Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spalovací motory ještě neřekly poslední slovo, novinka s rekordní účinností ujede na jednu nádrž 1 400 km
29.8.2022 | Petr Prokopec
Pokud politici přestanou směřovat pozornost techniků k jedinému řešení za každou cenu, můžeme se i z jiných stran dočkat zajímavých inovací. Toto posouvá termální účinnost spalovacího motoru výrazně za hranici 40 procent.
Termální účinnost spalovacích motorů asi není třeba dlouze vysvětlovat, jde o procento vstupní energie, které dokáží přetvořit na pohybovou energii. Pokud tedy používáte třeba Toyotu osazenou ústrojím Dynamic Force se 41procentní účinností, znamená to, že vstupní energie je z 41 procent využita pro pohon vozu. Leckomu to může přijít jako nízké číslo, ještě před pár dekádami jsme se ale bavili klidně o hodnotách mezi 20 a 30 procenty. A navíc neznamená, že veškerá zbylá energie přijde vniveč, zejména v zimě lze její podstatnou část použít pro vytápění interiéru.
Vedle elektromotorů s účinností snadno přes 90 % to vypadá jako prehistorické řešení, je třeba ale vnímat i výhody. Jednak je tu využitelnost části oné zbylé energie, především je ale nutné nezapomínat, že elektřina pro elektromobily nevzniká z ničeho. Pokud ji vyrábíte z fosilních paliv (což je celosvětově stále jasně dominantní zdroj), pak v podstatě s účinností začínáte tam, kde spalovací motory končí. A i když ne, žádný zdroj není 100% účinný, žádný není bezemisní. A když si přidáte ztráty přenosové soustavy, ztráty transformace, výrazné ztráty při dobíjení či ztráty onoho elektromotoru, snadno zjistíte, že celková bilance je snadno podobná, ne-li horší. Bojovat o každé procento účinnosti spalovacích motorů a jejich potenciál stále nebyl vyčerpán.
Bylo by tedy jen chybou, kdyby výrobci ustoupili od jejich dalšího vývoje. V Evropě k tomu bohužel vše směřuje, v Asii nikoli. Nové, převratně účinné motory SkyActiv-3 chystá Mazda, zatím ale neupřesnila, kdy je představí. Měla by se ale snažit, neboť Japonci v poslední době opakovaně dostávají facky do tváře od čínských výrobců. Značka BYD už dříve se svým ústrojím Xiaoyun dosáhla 43procentní termální účinnosti, čímž překonala Toyotu a na krátko usedla na automobilový trůn. Z toho jí ovšem aktuálně sesadilo Geely, jehož nový 1,5litrový motor DHE15 je spojen dokonce se 43,32 procenty termální účinnosti. Pohonná jednotka je přitom součástí hybridního ústrojí zvaného Leishen Hi-X.
My se dnes zaměříme jen na jeho spalovací část, která operuje v režimu blízkém tzv. Millerově cyklu. Nejde o skutečný Millerův cyklus, nýbrž adaptaci Ottova cyklu, u kterého je kompresní fáze kratší než ta výfuková. Díky tomu má motor při stlačení směsi nižší odpor a tím dochází na onu vyšší účinnost. Zajímavé přitom je, že Číňané (podobně jako Mazda u SkyActivu-X) u jednotky použili kompresor a nikoliv turbodmychadlo. První zmíněný totiž není roztáčen výfukovými plyny, nýbrž řemenem od samotného spalovacího motoru.
Geely zároveň agregát spojilo s převodovkou DHP Pro, jejíž součástí jsou dva elektromotory schopné vyprodukovat až 4 920 Nm točivého momentu. Celá soustava pak váží jen 120 kg. Elektrické jednotky zvané Leishen E-Drive přitom zvládají operovat na bázi 800voltové architektury a mohou nabídnout až 646 koní. Až tak vysoko se však zatím Geely nevydalo, první vlaštovka v podobě SUV Xingyue L Hi-X totiž disponuje „jen“ 245 koňmi.
Další fakta jsou zajímavější. I přes relativně nízký výkon se totiž vůz dostane na stovku již za 7,9 sekundy. Průměrně si pak má říci jen o 4,3 litru paliva na 100 kilometrů i díky tomu, že v rychlostech do 20 km/h funguje pouze elektrické ústrojí. Mezi 20 a 70 km/h pak roztáčí přední kola spalovací i elektrický agregát, zatímco při volbě vyššího tempa již vše obstarává pouze 1,5litrový spalovací motor a elektromotor se připojuje v případě potřeby.
Geely Xingyue L Hi-X se již začalo prodávat, čínská automobilka nicméně novým efektivnějším ústrojím hodlá osadit i další své novinky. Nebylo by pak ani překvapivé, kdyby právě tyto vozy zamířily do Evropy, kde zavedeným automobilkám způsobí nemalé problémy. Zvláště pokud se cena 4,77metrového SUV s reálným dojezdem okolo 1 400 kilometrů (na 60litrovou nádrž) bude pohybovat poblíž 620 tisíc korun, za které je nabízeno ve své domovině.
Geely se pyšní novým spalovacím motorem s nejvyšší termální účinností na světě. Foto: Geely
Automobilka toto ústrojí již začala nabízet, a to pod kapotou modelu Xingyue L Hi-X v rámci hybridní pohonné soustavy. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 5 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 7 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 8 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 9 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz