Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Specifikace revolučního dieselu na benzin Mazdy pro Evropu jsou zklamáním
7.2.2019 | Petr Prokopec
Japonci nedávno slibovali, že jejich převratný motor nabídne ještě více, než se dosud očekávalo. Jenže řeč byla o trzích s relativně levným benzinem a to ty evropské bohužel nejsou.
Jedním z nejočekávanějších vozů, které se letos dostanou do prodeje, je bezesporu nová Mazda 3. Ne však ani tak kvůli vzhledu či posunu interiéru na vyšší úroveň, ale kvůli obsahu motorového prostoru. V něm se kromě tradičních benzinových a dieselových motorů objeví i převratná jednotka SkyActiv-X, která využívá klasické svíčky pouze k úvodnímu zážehu obohacené směsi paliva, poté ale již funguje na bázi dieselového principu a zbytek směsi nechává vznítit tlakem.
Jak naznačoval uniklý polský ceník, nová Mazda 3 měla na evropské trhy dorazit v létě. Nicméně prezident severoamerické divize značky Masahiro Moto před pár dny naznačil, že zákazníci by se měli obrnit větší trpělivostí, ovšem z důvodu, kterému je třeba zatleskat. Mazda při pohledu na nízké americké ceny benzinu usoudila, že stavět marketing pouze na spotřebě by nezafungovalo, a proto měli technici začít dolovat z agregátu další výkon.
Moro sice již neřekl, co máme očekávat, nicméně pokud si uvědomíme, že původně se mluvilo o 190 koních, pak jsme počítali s 200 a více kobylami jako s jistotou. A je možné, že Mazda dokonce zajde ještě dále, což rozhodně není nereálné - koneckonců tu máme dva litry zdvihového objemu, které doplnil také kompresor.
Kam až se tedy Mazda dostane, není jisté. Co ale bohužel jisté je, to je skutečnost, že my z jejího dalšího ladění profitovat nebudeme. Na světě je totiž další ceník, tentokrát dokonce slovenský. A v něm nejsou zmíněny pouze částky požadované za jednotlivé výbavy a motorizace, ale rovněž i výkon pohonných jednotek. Ten, který je spojen s motorem SkyActiv-X, lze přitom popsat jediným slovem: zklamání.
Dle Slováků by Mazda měla nabídnout pod kapotou pouze 181 koní, což je s ohledem na výše popsaný objem a přeplňování docela málo. Stačí si uvědomit, že klasický benzinový dvoulitrový motor SkyActiv-G na některých trzích dává 164 koní, a to se obejde bez jakékoli převratné technologie. Novinka tedy zamíří výše o pouhých 17 koní.
Pokud doufáte, že uniklý ceník bude možné díky Morovým slovům hodit do koše, nejspíše vás zklameme. Severoamerický prezident Mazdy svou zmínkou o dalším ladění zjevně narážel pouze na tamní provedení, nikoliv na to evropské. Na starém kontinentu se automobilka jednoznačně zaměří právě na spotřebu, jíž uzpůsobí nastavení. Jinak by jí nejspíše i hrozilo překročení budoucích limitů a s tím spojené nemalé pokuty.
Že na tom něco bude, dokazuje ostatně i pohled na točivý moment - ani v tomto ohledu totiž nelze skákat nadšením, neboť 222 Nm pomalu odpovídá 213 Nm klasického atmosférického dvoulitru. V Evropě se tedy benzinkami nebudete pohybovat tak rychle, na druhou stranu ale čekejte méně zastávek.
Dodat pak již jen lze, že Mazda 3 s motorem SkyActiv-X bude k mání s manuálem i automatem, stejně jako lze volit pohon předních či všech čtyř kol. Na Slovensku odstartuje na částce 23 190 Eur (cca 598 600 Kč), která je o 80 tisíc korun nižší než v Polsku. S obdobnou sumou lze tedy počítat také u nás, což zklamání z výkonu alespoň trochu snižuje. Jsme přitom opravdu zvědavi, jak na takovou nabídku zareagují zákazníci - spotřeba je v Evropě velmi sledovaným parametrem, patrně více než výkon. Jen kvůli spotřebě ale zákazníci nemusí být ochotni investovat do nového motoru tolik peněz, větší kompromis mezi spotřebou a výkonem - nebo několik naladění v nabídce - by možná bylo moudřejší cestou...

Uniklý slovenský ceník odhaluje zklamání, které je spojeno s výkonem motoru SkyActiv-X...
...pohonná jednotka totiž v Evropě nabídne pouze 181 koní
Nová Mazda 3 s tímto agregátem bude k dispozici od léta
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 10 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 5 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 7 hodinamiElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
před 8 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 10 hodinamiVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva