztáčí přední kola spalovací i elektrický agregát, zatímco při volbě vyššího tempa již vše obstarává pouze 1,5litrový spalovací motor a elektromotor se připojuje v případě potřeby.

Geely Xingyue L Hi-X se již začalo prodávat, čínská automobilka nicméně novým efektivnějším ústrojím hodlá osadit i další své novinky. Nebylo by pak ani překvapivé, kdyby právě tyto vozy zamířily do Evropy, kde zavedeným automobilkám způsobí nemalé problémy. Zvláště pokud se cena 4,77metrového SUV s reálným dojezdem okolo 1 400 kilometrů (na 60litrovou nádrž) bude pohybovat poblíž 620 tisíc korun, za které je nabízeno ve své domovině.


Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 1 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 06Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 2 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 07Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 3 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 08Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 4 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 09Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 5 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 10
Geely se pyšní novým spalovacím motorem s nejvyšší termální účinností na světě. Foto: Geely

Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 6 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 01Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 7 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 02Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 8 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 03Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 9 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 04Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km - 10 - Geely Xingyue L Hi-X 2022 prvni sada 05
Automobilka toto ústrojí již začala nabízet, a to pod kapotou modelu Xingyue L Hi-X v rámci hybridní pohonné soustavy. Foto: Geely

Zdroj: Geely

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše