Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spása pro kriminální živly? Dodge ukázal nový speciál pro sledování podezřelých, je elektrický
27.8.2024 | Petr Miler
Jde o další ze způsobů využití automobilu, pro který se elektrický pohon nehodí. A dosavadní zkušenosti to už nejednou ukázaly. Ale proč přemýšlet tentokrát, když jste to neudělali v deseti předchozích případech? Elektřina je prostě odpověď na všechno.
Volba vhodného auta pro to či ono využití je dominantně racionální proces. Emoce v něm vždy hrají roli, ale pokud zcela zastíní rozum, vrátí se vám vaše nedbalost jako bumerang. Vaše srdce může toužit po Porsche 911, ale stěží s ním můžete rozumně jezdit, když poslední kilometr cesty k vám domů vede po poli. Můžete chtít mít ve firmě benzinová auta, ale stěží to ekonomicky ospravedlníte, když vaši obchodní cestující jezdí 100 tisíc km ročně a s dieselem to zvládnou o desítky procent levněji. Může se vám líbit sexy sportovní roadster, ale asi ho nepoužijete, když při 99,9 % cest jezdíte s dvěma malými dětmi a tchyní. Tchyni ještě dáte do kufru, ale co ty děti?
Humor stranou, takto bychom mohli pokračovat dlouho. Každé využití auta má zkrátka svá specifika, každá otázka vyžaduje trochu jinou odpověď, nad kterou je třeba přemýšlet. Pro něco se hodí auto zvýšené, pro něco nízké, pro něco malé, pro něco větší, někdy potřebujete diesel, jindy benzin, pro některé má smysl plyn. Někdy lidé potřebují pohon všech kol, jindy stačí předokolka, další preferují pohon zadních kol. Máme tu také automaty, manuály, počet sedadel, přepravní kapacitu... Je to milion proměnných, které v různých kombinacích v různé míře uspokojují různá přání.
Ale jakmile vstoupí do hry vstoupí elektrický pohon? No tak to vůbec, ten se najednou hodí úplně pro všechno a všechny v jakékoli podobě a není třeba nad ničím přemýšlet. Je to hit jako dynamit, jasná volba, král všech srdcí, kouzelník Merlin na kolech, pojízdný nástražný výbušný systém, no prostě bomba. Zní to hloupě? Jistě, přesně k takovému uvažování jsme ale roky tlačeni. Najednou nic nehraje roli, elektrický pohon je pro všechno skvělý, i když není.
Opakovaně jsem řekl, že proti němu nic nemám, při svém pracovním nasazení, místě pobytu apod. ho ale realisticky nemohu používat bez ústupků, které si nemohu dovolit udělat. Takových použití je milion a jedním z nich je elektromobil v roli policejního auta určeného pro pronásledování podezřelých. Na to potřebujete rychlost, tu elektromobily mají, ale také výdrž, neboť pronásledování je zřídka akce na pár desítek sekund. A tu elektromobily nemají obecně, tuplem pak ne, když mají jet soustavně rychle a jsou to těžké výkonné stroje.
Vidíme to na okruzích, třeba Porsche Taycan bere na okruhu téměř 205 kWh elektrické energie na 100 km. To znamená, že takto ujede 47 km na jedno úplně plné nabití. Ale kolikrát se někde v provozu budete pohybovat se 100 procenty baterek? V průběhu „šichty” se nejspíš dostanete níž a už 70% stav nabití znamená dojezd jen 32 km. Pro pronásledování kohokoli je to černý Petr jako hrom.
Takový nový elektrický Dodge Charger, který je ještě skoro o půl tuny těžší a má skoro stejné baterie, na tom nebude podstatně jinak. Přesto právě ten nyní Dodge ukázal v tradičním provedení Pursuit, který má pokračovat v odkazu svých předchůdců. Jak by ale mohl? Starší Chargery a Challengery se pro takové využití hodily kvůli své kombinaci dynamiky a použitelnosti, novinka má leda to první. A to nestačí, jak ukázaly už případy z minulosti - nikoli pomalejší Tesle Model S při pronásledování došla šťáva a Model Y se svého času také moc nepředvedl. V některých případech elektrický Charger může jistě stačit, ale je to to pravé auto, na které se dá spoléhat? Stejně jistě nikoli.
Automobilka jej přesto v této podobě nabídne a už ukázala jeho první fotku. A je to elektrické provedení, ne verze se spalovacím motorem, to se pozná podle přídě. Jinak jde o klasický Charger Pursuit s černobílým lakem, majáky na střeše a na nápisem „To Protect and to Serve“ na přední kapotě. Možná by to mělo být „To Protect and to Swear”, tedy Chránit a klít, neboť to bude možná to jediné, co posádce zbude, až jí po chvíli začnou docházet baterky. A ono to bude stačit, nemusí ani úplně dojít, neboť dynamika naprosté většiny elektromobilů se citelně zhoršuje s mírou jejich nabití.
Považujeme to za hloupost, ale elektřina je dnes opravdu prezentována jako odpověď na všechno, tak proč ne na tohle, že? Co má Dodge s autem dál za lubem, je otázkou, obvykle dobře informovaní Mopar Insiders ale říkají, že vůz se ukáže na konferenci asociace policejních šéfů (IACP), která se koná v říjnu Bostonu. Tak schválně, jestli aspoň od nich zazní pár kritických slov. Britští policisté už byli schopni říci, že s elektromobily prostě nezvládají dělat svou práci, tedy úplně to samé, co o nich mohu říci sám.

Tohle auto vypadá jako spása pro kriminální živly, budou mít snazší „práci”. Ale tak to chodí, když se nemyslí a dogmaticky jedná. Foto: Dodge
Zdroje: Dodge, Mopar Insiders
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva