Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spekulace nepřeháněly, první BMW dostalo příď jako z jiné galaxie. A další modely budou následovat
13.4.2022 | Petr Prokopec
Dosud bylo možné doufat, že jde o žert, který s realitou nebude mít nic společného, teď už to možné není. Nová BMW budou znovu otáčet hlavy a v pozitivním slova smyslu to nejspíše znovu nebude.
Nejspíše nemusíme důrazněji připomínat, že v posledních letech většina lidí propadla autům se zvýšeným podvozkem a s vyšší stavbou karoserie. Pro výrobce díky tomu segment SUV představuje zlatou žílu, neboť se stává jen výjimečně, že netrefí vkus publika. Spíše si naopak mohou dovolit nabídnout i ne až tak přesvědčivá auta za relativně vysoké ceny a těšit se na nemalé zisky. A čím větší a luxusnější takové auto je, tím více to platí.
To nás dostává k BMW X7, o němž mnichovská automobilka začala poprvé nahlas uvažovat již před nějakými deseti lety. Jeho příchod pak potvrdila v roce 2014, ovšem zákazníci museli čekat další čtyři léta, než si mohli novinku prohlédnout a objednat. BMW ji vpředu ozdobilo výraznými čelními ledvinkami, za které schytalo nemalou kritiku. Ovšem hlavně z řad novinářů, zákazníci jako většinou mávli rukou. Zvláště pak ti američtí, kteří si již koupili přes 70 tisíc exemplářů. Za tímto počtem přitom Evropa s 15 tisíci registracemi zaostává.
Momentálně se X7 dočkala faceliftu, který výtky spojené s předkem posune na novou úroveň. Na jedné straně přitom lze uznat, že přepracované partie jsou opravdu výrazné a budí pozornost. Na straně druhé ale musíme dodat, že se tak neděje ve zrovna pozitivním duchu - auto vypadá jako z jiné planety. Spíše než konzervativní Evropany tak X7 znovu nadchne hlavně americké publikum, stejně jako by z něj mohli být poblázněni Asiaté. A jelikož BMW právě na tuto klientelu cílí především, možná se tak dostáváme k původnímu zadání designérů, kteří podobnou příď nadělí i dalším modelům, nejprve řadám 7 a i7.
Mnichovské SUV se ale jako první dočkalo dvojitých čelních světlometů, kdy horní řada je určena pro denní svícení. Klasické světlomety pak najdeme v „díře“ pod nimi, přičemž automobilka se je záměrně snažila udělat neviditelnými - spatřit by je tak měli jen v protisměru jedoucí motoristé, a to navíc v noci. Oslnění se nicméně bát nemusí, o to se mimo jiné postará diodová technologie. Ta byla použita i vzadu, kde se taktéž objevují nové lampy. Propojeny jsou pak chromovou lištou, kterou u faceliftovaného provedení kryje skleněná vrstva.
Veškeré další venkovní změny jsou již nepodstatné, více se ale BMW vyřádilo uvnitř. Pryč je tedy kombinace tradičního přístrojového štítu a separovaného středového displeje, místo toho dorazil jednolitý rozměrný panel, do kterého je zasazen 12,3palcový virtuální kokpit a 14,9palcová obrazovka multimediálního systému iDrive 8. Ta je přitom mírně nakloněna k řidiči, nicméně informace na displeji může snadno sledovat i spolujezdec. BMW prý také vylepšilo hlasové ovládání, s nímž lze nově třeba i otevřít a zavřít okna.
K čistce došlo na středovém tunelu, kde již nenajdeme do ruky padnoucí volič automatu ZF, nýbrž stejný titěrný výlisek, jaký užívají třeba vozy koncernu VW Group. Kvůli tomu si třeba vyjíždění z úzkého prostoru či v zimě ze závěje opravdu „užijete“, taková je ale holt dnešní doba. Nelze však nic jiného, než se s tím smířit, neboť takovým směrem míří stále více automobilek.
Tím jsme se dostali k motorovému prostoru a dostupným variantám. Zpočátku bude výběr omezen na tři verze xDrive40i, xDrive40d a M60i xDrive, z nichž první užívá třílitrový šestiválec doplněný mild-hybridní technikou. Výkon přitom vyšplhal o 47 koní na 380, točivý moment pak o 70 Nm na 520 Nm. Krátkodobě však může být funkcí overboost zvýšen na 540 Nm, přičemž stovku v takové chvíli zdoláte za 5,6 sekundy, zatímco spotřeba se má pohybovat v rozmezí 9,2 a 10,5 litrů na sto kilometrů.
Se 48voltovým elektrickým okruhem počítá i dieselové provedení, přičemž třílitrový šestiválec produkuje 352 koní a 700 Nm, respektive 720 při zapojení overboostu. Spotřeba pak činí 7,6-8,7/100 km. U osmiválcového provedení M60i pak může vzrůst až na 13,3 litru, na druhou stranu však 4,4litrová jednotka naladěná na 530 koní a 750 Nm zvládá sprint na stovku za 4,5 sekundy. BMW nicméně ještě láká na Alpinu XB7, které dorazí vzápětí a u které byl výkon zvýšen z 621 na 639 koní.
Dodat již můžeme jen tolik, že M60i dostala do vínku aktivní stabilizátory a řízení zadní nápravy. Pro níže postavené modely však oba prvky lze pořídíte za příplatek, zatímco vzduchový podvozek je standardem napříč celým portfoliem. Šestiválcové verze mimo to v základu užívají 20palcová kola, nahradit je však lze jednadvacítkami. Výkon osmiválce je nicméně již přenášen na dvaadvacítky, které jsou spárované také s agresivnějším bodykitem.
BMW X7 se dočkalo faceliftu, který pozměnil hlavně čelní partie. Zákazníci budou moci volit mezi šestiválcovými variantami... Foto: BMW
...a prozatím vrcholným provedením M60i, jenž dostalo do vínku 4,4litrový osmiválec a agresivnější bodykit. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda